حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17809 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
شناسه : 37388

شورای عالی بیمه در اجرای ماده واحده قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین المللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) مصوب 5 /3/ 1356، در جلسه مورخ 27 /04/ 1391 آیین نامه اجرایی قانون فوق را مشتمل بر 12 ماده و 5 تبصره به شرح زیر […]

پ
پ

شورای عالی بیمه در اجرای ماده واحده قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین المللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) مصوب 5 /3/ 1356، در جلسه مورخ 27 /04/ 1391 آیین نامه اجرایی قانون فوق را مشتمل بر 12 ماده و 5 تبصره به شرح زیر تصویب نمود:

آئین نامه شماره 73 درخصوص اجرای قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین المللی بیمه مسئولیت مدنی وسائط نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز)
مصوب 1391,04,27

ماده 1 – تعاریف در این آیین نامه اصطلاحات و عبارت های ذیل در معانی مشروحه مقابل آن به کار می روند:

– قانون الحاق: قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین المللی بیمه مسئولیت مدنی وسائط نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) مصوب 05 /03/ 1356.

– قانون بیمه اجباری شخص ثالث:قانون بیمه اجباری شخص ثالث در کشورهای عضو سیستم بین المللی بیمه کارت سبز

– دفتر: دفتر ایرانی عضو سیستم بین المللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی (کارت سبز) که در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان اداره کارت سبز فعالیت می کند و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های آن بر عهده بیمه مرکزی می باشد.

– عضو:هر مؤسسه بیمه ایرانی که مجاز به انجام عملیات بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث است و مجوز صدور کارت سبز از بیمه مرکزی را دارد.

– کارگزار خسارت: مؤسسه بیمه یا هر شخص حقوقی که از طرف یک یا چند عضو معرفی شده و پس از تأیید دفتر، مجاز می شود امور ارزیابی خسارت های ناشی از حادثه وسیله نقلیه دارای کارت سبز و تسویه آن را به نمایندگی از عضو یا اعضاء مذکور انجام دهد.

– کارت سبز: گواهی نامه بین المللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که عضو بر اساس نمونه مورد تائید دفتر صادر و به بیمه گذار عرضه می نماید.

– بیمه گذار: هر شخص دارای کارت سبز که مسئولیت وی برای جبران خسارت مالی و بدنی وارده به شخص ثالث تحت پوشش قرار گرفته است.

– شخص ثالث: هر شخص زیان دیده ای که به علت حادثه وسیله نقلیه دچار خسارت بدنی و یا مالی شده و مطابق قانون بیمه اجباری شخص ثالث کشور محل وقوع حادثه، ثالث تلقی می شود.

– وسیله نقلیه:هر نوع وسیله نقلیه موتوری موضوع کارت سبز که با قدرت موتور روی زمین (به جز ریل) حرکت کند و مشمول بیمه اجباری شخص ثالث کشوری باشد که در آنجا مورد استفاده قرار می گیرد، بعلاوه انواع یدک و تریلر مجاز متصل به وسایل نقلیه مزبور.

10 – حادثه هر گونه واقعه ناشی از وسیله نقلیه داری کارت سبز و یا محمولات آن که باعث خسارت بدنی و یا مالی به اشخاص ثالث می شود و طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث کشور محل وقوع حادثه، تحت پوشش بیمه نامه باشد.

11 – ادعای خسارت: هر ادعایی که زیان دیده به منظور جبران خسارت مالی و یا بدنی مطرح کند و ناشی از حادثه باشد.

12 – شورای دفاتر کارت سبز:نهاد مسئول اداره عملیات سیستم بین المللی کارت سبز که دفتر عضو آن است.

ماده 2 – وظایف و تکالیف دفتر به شرح ذیل تعیین می گردد:
1 – دستورالعمل های مربوط به شرایط اعطای مجوز و نحوه فعالیت اعضا و انتخاب کارگزاران خسارت را تدوین، ابلاغ و بر عملکرد اعضا نظارت نماید.
2 – مشخصه های کارت سبز را مطابق مقررات مربوط تنظیم و به اعضا ابلاغ کند و اعضا موظفند که کارت سبز را مطابق آن صادر نمایند.
3 – بازپرداخت خسارت هایی که مطابق مقررات سیستم کارت سبز بز عهده اعضا می باشد را تضمین نماید.
4 – به منظور بررسی و رفع مشکلات اجرایی حداقل سالی یک بار جلسه ای با اعضا برگزار کند.
5 – بر اجرای مقررات و دستورالعمل های مصوب شورای دفاتر کارت سبز نظارت نماید.

تبصره دفتر می تواند بر شیوه های مورد عمل، امکانات اجرایی و کیفیت منابع انسانی و نرم افزاری عضو نظارت نماید.

ماده 3 – وظایف و تکالیف عضو به شرح ذیل تعیین می گردد:

– آمار و اطلاعات و صورت های حق بیمه و خسارات پرداخت شده و معوق و تغییرات حاصله مربوط به عملیات کارت سسبز خود را طبق چار چوبی که دفتر اعلام می نماید، تنظیم و هر سه ماه یک بار برای دفتر ارسال نماید.

– در صورت بروز اختلاف با سایر اعضای دفتر و یا اعضای دفاتر سایر کشورها در مورد تفسیر یا اجرای مقررات کارت سبز و یا امور مربوط به تسویه خسارت، موضوع را به اعلام و طبق نظر دفتر عمل نماید.

– برای وصول مطالبات خود بابت انجام امور کارشناسی و تسویه خسارت طبق مقررات سیستم کارت سبز از سایر دفاتر کارت سبز و یا اعضای آنها اقدام نماید.

تبصره عضو موظف است طبق مقررات سیستم کارت سبز حق الزحمه سایر دفاتر، اعضا و یا کارگزاران خسارت را پرداخت کند.

– سهم مشارکت خود مشتمل بر هزینه های اجرای تضمین ها و تکالیفی که به موجب مقررات سیستم کارت سبز به عهده دفتر قرار می گیرد را در موعد مقرر به دفتر پرداخت نماید.

تبصره 1 – بیمه مرکزی دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت سهم مشارکت و ضمانت اجرایی لازم را بر مبنای مقررات سیستم کارت سبز تدوین و ابلاغ می نماید.

تبصره 2 – عضو باید، تعهدات لازم را به منظور ضمانت حسن انجام تعهد و تسویه خسارت های کارت سبز به ترتیبی که بیمه مرکزی اعلام خواهد نمود، نزد دفتر تودیع نماید.

ماده 4 – دفتر و هریک از اعضا موظفند رونوشت کلیه مصوبات، مکاتبات و گزارشات مفید و موثر در عملیات کارت سبز دریافتی از شورای دفاتر و نیز سایر دفاتر کارت سبز و اعضای آنها را برای یکدیگر ارسال نمایند.

ماده 5 – حق بیمه کارت سبز برای انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی توسط بیمه مرکزی تعیین می شود.

تبصره عضو می تواند حق بیمه کارت سبز را به ارز معتبر خارجی از بیمه گذاران دریافت نماید.

ماده 6 – عملیات بیمه کارت سبز حسب مورد تابع کلیه مقررات قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب 30 /3 /1350 می باشد.

ماده 7 – دفتر باید به محض اطلاع از وقوع حادثه در داخل کشور، مراتب را حسب مورد به دفتر یا عضو کشور ذی ربط و کارگزار خسارت مربوط اعلام و با آنها همکاری لازم را به عمل آورد.

ماده 8 – در صورت عدم وجود کارگزار خسارت، دفتر می تواند رسیدگی، تشخیص و تسویه خسارت زیان دیدگان ناشی از حوادث موضوع ماده 7 را به یکی از اعضا واگذار و یا خود راساً به آن رسیدگی نماید.

ماده 9 – در صورت وقوع حادثه در خروج از کشور، مسئولیت تسویه و بازپرداخت خساراتی که توسط دفتر محل وقوع حادثه و یا عضو و یا کارگزار خسارت ذی ربط به زیان دیدگان حادثه پرداخت می شود، به عهده عضو صادر کننده کارت سبز خواهد بود.

ماده 10 – عضو موظف است در صورت دریافت اعلامیه و صورت حساب خسارت، مبالغ ارزی و ریالی خسارت و هزینه های رسیدگی مربوط را حسب اعلام دفتر یا عضو ذی ربط یا کارگزار خسارت مربوط بازپرداخت نماید. تاخیر در بازپرداخت خسارت طبق مقررات سیستم کارت سبز، مشمول جریمه خواهد شد.

ماده 11 – دفتر می تواند به عضوی که به وظایف، تکالیف و تعهدات خود عمل نمی نماید اخطار کتبی داده و در صورت ادامه وضعیت، مجوز صدور کارت سبز آن را تعلیق نماید. در هر صورت عضو مکلف به ایفای تعهدات و اجرای تکالیف قبلی ناشی از صدور کارت سبز خود می باشد.

ماده 12 – سایر دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرا یا نظارت بر اجرای این آیین نامه توسط بیمه مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.