حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
شناسه : 37746

سرمایه‌گذاری در حوزه مهارت های آموزشی به زندانیان می‌تواند آمار بازگشت زندانی به چرخه جرم را به شدت کاهش دهد، چرا که این افراد پس از خروج از زندان و گذراندن دوران کیفر می تواند با سرعت بالاتری روند باز اجتماعی شدن را طی کرده و با مهارت هایی که آموخته زمینه اشتغال خود را […]

پ
پ

سرمایه‌گذاری در حوزه مهارت های آموزشی به زندانیان می‌تواند آمار بازگشت زندانی به چرخه جرم را به شدت کاهش دهد، چرا که این افراد پس از خروج از زندان و گذراندن دوران کیفر می تواند با سرعت بالاتری روند باز اجتماعی شدن را طی کرده و با مهارت هایی که آموخته زمینه اشتغال خود را در جامعه سرعت بخشد.

نداشتن مهارت و اشتغال یکی از علل گرایش به بزه محسوب می شود، از این رو اشتغال در زندان ها همواره مورد توجه متولیان امر است تا بدین واسطه هر روزه بر تعداد کسانی که جذب کارگاه های آموزشی شده و حرفه ای را فرامی‌گیرند افزوده شود.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در ۶ اردیبهشت ماه در جلسه با جمعی از خیرین و فعالان اجتماعی با تشریح نقش خیّرین و فعالان اجتماعی در «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» اظهار کرد: وقتی فردی بواسطه خطا یا جرمی با محکومیت مواجه می‌شود و به زندان می‌رود، مشکلات و معضلاتی از این ناحیه متوجه خانواده او می‌شود که همین امر موجب شکل‌گیری پیامدهای نامطلوب و آسیب‌های بعدی است؛ در اینجاست که نقش‌آفرینی خیّرین و فعالان اجتماعی برای پیشگیری از سرایت آسیب به خانواده زندانیان برجسته و متبلور می‌شود.اگر اشتغال‌زایی در زندان‌ها نداشته باشیم بازاجتماعی شدن زندانیان اصلا رخ نخواهد داد.

رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح نقش خیّرین و نیکوکاران در«حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان» و «بهبود فضای فیزیکی زندان‌ها جهت تفکیک و طبقه‌بندی کامل زندانیان» پرداخت و گفت: حرفه‌آموزی به زندانیان و فراهم کردن زمینه اشتغال و درآمدزایی آنها از جهات گوناگون از جمله کمک به خانواده زندانیان و پیشگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به زندانی و خانواده‌اش بسیار حائز اهمیت است و بدون اشتغالزایی برای زندانی تکمیل فرآیند اصلاح و تربیت او ناممکن است.

احمدی دادستان شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با میزان گفت: در راستای کمک به روند تولید و توسعه اشتغال در استان هم دادستانی در حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به موضوع اشتغال است، با توجه به اختلافاتی که شرکاء مجموعه کیان پخش با یکدیگر داشتند به دادستانی مراجعه کردند و تلاش شد که از بدو ورود این اختلافات با روش سنتی و ریش سفیدی حل شده و از تشکیل پرونده در این خصوص جلوگیری شود.

 دادستان ایرانشهر گفت: در راستای کمک به اشتغال زندانیان استان و تامین نیروی این واحد با تفاهماتی با مجموعه ۸ نفر از مددجویان خانم و آقا زندان که رای باز بودند در این مجموعه مشغول به کار شدند.

احمدی گفت: با توجه به اینکه عمده مشکل این مجموعه تامین اعتبار است در راستای ارائه تسهیلات، سازمان زندان های شهرستان به ازای هر یک از افرادی که بتواند در این مجموعه مشغول به کار شود ۱۰۰ میلیون تومان اعتیار برای ارائه به این مجموعه در نظر می گیرد.

میر گشایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت کیان پخش بلوچستان در گفت‌وگو با میزان گفت: از سال ۱۳۹۶ یک عمده فروشی مواد غذایی را در شهرستان ایرانشهر تاسیس کردیم و از سال ۱۳۹۷ به تاسیس شرکت پخش مواد غذایی پرداخته و از سال ۱۳۹۹ یک مجموعه فروشگاه زنجیری در شهرستان ایجاد کردیم که بنا داریم در سایر شهرستان های و استان های همجوار توسعه دهیم.

وی گفت: اکنون ۸ شعبه فروشگاه زنجیره ای پخش مواد غذایی به نام صدرا مارکت با حدود ۷۰ نیرو داریم.

وی ادامه داد: چند ماه قبل بر اساس اختلافات مالی با شرکا به مشکلاتی برخوردیم که با ورود دادستانی شهرستان و پیگیری های مثبت شخص دادستان احمدی بدون تشکیل پرونده در محاکم قضایی به شکلی سنتی و با ریش سفیدی شخص دادستان و ریاست صنف توانستیم بر مشکلات فائق آییم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت کیان پخش بلوچستان گفت: با توافقاتی که با دادستانی شهرستان ایرانشهر داشتیم در راستای تامین نیرو و توسعه فعالیت ها بنا شد کمک کنیم تا قشر بی بضاعت جامعه را بتوانیم از این پس مشغول به کار کنیم که موجب برکت کسبمان نیز شود.

میر گشایی گفت: در حال حاضر حدود ۸ مددجو خانم و آقا زندان که رای باز نیز هستند در دو شیفت صبح و شب در مجموعه مشغول به کار هستند که بنا داریم خانواده های نیازمند زندانیان را نیز در اولویت اشتغال در مجموعه قرار دهیم .

وی با توجه به اینکه هیچ تبعیض و نگاه از بالایی به مددجویانی که از زندان وارد مجموعه شده اند وجود ندارد، تصریح کرد: هیچ تفاوتی بین نیروهای ما وجود ندارد، به سایر نیروها نیز عنوان نشده است که این نیروها از مددجویان زندان هستند تا خدای ناکرده دید منفی نسبت به آنها به وجود بیاید چرا این افراد باید فرصت جبران اشتباهات خود را پیدا کنند تا بتوانند به جامعه بازگشته و مثل افراد عادی فعالیت کنند.

میر گشایی در مورد حقوق مددجویان مشغول به کار در مجموعه ها فروشگاه های صدرا مارکت کیان پخش گفت: پرداختی ها به مددجویان از ۳ میلیون تومان شروع می شود و بسته به فعالیت و تخصص آنها این حقوق افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اشتغال می تواند موجبات اصلاح مددجویان را فراهم کند، گفت: همه انسان ها قابلیت اصلاح پذیری دارند و اشتغال میتواند امید به اصلاح را در این افراد افزایش دهد، این قشر از افراد با توجه به آسیب هایی که متحمل شده اند بسیار زحمتکش و پرتلاش هستند و با دل و جان کار می کنند، اگر تا پیش از این فرد و افرادی می توانستند کمک و راهنمای آن ها باشند به سمت مسیر اشتباه نمی رفتند.

ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت کیان پخش بلوچستان گفت: تلاش مجموعه این است که بتوانیم با تامین اعتبار توسعه آن را ایجاد کنیم و نیروهای بیشتری از مددجویان زندان و خانواده های نیازمند آن ها را مشغول به کار کنیم به شخصا تمایل دارم ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروهای مجموعه را از مجموعه زندان های استان تامین کنم.

در ادامه یکی از مدجویان خانم مشغول به کار در فروشگاه صدرا مارکت در گفت‌وگو با میزان گفت: کار در محیط بیرون از زندان سبب می شود که درگیری های فکری کمتری داشته باشم.

وی گفت: خیلی خوشحالم که می توانم کاری انجام دهم که از قبل آن کسب درامد نیز داشته باشم درحال حاضر از اشتغال در این مکان احساس رضایت دارم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.