حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
شناسه : 37300

آئین نامه شماره 76 درخصوص نحوه واگذاری بیمه های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود آنمصوب 1391,07,11 شورای عالی بیمه در اجرای ماده 72 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، در جلسه مورخ 11 /07/ 1391″ آیین نامه نحوه واگذاری بیمه های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در […]

پ
پ

آئین نامه شماره 76 درخصوص نحوه واگذاری بیمه های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود آن
مصوب 1391,07,11

شورای عالی بیمه در اجرای ماده 72 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، در جلسه مورخ 11 /07/ 1391″ آیین نامه نحوه واگذاری بیمه های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود آن” را مشتمل بر 20 ماده و 11 تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:

ماده ۱ – مؤسسات بیمه موظفند تا یک ماه پس از انقضای هر ماه صورت های زیر را برای بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (که در این آیین نامه بیمه مرکزی نامیده می شود) ارسال کنند:
۱ – صورت بیمه نامه های صادره ظرف ماه.
۲ – صورت تغییرات حاصله ظرف ماه در بیمه نامه های موجود.
۳ – صورت خسارات پرداخت شده.
صورت های فوق طبق نمونه و به شیوه ای که بیمه مرکزی معین می کند تنظیم و ارسال خواهد شد. در صورت درخواست بیمه مرکزی، مؤسسه بیمه موظف است سایر اطلاعات و اسناد درخواست شده را هم ارسال نماید

تبصره در مواردی که مؤسسه بیمه، چند بیمه با کارمزد های اتکایی اجباری متفاوت را در قالب یک بسته بیمه ای صادر کند موظف است اطلاعات مربوط به هر یک از بیمه ها را جداگانه و در رشته بیمه مربوط به بیمه مرکزی ارسال نماید. در غیر این صورت کارمزد بسته بیمه ای با توجه به کارمزد بیمه های موجود در آن توسط بیمه مرکزی تعیین خواهد شد.

ماده ۲ – مؤسسات بیمه موظفند تا یک ماه پس از انقضای هر سه ماه صورت خسارات معوقه (اعلام شده و پرداخت نشده) تا آخر آن سه ماه را طبق نمونه و به شیوه ای که بیمه مرکزی تعیین می کند برای این سازمان ارسال کنند.

ماده ۳ – صورت حساب های مربوط به واگذاری های اتکایی اجباری برای هر ماه به طور جداگانه بر اساس صورت های رسیده از مؤسسات بیمه توسط بیمه مرکزی تهیه خواهد شد. هر یک از مؤسسات بیمه می توانند در صورت موافقت بیمه مرکزی تنظیم حساب های مربوط به واگذاری اتکایی اجباری را خود به عهده بگیرند.

ماده ۴ – مؤسسات بیمه واگذارنده و بیمه مرکزی موظفند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت صورت حساب، بدهی خود را تسویه نمایند. در غیر این صورت کامزد های بیمه اتکایی اجباری مصوب قطعیت نخواهد یافت و هر ماه تأخیر در تسویه بدهی از سوی بیمه مرکزی یا مؤسسات واگذارنده به ترتیب موجب افزایش یا کاهش کارمزدهای مصوب به میزان دو درصد مانده صورت حساب خواهد بود.

تبصره ۱ – چنانچه حق بیمه تقسیط شده باشد مؤسسه بیمه موظف است اطلاعات مربوط از قبیل شماره بیمه نامه، مبلغ کل حق بیمه، تاریخ سررسید و مبلغ هر قسط را به بیمه مرکزی ارسال نموده و سهم این سازمان از هر یک از اقساط حق بیمه را تا یک هفته پس از وصول و حداکثر تا پانزده روز پس از سررسید پرداخت کند. در صورت عدم ارسال اطلاعات بیمه نامه های اقساطی، کلیه بیمه نامه های موضوع صورتحساب نقدی محسوب خواهد شد.

تبصره ۲ – اختلاف حساب تا ده درصد بدهی عدم پرداخت مانده صورت حساب نمی شود و این گونه موارد پس از قطعیت در اولین صورت حساب ماهانه منظور می گردد.

تبصره ۳ – افزایش یا کاهش مندرج در این ماده در محاسبات مشارکت در منافع منظور نخواهد شد.

تبصره ۴ –در مواقعی که مؤسسات بیمه پس از اعمال مفاد بدهی خود را پرداخت نموده و یا برای تسویه با بیمه مرکزی به تفاهم رسیده باشند بیمه مرکزی می تواند تمام یا قسمتی از وجوه حاصل از اعمال این ماده را برگشت دهد و یا مهلت را تمدید را تمدید نماید.

ماده ۵ – مؤسسات بیمه باید خسارات بیش از دو میلیارد ریال را در اسرع وقت به اطلاع بیمه مرکزی برسانند. هر گاه مؤسسه بیمه ای ناگزیر به پرداخت خسارتی بیش ا زپنج میلیارد ریال شود می تواند، از بیمه مرکزی درخواست کند که سهم خود در خسارت فوق را قبل از انقضای یک ماه پرداخت نماید. در این صورت بیمه مرکزی پس از کسر مطالبات خود از مؤسسه بیمه متقاضی، سهم خود را خسارت را حداکثر ظرف یک هفته پرداخت خواهد کرد.

ماده ۶ – مؤسسات بیمه سرزمین اصلی و مناطق آزاد تجاری – صنعتی موظفند ضمن ارسال اطلاعات مربوط به بیمه نامه هایی که نسبت به مازاد سهمیه بیمه اتکایی اجباری، واگذاری دارند قبل از صدور بیمه نامه با تعهدات/سرمایه آنها بیش از مبالغ ذیل، موافقت بیمه مرکزی را در مورد نرخ و شرایط جلب نمایند. در غیر این صورت بیمه مرکزی می تواند ازقبول تمام یا قسمتی از سهم خود از خسارت مربوط به آن بیمه نامه خودداری کند و عدم قبول خسارت توسط بیمه مرکزی در تعهد مؤسسه بیمه صادر کننده بیمه نامه در مقابل بیمه گذار و افراد ذینفع در بیمه تأثیری نخواهد داشت.
بیمه نامه های آتش سوزی، مهندسی و نفت، گاز و پتروشیمی: با سرمایه/تعهد بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال.
بیمه نامه های کشتی: با تعهد بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برای هر کشتی و ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای هر ناوگان.
بیمه نامه های هواپیما: با مجموع تعهدات بدنه و مسئولیت بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای هر هواپیما و ۱۸۰ میلیارد ریال برای هر ناوگان هواپیمایی.
بیمه نامه های باربری با سرمایه بیش از ۳۰۰ میلیارد برای هر حمل.

تبصره بیمه مرکزی حسب مورد می تواند مبالغ مندرج در این ماده را تغییر دهد و مراتب را به شرکت های بیمه اعلام نماید.

ماده ۷ – خسارت مندرج در صورت حساب های ماهانه برای هر مورد بر اساس مبالغ خسارات پرداخت شده به بیمه گذاران و یا صاحبان حقوق آنها احتساب می شود. مؤسسه بیمه واگذارنده می تواند هزینه های متعارف مربوطه به خسارت از قبیل حق الزحمه کارشناسان، هزینه دادرسی، حق الوکاله طبق تعرفه مربوط و هزینه داوری را نیز جداگانه اعلام و به حساب خسارت منظور کند ولی احتساب حقوق و مزایای کارمندانی که در ساعات اداری به امر رسیدگی پرونده های خسارات اشتغال دارند به حساب خسارت ممنوع است.

ماده ۸ – بیمه مرکزی می تواند بر امر رسیدگی به پرونده خسارت و برآورد میزان آن نظارت نماید.

ماده ۹ – هر گاه مؤسسه بیمه در صورت های ماهانه، صدور یک یا چند بیمه نامه را طبق ماده ۱ به بیمه مرکزی اعلام نکند و یا ده روز پس از اخطار بیمه مرکزی از ارسال صورت های ماهانه خودداری کند کارکزد واگذاری بیمه اتکایی اجباری این بیمه نامه ها فقط به میزان ده درصد آن قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۱۰ – در مورد بیمه هایی که مؤسسه بیمه صادر کننده بیمه نامه، کلیه هفتاد و پنج درصد مازاد سهمیه اتکایی اجباری را در تعهد خود نگه می دارد نرخ کارمزد اتکایی قابل پرداخت به شرح زیر تعیین می شود:


ردیف

رشته های بیمه

درصد

۱

بیمه آتش سوزی و خطرات تابعه آن

۲۷

۲

بیمه باربری کالا

۲۷

۳

بیمه حوادث اعم از انفرادی و گروهی

۵/۲۴

۴

بیمه حوادث رانندگان و سرنشینان اتومبیل بیمه شده

۲۲

۵

بیمه حوادث تکمیل عمر انفرادی

۵/۲۴

۶

بیمه درمانی اعم از انفرادی و جمعی

۱۵

۷

بیمه اتومبیل (بدنه)

۲۲

۸

بیمه دام و طیور

۱۷

۹

بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

۷

۱۰

بیمه وسائط نقلیه آبی و مسئولیت های مدنی مربوط به آن

۱۲

۱۱

بیمه هواپیما و مسئولیت های مدنی مربوط به آن

۱۲

۱۲

بیمه های مسئولیت مدنی عمومی

۲۲

۱۳

بیمه های مسئولیت های مدنی حرفه ای

۱۷

۱۴

بیمه های مسئولیت های حمل و نقل بین المللی

۱۲

۱۵

بیمه های مهندسی

۱۷

۱۶

بیمه پول در صندوق و در حین حمل

۱۷

۱۷

بیمه صداقت و امانت کارمندان

۱۷

۱۸

بیمه عدم النفع (به صورت بیمه مستقل)

۱۷

۱۹

بیمه نفت، گاز و پتروشیمی

۸

۲۰

بیمه دزدی با شکست حرز (به صورت بیمه مستقل)

۱۷

۲۱

بیمه شکست شیشه (یه صورت بیمه مستقل)

۲۷

۲۲

بیمه های اعتباری

۷

۲۳

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی

۱۵

تبصره ۱ – بیمه های مهندسی مربوط به مواد زیر است:
بیمه های تمام خطر مقاطعه کاری، نصب و شکست ماشین آلات، تجهیزات الکترونیک، ماشین آلات پیمانکاری، عیوب اساسی و پنهان ساختمان، بیمه جامع پروژه، بیمه جامع ماشین آلات، فساد کالا در سردخانه و سازه های تکمیل شده.

تبصره ۲ – بیمه نفت، گاز و پتروشیمی مربوط به موارد زیر است:
الف) بخش خشکی (ساحلی) Onshore: عملیات مربوط به اکتشاف و استخراج نفت و گاز (شامل چاه ها، تأسیسات،عملیات و دستگاه های حفاری)، پالایشگاه های نفت، توسعه پالایشگاه های نفت، پالایشگاه های گاز، توسعه پالایشگاه های گاز، تأسیسات پتروشیمی در حال بهره برداری، ساخت و نصب تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه های تولید روغن موتور، مخازن نفت و خطوط لوله در حال بهره برداری.
ب) بخش درایی (فراساحلی) Offshore: عملیات مربوط به اکتشاف و استخراج نفت و گاز (شامل چاه ها، تأسیسات، عملیات و دستگاه های حفاری دریایی)، ساخت سکوهای حفاری دریایی، بارگزاری جکت ها، Deck ها و … بر روی Barge و حمل و استقرار آنها در محل نصب در دریا جهت ساخت سکوهای حفاری دریایی، بازسازی سکوهای حفاری دریایی، سکوهای حفاری دریایی در حال بهره برداری، لوله گذاری در دریا و خطوط لوله در حال بهره برداری در دریا و سایر موارد مرتبط با عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریا.

ماده ۱۱ – در مورد بیمه هایی که مؤسسه بیمه صادر کننده بیمه نامه نسبت به مازاد سهمیه بیمه اتکایی اجباری، واگذاری اتکایی انجام می دهد نرخ کارمزد قابل پرداخت معادل هفتاد و پنج درصد نرخ کارمزدی است که در این واگذاری اتکایی به دست می آورد. در هر حال، کارمزد اتکایی اجباری قابل پرداخت، بیش از مقادیر مندرج در جدول ماده ۱۰ نخواهد بود.

ماده ۱۲ – کارمزد منافع (مشارکت در سود) هر مؤسسه بیمه معادل ۱۵ درصد منافع بیمه مرکزی از مجموع بیمه های اتکایی اجباری موضوع این آیین نامه مؤسسه بیمه خواهد بود.

ماده ۱۳ – در مواردی که نرخ کارمزد اتکایی اجباری و نرخ کارمزد منافع در این آیین نامه و سایر مصوبات شورای عالی بیمه یا در مجوز عرضه بیمه، تعیین نشده است بیمه مرکزی با توجه به موارد مشابه نرخ کارمزد و کارمزد منافع را تعیین خواهد نمود.

ماده ۱۴ – منافع بیمه مرکزی از واگذاری بیمه های اتکایی اجباری هر یک از مؤسسات بیمه که پس از پایان هر سال مالی محاسبه خواهد شد عبارتست از جمع اقلام مندرج در بند (الف) پس از کسر جمع اقلام مندرج در بند (ب) به شرح زیر:
الف:
۱ – ذخیره حق بیمه برای خطرات جاری نقل از سال مالی قبل.
۲ – ذخیره خسارات معوق نقل از سال مالی قبل.
۳ – حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری سال مالی مورد عمل.
ب :
۱ – کارمزدهای اتکایی اجباری سال مالی مورد عمل.
۲ – خسارات پرداختی سال مالی مورد عمل.
۳ – ذخیره حق بیمه برای خطرات جاری در آخر سال مالی مورد عمل.
۴ – ذخیره خسارات معوق در آخر سال مالی مورد عمل.
۵ – پنج درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری بابت هزینه های اداری.
۶ – زیان سال های قبل.
۷ – پنج درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث به عنوان سهم صندوق تأمین خسارتهای بدنی
۸ – سایر عوارض قانونی.

تبصره ۱ – ذخیره حق بیمه برای خطرات جاری طبق آیین نامه ذخایر فنی مصوب مجمع عمومی بیمه مرکزی و مکمل های آن محاسبه می شود.

تبصره ۲ – حق بیمه های اتکایی اجباری سال مالی مورد عمل عبارتست از حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری واگذاری به اضافه حق بیمه های اضافی مربوط منهای حق بیمه های برگشتی مربوط.

تبصره ۳ – خسارت پرداختی سال مالی مورد عمل عبارتست از سهم بیمه مرکزی در خسارات و هزینه های کارشناسی پرداخت شده توسط مؤسسه بیمه پس از کسر سهم بیمه مرکزی از خالص بازیافتی های خسارات.

ماده ۱۵ – چنانچه ضریب خسارت سالانه مؤسسه بیمه در هر یک از رشته های غیر زندگی (به جز شخص ثالث) بین ۷۰ درصد تا ۸۵ درصد باشد کارمزد بیمه اتکایی اجباری آن رشته معادل ۸۰ درصد کارمزد مصوب و چنانچه ضریب خسارت هر رشته بیشتر از ۸۵ درصد باشد کارمزد بیمه اتکایی اجباری آن معادل ۶۰ درصد کارمزد مصوب خواهد بود.

ماده ۱۶ – چنانچه ضریب خسارت سالانه رشته شخص ثالث در هر مؤسسه بیمه بین ۹۰ درصد تا ۱۰۰ درصد باشد کارمزد بیمه اتکائی اجباری این رشته معادل ۹۰ درصد کارمزد مصوب و چنانچه ضریب خسارت سالانه این رشته بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد کارمزد بیمه اتکائی اجباری آن معادل ۸۰ درصد کارمزد مصوب خواهد بود.

ماده ۱۷ – ضریب خسارت طبق فرمول مندرج در آیین نامه ذخایر فنی بیمه مرکزی و بر اساس آمار عملکرد بیمه های اتکایی اجباری محاسبه خواهد شد.

ماده 18 – مؤسسات بیمه موظفند بدهی های معوق ناشی از عملیات اتکایی اجباری خود را تا پایان سال 1391 به بیمه مرکزی بپردازند مگر آن که در خصوص پرداخت، موافقت بیمه مرکزی را به نحو دیگری جلب نمایند. در غیر این صورت بیمه مرکزی می تواند از تاریخ 1 /1/ 1392 صورت حساب های بیمه اتکایی اجباری را بر اساس 75 درصد کارمزدهای مصوب شورای عالی بیمه تهیه و در محاسبات منظور نماید.

ماده ۱۹ – بیمه مرکزی می تواند در صورت عدم اجرای مفاد این آیین نامه توسط هر یک از مؤسسات بیمه، با تأیید هیئت عامل یک یا چند مورد از اقدامات ذیل را اعمال نماید:
۱ – تذکر کتبی به مؤسسه بیمه.
۲ – عدم پرداخت تمام یا قسمتی از کارمزد و یا کارمزد منافع به تشخیص بیمه مرکزی
۳ – انجام سایر اقدامات پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوطه از قبیل سلب صلاحیت، تعلیق فعالیت شرکت بیمه در یک یا چند رشته بیمه ای معین و ….

ماده 20 – این آیین نامه از تاریخ 01 /07 /1391 لازم الاجرا است و جایگزین آیین نامه های شماره 1، 5، 7 ،14، 16 و 30 و مکمل های آنها و مصوبه های مورخ 16 /12 /78 و 13 /11 /76 شورای عالی بیمه خواهد بود. در مواردی که مفاد این آیین نامه با سایر آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه از تاریخ لازم الاجرا شدن تعارض داشته باشد آیین نامه حاضر ملاک عمل خواهد بود.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.