حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
شناسه : 37955

 گرایشات جدید بر این باور هستند که زندان به عنوان یک مجازات نه تنها در راستای اهداف اصلاح و درمان موثر نبوده بلکه  مضرات زیان باری بدنبال داشته و منجر به قطع رابطه زندانی با زندگی عادی، خانواده، کار و اطرافیان اش نیز می شود. امروزه جایگزین های حبس در راستای جنبش اصلاحی درمانی نوین […]

پ
پ

 گرایشات جدید بر این باور هستند که زندان به عنوان یک مجازات نه تنها در راستای اهداف اصلاح و درمان موثر نبوده بلکه  مضرات زیان باری بدنبال داشته و منجر به قطع رابطه زندانی با زندگی عادی، خانواده، کار و اطرافیان اش نیز می شود.

امروزه جایگزین های حبس در راستای جنبش اصلاحی درمانی نوین مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته، لیکن تحقُق این امر بصورت ریشه ای و بنیادین مستلزم تغییر نگرش دستگاه قضایی و البته تغییر فرهنگ جامعه مبنی بر اینکه دیگر مجازات سالب آزادی باتوجه به مضرات عدیده ای که دارد با شکست مواجه شده و اعمال جایگزین ها (مجازات های اجتماعی نوین) بهترین روش برای اعمال مجازات های هدفمند اصلاحی درمانی است.

استفاده از زندان آخرین راه برای مقابله با مجرمان است

مجازات زندان علاوه بر محکوم، بر خویشان و نزدیکان و بویژه همسر و فرزندان او نیز تحمیل می شود. به همین لحاظ امروزه سیستم های عدالت کیفری از کیفرگرایی محض به رویکردهای نوین اصلاح و درمان و بازسازی اجتماعی مجرمین رو آورده اند و دیدگاه های نوین جرم شناسی و جامعه شناسی کیفری بر این اساس استوار می باشد که استفاده از زندان تنها بعنوان آخرین حربه برای مقابله با مجرمان خطرناک مدنظر باشد.

در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در تاریخ ۲۹ آذر ماه سال گذشته در شورای عالی قضایی با اشاره به ایده اخیر قوه قضائیه در راستای صدور احکام جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماع‌محور و عام‌المنفعه گفت: در حال سنجش راهکارهایی هستیم که به موجب آن برخی محکومان به جای رفتن به زندان و انتظار برای عفو و آزادی مشروط، از ابتدا یا در اثنای تحمل محکومیت، مشمول مجازات جایگزین حبس شوند و از هنر، مهارت و توان مالی آنها در راستای نفع اجتماعی بهره گرفته شود.

فردی که ضرورت زندانی کردن او وجود ندارد نباید در زندان باشد

 رئیس دستگاه قضا همچنین در تاریخ ۲ تیرماه سال جاری در برنامه زنده تلوزیونی گفت: تاکید داریم چنانچه ضرورت ندارد متهم به زندان اعزام نشود و تا جایی که ممکن است یک محکوم مجازات جایگزین بگیرد و یا اگر حکم هم گرفته است از پابند برای او استفاده شود؛ بنابراین فردی که ضرورت زندانی کردن او وجود ندارد نباید به زندان برود؛ البته ناامن کنندگان آرامش و امنیت مردم و اشرار و سارقین سابقه‌دار باید به زندان بروند.

صدور احکام جایگزین حبس معقول

رئیس قوه قضاییه همچنین در شورای عالی قضایی در تاریخ ۱۰ بهمن ماه گفت:رؤسای کل دادگستری‌ها بر احکام دادگاه‌های بدوی و تجدینظر، هم از حیث شکلی و هم از حیث ماهوی، نظارت و دقت بیشتری داشته باشند؛ صدور احکام جایگزین حبس پسندیده است ولی بعضا احکامی تحت عنوان جایگزین حبس صادر می شود که معقول به نظر نمی رسد.

متهم جرایم علیه بهداشت عمومی به کاشت درخت و نوشتن مقاله ملزم شد

از آنجا که یکی از سیاست‌های کلان قوه قضاییه و قوانین جاری کشور حبس‌زدایی و کاهش آمار ورودی زندان‌هاست، استفاده از نهادهای ارفاقی و نوین قانون مجازات اسلامی ازجمله تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، حکم معافیت از کیفر، نظام نیمه آزادی و مجازات‌های جایگزین حبس مانند خدمات عمومی رایگان در دستور کار دادگستری استان خوزستان و سراسر کشور قرار دارد و قضات دادگاه‌های کیفری در احکام خودشان درصورت وجود شرایط قانونی به جای حبس از این قوانین بهره می‌گیرند.

در همین راستا حسین منتظری دادیار شعبه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان باوی، در رسیدگی به یک فقره پرونده، متهم را به تهیه کاشت و نگهداری درخت سدر(کنار ) و نوشتن و ارائه مقاله ملزم کرد.

در این پرونده متهم به جهت تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق نگهداری حیوانات وحشی در محل مسکونی، در جلسه رسیدگی حاضر شد و پس از اظهار پشیمانی نسبت به اقدامات مرتکب شده و با رضایت خود، ملزم به کاشت و نگهداری درخت و تهیه مقاله درباره  به خطر افتادن بهداشت عمومی با نگهداری از حیوانات وحشی در منزل مسکونی و موضوعاتی که نسبت به آن مرتکب جرم شده بود، ملزم شد.

در آخرین قرار صادره توسط این دادیار، مجازات جایگزین حبس شامل کاشت و آبیاری ۵۰ عدد درخت سدر (کنار) و نوشتن یک مقاله در باب بیماری‌های مشترک انسان و طیور و دلایل عدم نگهداری طیور در محیط شهری، برای متهم در نظر گرفته شد تا از این رو هم نسبت به ماهیت اقدامات خود آگاه شود و هم خدمتی به جامعه خود کرده باشد.

لازم به ذکر است همچنین در رای دیگری از این قاضی جوان، متهمی که  به بهره‌برداری غیرمجاز از شبکه برق اقدام کرده بود، به تهیه دو مقاله در خصوص آسیب‌ها و خسارات برداشت غیرمجاز از شبکه برق و کاشت ۱۰ تا ۱۵ اصله درخت ملزم شد.

دادیار شعبه ۴ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان باوی در این آراء، هدف از صدور آرای جایگزین از حبس را مطلع و متوجه شدن متهمان به تاثیرات اشتباهات ارتکابی خود در جامعه و ارائه خدمت به جامعه عنوان کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.