حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
شناسه : 37827

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی  شوراهای حل اختلاف را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مولود نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: مهمترین مرجع برای رفع اختلافات و ایجاد صلح و سازش ، شوراهای حل اختلاف هستند که در استان کرمان از سال ۸۱ و با تاسیس چند شعبه در بردسیر شروع به کار […]

پ
پ

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی  شوراهای حل اختلاف را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مولود نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: مهمترین مرجع برای رفع اختلافات و ایجاد صلح و سازش ، شوراهای حل اختلاف هستند که در استان کرمان از سال ۸۱ و با تاسیس چند شعبه در بردسیر شروع به کار کرده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: بزرگترین دستاورد تشکیل شوراهای حل اختلاف، کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و مشارکت مردم در رفع اختلافات است.

وی با اشاره به این مطلب که در دین، شریعت، قانون و سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستمرا بر موضوع ایجاد صلح و سازش در نهاد قضایی تاکید شده است، یادآور شد: این مهم تا جایی است که بر اساس قانون ، قاضی پیش از تشکیل دادگاه ، باید طرفین را به صلح و سازش دعوت کند .

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد : در حال حاضر در سطح استان کرمان تعداد ۱۳۵۶ نفر در ۲۲۹ شعبه رایی و صلحی شهری و ۸۴ شعبه روستایی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند که ۶۷ درصد از کارکنان شعب با مدرک لیسانس و بالاتر در شعب شوراهای حل اختلاف مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد : قضاتی که به صورت پاره وقت با شوراهای حل اختلاف همکاری می کنند ۱۲۰ نفر ، و قضات تمام وقت در استان ۵ نفر و در مجموع ۱۲۵ قاضی در شوراهای حل اختلاف مشغول به خدمت رسانی به مردم شریف هستند.

وی با بیان اینکه از بدو تاسیس شوراهای حل اختلاف تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲ میلیون و ۹۲۲ هزارو ۶۵۴ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده است، ادامه داد : از این تعداد پرونده دو میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۳۷ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی بیان کرد: یکی از برکات انقلاب در حوزه رسیدگی به دعاوی مردم تشکیل شوراهای حل اختلاف بوده است و از ابتدای تاسیس تاکنون توانستند بار دستگاه قضایی را کاهش دهند به طوریکه قریب به ۹۰۰هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف از بدو تاسیس تاکنون منجر به سازش شده است .

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت : صلح و سازش های صورت گرفته در پرونده های قتل های عمدی ، غیر عمدی و نزاع های دسته جمعی را هم باید مد نظر قرار داد ، زیرا ایجاد صلح و سازش در اینگونه پرونده ها نسبت به صدور رای کار بسیار سخت و دشواری است و خوشبختانه اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان موفق شدند تعداد شش هزارو ۴۴۵ نفر از مددجویان را از بدو تاسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون از زندان آزاد کند و ۱۶ هزارو ۱۸۷ فقره پرونده را با سازش مختومه کنند.

وی یکی از بارزترین و مهمترین و درخشان ترین نمادهای صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف را مربوط به عملکرد شوراهای حل اختلاف ویژه زندان دانست و افزود: با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان و تشکیل جلسات مکرر با هدف ایجاد صلح و سازش و با حضور شاکی و متشاکی در شعب ویژه زندان‌های استان تعداد ۱۲۷ زندانی محکوم به قصاص نفس بخشیده شدند.

وی یکی از شاخه های مهمی را که به مرکز توسعه حل اختلاف واگذار شده موضوع داوری و میانجیگری و ستاد صبر دانست و گفت : مهمترین هدف تشکیل این نهاد ها افزایش مصالحه میان اصحاب دعوی و ارتقای فرهنگ مدارا و مروت ،کاهش ورودی پرونده به دادگستری و به تبع آن کاستن از جمعیت کیفری زندان‌هاست در همین راستا تعداد ۲۶۸ صلح یار دارای ابلاغ و تعداد قبول شدگان آزمون داوری و میانجی گری به ترتیب ۱۳۷ و ۱۲۶ نفر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.