حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۱۱
شناسه : 37134

هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/9/1391 بنا به پیشنهاد شماره 17881/020 مورخ 3/11/1384 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود: آیین نامه قانون تأسیس سازمان […]

پ
پ

هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/9/1391 بنا به پیشنهاد شماره 17881/020 مورخ 3/11/1384 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1391,09,29با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول – تعاریف

ماده 1– در این آیین نامه، واژه ها و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – قانون: قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1380 –

ب – نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی: مجموعه قوانین، آیین نامه ها، مقررات، استانداردها، تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنفی که برای رسیدن به اهداف منظور شده در قانون، تدوین و به مورد اجرا گذاشته می شود.

ج – سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران: سازمان صنفی و تخصصی غیردولتی متشکل از دانش آموختگان رشته های بخش کشاورزی و منابع طبیعی و رشته های مرتبط که در راستای نظام بخشیدن به مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب قانون، تاسیس و فعالیت می نماید و دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل می باشد و از این پس سازمان نامیده می شود.

د – شورای مرکزی: شورای سازمان.

هـ – سازمان استان: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان.

و – شورای استان: شورای سازمان استان.

ز – شعبه شهرستان: شعبه سازمان استان.

ح – شورای شهرستان: شورای شعبه شهرستان سازمان استان.

ط – کشاورزی و منابع طبیعی: فعالیت های مربوط به بهره برداری از آب و زمین به منظور تولید محصولات گیاهی بند#*و* حیوانی از قبیل زراعت، باغبانی، درختکاری مثمر و غیر مثمر، جنگلداری، جنگل کاری، مرتعداری، بیابان زدایی، آبخیزداری، دامداری، شیلات، آبزیان، پرورش طیور، زنبور عسل، نوغانداری، پرورش قارچ، فرآوری محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و سایر امور مرتبط.

ی – استاندارد: حداقل ضوابط، شاخص های علمی و فنی اعم از کمی و کیفی که برای یک فعالیت، اعم از تولیدی، خدماتی، مشاوره ای یا محصول تولیدی تعیین می گردد.

ک – تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنفی: اشخاص حقوقی که به منظور فعالیت خاص در راستای اهداف صنفی، حرفه ای و فنی مهندسی به صورت ملی یا منطقه ای و در چارچوب مجوزهای قانونی تأسیس می شوند.

ل – رشته های اصلی: رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و بالاتر، که براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی تعریف می شود.

م – رشته های مرتبط: رشته های تحصیلی که استفاده از دانش و مهارت دانش آموختگان آنها در فعالیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی ضروری است.

ن – عضو: کارشناس عضو سازمان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط.

س – صلاحیت حرفه ای: فرآیندی که در آن شرایط عمومی، علمی، فنی و تخصصی اعضای سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.

ع – پروانه: مجوز رسمی فعالیت اعضای سازمان در زمینه های تخصصی که بیانگر صلاحیت حرفه ای و رتبه آنها می باشد.

ف – رتبه: شاخصی که توانمندی اعضای سازمان را از نظر علمی، فنی و تخصصی و اجرایی مشخص می نماید.

ص – رتبه بندی: فرآیندی است که طی آن توانمندی اعضای سازمان از نظر علمی، فنی و تخصصی و اجرایی مشخص می شود.

ق – گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی: مجوز رسمی که پس از تشخیص صلاحیت عمومی علمی، فنی و تخصصی اعضا، توسط مراجع ذی صلاح جهت انجام فعالیت های کارشناسی و تخصصی مندرج در آن به آنان اعطاء می شود.

ر – مهندس کشاورزی و منابع طبیعی: شخصی که دارای مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط باشد.

ش – کارگروه تخصصی: گروهی از کارشناسان صاحب نظر که براساس ضوابط مصوب شورای مرکزی در مسایل فنی و تخصصی مورد نیاز شورای استان و شورای مرکزی طرف مشورت قرار می گیرند.

فصل دوم – وظایف و اختیارات

ماده 2– اعضای سازمان برای فعالیت های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ملزم به داشتن پروانه از سازمان می باشند.

تبصره – صدور پروانه برای اشخاص حقوقی عضو سازمان براساس گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی صادر شده توسط مراجع ذی صلاح می باشد.

ماده 3– دستگاه های دولتی موظفند طرح ها و پروژه ها و نیز انجام فعالیت های مشاوره و پیمانکاری موضوع این آیین نامه را صرفاً به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه در زمینه های تخصصی و در حدود صلاحیت و رتبه آنها ارجاع نمایند.

ماده 4– سازمان می تواند با تشخیص شورای مرکزی صدور و تمدید پروانه در مورد تمام یا بعضی از رشته ها را موکول به گذراندن دوره های آموزشی تخصصی نماید.

ماده 5– در موارد زیر گواهی صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی و پروانه فاقد اعتبار شناخته می شود:
الف- فوت دارنده پروانه.
ب- حجر دارنده پروانه.
ج- ابطال یا عدم تمدید عدم تمدید کارت عضویت و پروانه اشتغال.
د- عدم پرداخت وجوه و عوارض قانونی.
هـ- محکومیت قطعی به مجازاتی که کیفر تبعی آن محرومیت از حقوق اجتماعی است (تا انقضای مدت محرومیت از حقوق اجتماعی).
و- محکومیت به محرومیت از کار با آرای هیئت های بدوی و عالی انتظامی.
ز- قطع رابطه عضو با سازمان استان یا اخراج از سازمان.
ح- انحلال شخص حقوقی یا احراز فقدان شرایط لازم برای کسب پروانه.

ماده 6– امضای عضو سازمان در ذیل طرح ها، پروژه ها و اسناد تعهدآور باید ممهور به مهر که مشتمل بر نام و نام خانوادگی، شماره نظام مهندسی و رشته یا گرایش عضو است، باشد.

ماده 7– مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در زمینه خدمات تخصصی از قبیل مطالعه، طراحی، اجراء، نظارت بر اجراء، راه اندازی، بهره برداری، کنترل و بازرسی، ارزیابی، تحقیق، تشخیص مشاوره، اظهار نظر فنی، نظارت بر تولید یا خدمات و کارشناسی رسمی که در چارچوب معیارهای تخصصی در زمره امور حرفه ای مندرج در گواهی رتبه بندی و پروانه موضوع قانون می باشد فعالیت نمایند.

فصل سوم – ارکان

ماده 8– ارکان سازمان عبارت است از:
الف- شورای مرکزی.
ب- شورای استان.
ج- شورا و شعبه شهرستان.
د- مجامع عمومی.
هـ- هیئت های انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای.

تبصره سازمان می تواند تا فراهم شدن شرایط لازم برای تشکیل شورا و شعبه شهرستان وظایف قانونی خود را از طریق تأسیس دفاتر موقت در شهرستان ها انجام دهد.

ماده 9– اعضاء تشکیل دهنده ارکان و نحوه انتصاب و انتخاب آنها و وظایف و اختیارات ارکان مطابق مواد (5 تا 23) قانون خواهد بود.

ماده 10– دستگاه های اجرایی مربوط مکلفند با اعلام سازمان و سازمان استان نسبت به معرفی اعضای انتصابی شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان ظرف پانزده روز اقدام کنند.

ماده 11– جلسات شورای استان حداقل یک بار در ماه تشکیل می شود و رییس سازمان استان ریاست جلسه شورای استان را برعهده خواهد داشت. دبیر شورا مسئول تشکیل و اداره دبیرخانه شورای استان می باشد.

تبصره (اصلاحی 05/08/1392)– جلسات شورای استان با حضور حداقل هشت نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با آرای موافق اکثریت حاضر معتبر می باشد.

ماده 12– مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی از اجتماع نمایندگان شورای استان (هر استان دو نماینده) تشکیل می گردد.

تبصره – جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه یا اکثریت آرای حاضرین معتبر می باشد.

ماده 13– وظایف و اختیارات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی به شرح زیر تعیین می شود:
الف- انتخاب اعضای شورای مرکزی.
ب- استماع گزارش شورای مرکزی و اعلام نظر نسبت به آن و رسیدگی به مسائل مطرح شده.
ج- تعیین موسسه حسابرسی برای رسیدگی به حساب ها، ترازنامه ها و بیلان عملکرد سالانه سازمان.

تبصره – حسابرسی شعبه شهرستان توسط سازمان استان انجام می شود.
د- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آیین نامه های مربوط و این آیین نامه به سازمان در صلاحیت مجمع عمومی می باشد.

ماده 14– وظایف و اختیارات مجمع عمومی شورای استان به شرح زیر می باشد:
الف- انتخاب اعضای شورای استان و بازرسان با رعایت بند «4» ماده (7) و بند «1» ماده (9) قانون.
ب- استماع گزارش شورای استان و رسیدگی به آن و رسیدگی به مسائل مطرح شده.
ج- تصویب سیاستها و خط مشی های شورای استان.
د- بررسی و تصویب ترازنامه سالانه و برنامه و بودجه و طرح های سالانه سازمان استان.
هـ- پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در آیین نامه سازمان به شورای مرکزی.
و- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آیین نامه های مربوط و این آیین نامه در صلاحیت مجمع عمومی استان باشد.

ماده 15– در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده که دستور کار جلسه انتخاب اعضای شورای استان و شورای شهرستان می باشد، انتخابات از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی عادی یا فوق العاده به صندوق های رأی گیری با رأی مخفی و رعایت دیگر مواد آیین نامه انجام می شود و در این مورد هر عضو فقط حق یک رأی داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمی باشد.

ماده 16– مجامع عمومی عادی یا فوق العاده استان از اجتماع اعضای آن تشکیل می شود و کلیه اشخاص حقیقی که طبق ضوابط مصوب به عضویت سازمان استان پذیرفته شده اند با شرایط مساوی عضویت مجامع عمومی عادی یا فوق العاده را دارا بوده و دارای حق رأی در جلسات و حق مشارکت در تصمیم گیری ها می باشند.

ماده 17– مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شهرستان از اجتماع اعضای سازمان استان مقیم در شهرستان تشکیل می شود و کلیه اعضا با شرایط مساوی عضویت مجمع عمومی عادی یا فوق العاده را دارا و دارای حق رای در جلسات و حق مشارکت در تصمیم گیری ها می باشند.

ماده 18(اصلاحی 05/08/1392)– شرایط و چگونگی عضویت و تشکیل مجامع عمومی عادی یا فوق العاده سازمان استان و شهرستان به شرح زیر تعیین می شود:
الف- عضویت در مجامع عمومی عادی یا فوق العاده مستلزم داشتن کارت عضویت معتبر می باشد.
ب- جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای حاضرین معتبر می باشد.
ج- در مجامع عمومی عادی یا فوق العاده به غیر از مجامع مربوط به انتخاب اعضای شورای استان یا شهرستان اعطای وکالت اعضای سازمان استان و شعبه شهرستان به سایر اعضا برای حضور در مجامع مزبور بلامانع است.
د- هر عضو می تواند وکالت حداکثر سه عضو دیگر را در مجامع عمومی موضوع بند (ج) این ماده را داشته باشد.
هـ- در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضای مجامع عمومی عادی یا فوق العاده در جلسه اول، جلسه دوم که ظرف پانزده روز از تاریخ جلسه اول با همان دستور تشکل می گردد، با حضور اعضای حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با رای اکثریت حاضرین معتبر خواهد بود.

ماده 19– زمان تشکیل جلسات مجامع عمومی عادی یا فوق العاده باید حداقل بیست روز قبل از تشکیل جلسه از طریق دعوت کتبی به اطلاع اعضا برسد.

تبصره – روز، ساعت و محل تشکیل و دستور جلسه باید در دعوت نامه ذکر شود.

ماده 20– مجامع عمومی عادی یا فوق العاده شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان پس از تشکیل، دارای هیئت رییسه ای متشکل از یک نفر رییس، یک نفر منشی و یک نفر ناظر می باشند.

تبصره 1– اعضای هیئت رییسه مجامع عمومی عادی یا فوق العاده از بین اعضای حاضر در مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب می شوند.

تبصره 2– چنانچه رییس، نایب رییس، دبیر و خزانه دار شورای مرکزی، شورای استان و شورای شهرستان در دستگاه های دولتی شاغل باشند دستگاه های یاد شده مجازند با پرداخت حقوق و مزایای کامل، آنان را برای مدت چهار سال به سازمان به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مامور به خدمت نمایند.

تبصره 3– مصوبات مجمع توسط منشی تنظیم و با امضای هیئت رییسه رسمیت می یابد.

ماده 21– پس از راه اندازی سازمان، مسئولیت انتخابات شورای مرکزی، شوراهای استان و شعب شهرستان به عهده سازمان می باشد.

ماده 22– در صورت فوت، پذیرش استعفا، عدم امکان ادامه خدمت یا برکناری رییس سازمان استان، رییس جدید سازمان استان مطابق تبصره (2) ماده (7) قانون، انتخاب و توسط رییس سازمان مرکزی به وزیر جهاد کشاورزی جهت صدور حکم معرفی می شود.

ماده 23– چگونگی ایجاد شبکه های اطلاع رسانی و مراکز یا مؤسسات علمی، فنی و آموزشی و انتشاراتی در استان (موضوع بند (12) ماده (20) قانون) و نحوه اداره آنها به تصویب شورای مرکزی می رسد.

ماده 24– سازمان های استانها و شعب شهرستانی آنها ملزم به اجرای مصوبات شورای مرکزی می باشند.

ماده 25– اعضای سازمان موظف به رعایت مفاد قانون، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی آن می باشند.

تبصره – نحوه برخورد با اعضای متخلف در هیئت های بدوی و عالی انتظامی تعیین می شود.

ماده 26– هر یک از سازمان های استان یک بازرس خواهند داشت. بازرس نباید عضو شورای استان یا هیئت های عالی و بدوی انتظامی سازمان باشد.

ماده 27– بازرس سازمان استان در جلسه مجمع عمومی و از بین اعضای آن مجمع با اکثریت آرا برای مدت یکسال انتخاب می شود. انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.

تبصره – هر یک از سازمان های استان ها می توانند نسبت به تعیین بازرس از میان حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی – مصوب 1372 – اقدام نمایند.

ماده 28– مکاتبات سازمان و سازمان استان با امضای رؤسای آنها و در غیاب رییس با امضای جانشین منصوب شده از سوی او انجام می شود.

فصل چهارم – شرایط عضویت

ماده 29– عضویت در سازمان استان مستلزم احراز شرایط ذیل است:

الف – دارا بودن مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط برای اشخاص حقیقی متقاضی عضویت و یک نفر از اعضای شخص حقوقی متقاضی عضویت.

تبصره 1– رشته های مرتبط با بخش کشاورزی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط رییس سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.

تبصره 2– فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط از دانشگاه های خارج از کشور که مدرک آنها به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد مجاز به عضویت در سازمان می باشند.

ب – اقامت در استان مربوط حداقل شش ماه قبل از تسلیم درخواست عضویت.

ج – در مورد اشخاص حقوقی، اساسنامه موسسه یا شرکت در اداره ثبت شرکت های استان به ثبت رسیده باشد.

د – نداشتن محکومیت قطعی به محرومیت از اشتغال به کار مهندسی در هنگام تقاضای عضویت.

هـ – پرداخت مستمر حق عضویت سالانه.

و – قبول و امضای میثاق نامه که توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.

ز – تنظیم و تسلیم تقاضای عضویت، طبق فرم مخصوصی که در اختیار متقاضیان عضویت قرار خواهد گرفت، همراه با مدارک مقرر در فرم یاد شده.

تبصره 1– کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط شاغل در بخش دولتی می توانند به عضویت سازمان پذیرفته شوند.

تبصره 2– دستورالعمل نحوه عضویت توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.

ماده 30– اعضای سازمان فقط می توانند به عضویت سازمان یک استان درآیند.

ماده 31– دانش آموختگان عضو سازمان موظفند براساس ضوابطی که به تصویب شورای مرکزی می رسد، در دوره های بازآموزی و نوآموزی مرتبط با رشته تحصیلی شرکت نمایند، سازمان برای اعضایی که این دوره ها را با موفقیت سپری نمایند گواهی قبولی دوره آموزشی صادر می نماید.

تبصره – هرگاه با تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، اجرای این بند مستلزم تأمین اعتبار باشد اعتبار لازم به عنوان کمک به سازمان در بودجه سنواتی درج خواهد شد.

ماده 32– متقاضی عضویت در سازمان استان تقاضای خود را به دبیرخانه سازمان استان تسلیم خواهد نمود. سازمان یاد شده مکلف است ظرف پانزده روز به تقاضای واصل شده رسیدگی و در صورتی که متقاضی را واجد کلیه شرایط تشخیص دهد نسبت به صدور و تسلیم کارت عضویت او اقدام و چنانچه تقاضا ناقص است یا متقاضی را فاقد شرایط کافی تشخیص دهد، نظر خود را در مورد نقص یا رد تقاضا به طور صریح و کتبی به متقاضی ابلاغ می نماید.

ماده 33– عضویت در سازمان استان در شرایط زیر لغو می شود:

الف – تغییر محل اقامت از یک استان به استان دیگر.

تبصره – اعضای سازمان در صورت انتقال از استانی به استان دیگر می توانند عضویت خود را در استان مقصد برقرار نمایند.

ب – استعفا از عضویت در سازمان استان.

ج – اخراج از سازمان.

د – صدور رای هیئت های عالی انتظامی در خصوص محرومیت دایم از اشتغال به حرفه مهندسی.

هـ – عدم پرداخت حق عضویت سالانه.

و – احراز فقدان شرایط لازم برای عضویت.

ماده 34– سازمان می تواند در صورت عدم پرداخت حقوق متعلقه توسط اعضا، براساس ضوابط و دستورالعمل های مصوب شورای مرکزی نسبت به لغو عضویت آنان و به تبع آن لغو امتیازات رتبه بندی، پروانه اشتغال، پروانه کارشناسی رسمی و استفاده از خدمات رفاهی صندوق تعاون و رفاه اقدام کند.

تبصره – عضویت مجدد اعضای لغو عضویت شده براساس ضوابط مصوب شورای مرکزی می باشد.

ماده 35– کاردان های رشته های کشاورزی، منابع طبیعی و رشته های مرتبط طبق ضوابط خاص به عضویت کانون کاردانهای وابسته به سازمان استان پذیرفته می شوند.

تبصره – ضوابط پذیرش عضویت کاردان ها و نحوه ارتباط کانون کاردان ها با سازمان و سازمان استان توسط سازمان مرکزی تهیه و به تصویب شورای مرکزی می رسد.

فصل پنجم : انتخابات

ماده 36– سازمان مکلف است ظرف سه ماه قبل از اتمام دوره فعالیت شوراهای مرکزی و استان نسبت به انجام انتخابات و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی و شورای استان اقدام کند.

تبصره – انتخابات شعب شهرستانی سازمان استان ها در زمان مقرر طبق آیین نامه نحوه تشکیل شعب شهرستانی و انتخاب اعضای شورای شهرستان سازمان (موضوع ماده “33” قانون) انجام خواهد شد.

ماده 37– برگزاری انتخابات شورای مرکزی و شورای استان به غیر از دوره اول از طریق تشکیل کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در سازمان مرکزی و کمیته اجرایی استانی انتخابات در سازمان استان انجام می شود.

ماده 38– کمیته اجرایی مرکزی انتخابات دارای پنج نفر عضو می باشد که به پیشنهاد رییس سازمان توسط مجمع عمومی سازمان انتخاب می گردند. رییس، نایب رییس و دبیر کمیته در اولین جلسه از میان اعضاء انتخاب می شوند.

تبصره 1– اعضای کمیته اجرایی مرکزی انتخابات نمی توانند داوطلب عضویت در شورای استان و شورای مرکزی گردند.

تبصره 2– احکام اعضا و هیئت رئیسه کمیته اجرایی مرکزی انتخابات توسط رییس سازمان صادر می گردد.

ماده 39– کمیته اجرایی مرکزی انتخابات و کمیته اجرائی انتخابات سازمان در استان طبق برنامه تنظیمی شورای مرکزی قبل از اتمام دوره قانونی شورای مرکزی و شورای استان تشکیل می گردد.

ماده 40– وظایف کمیته اجرایی مرکزی انتخابات به شرح زیر تعیین می شود:
الف- نظارت بر عملکرد کمیته های اجرایی انتخابات استان ها در اجرای مفاد این آیین نامه.
ب- پاسخگویی به نیازها و ابهامهای کمیته های اجرایی انتخابات استان ها.
ج- تهیه و توزیع استانی برگه تعرفه انتخابات و مهر انتخابات شوراهای استان و مرکزی.
د- اخذ گزارش انتخابات شوراهای استان از کمیته های اجرایی انتخابات استان.
هـ- برگزاری انتخابات شورای مرکزی با لحاظ نمودن شرایط زیر:
1- تنظیم لیست جدید اعضای مجمع عمومی شورای مرکزی.
2- مکاتبه با اعضای مجمع عمومی جدید و تعیین مهلت برای دریافت تقاضای کتبی داوطلبان عضویت در شورای مرکزی.
3- تهیه مشخصات داوطلبان عضویت در شورای مرکزی و ارسال آن برای تمام اعضای مجمع عمومی حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع.
4- تعیین ساعت و محل تشکیل مجمع عمومی سازمان مرکزی برای انجام انتخابات.
5- تهیه صندوق اخذ رای و مهر و موم نمودن آن با حضور هیئت مرکزی نظارت بر انتخاب و هیئت رییسه مجمع عمومی.
6- تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخابات هیئت رییسه مجمع.
7- برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه آن.
8- برگزاری اولین جلسه شورای مرکزی جدید.

ماده 41– کمیته اجرایی انتخابات سازمان استان دارای سه نفر عضو می باشد که توسط کمیته اجرایی مرکزی انتخابات از بین (9) نفر از اعضای سازمان استان که توسط رییس سازمان استان معرفی و به تأیید شورای استان رسیده اند انتخاب می گردند. این کمیته در اولین جلسه خود رییس، نایب رییس و دبیر کمیته را انتخاب می کنند.

تبصره 1– اعضای معرفی شده از سوی رییس سازمان استان باید حداقل (10) سال تمام از زمان فارغ التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی گذشته باشد.

تبصره 2– احکام اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان توسط رییس سازمان استان صادر می گردد.

ماده 42– اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان عبارتند از:
الف- یک نفر از اعضای سازمان استان عضو و شاغل در هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی.
ب- یک نفر از اعضای سازمان استان، شاغل در دستگاه های اجرایی.
ج- یک نفر از اعضای سازمان استان، شاغل در بخش غیردولتی.

تبصره 1– اعضای کمیته اجرایی انتخابات استان نمی توانند داوطلب عضویت در شورای استان گردند.

تبصره 2– احکام کمیته اجرایی انتخابات استان توسط رییس سازمان استان صادر می گردد.

ماده 43– وظایف کمیته اجرایی انتخابات شورای استان به شرح زیر می باشد:
الف- هماهنگی با کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در برگزاری انتخابات استان.
ب- اعلام شرایط عضویت شورای استان طبق ضوابط مندرج در آیین نامه.
د- تعیین مهلت قبول تقاضای داوطلبان عضویت در شورای استان (این مهلت نباید کمتر از پانزده روز بعد از تاریخ انتشار آگهی باشد).
هـ- اعلام نشانی و تلفن تماس محل استقرار کمیته.
و- اعلام محل ثبت نام و ثبت نام داوطلبان حداکثر به مدت پنج روز.
ز- بررسی و تایید عدم سوء شهرت اجتماعی و شغلی داوطلبان حداکثر به مدت چهل و پنج روز.
ح- بررسی مدارک داوطلبان و تطبیق آن با شرایط اعلام شده.
ط- تعیین روز، ساعت، محل یا محل های برگزاری انتخابات که باید در یک روز انجام شود.
ی- تعیین مدت زمان رای گیری با هماهنگی و تایید هیئت نظارت بر انتخابات استان.
ک- اعلام تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای استان.
ل- تهیه صندوق اخذ رای و مهر و موم نمودن آنها در حضور هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان.
م- پیگیری معرفی اعضای انتصابی شورای استان از مراجع ذی ربط.
ن- اعلام سایر مواردی که برای داوطلبان و شرکت کنندگان در انتخابات ضروری به نظر می رسد.
س- ارایه گزارش مستمر از روند انتخابات استان به کمیته اجرایی مرکزی انتخابات.
ع- برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه با هماهنگی هیئت نظارت بر انتخابات استان.
ف- برگزاری اولین جلسه شورای جدید استان.

ماده 44– کمیته اجرایی مرکزی انتخابات در صورت مواجهه با مشکلات اجرایی در روند انتخابات شورای استان مراتب را جهت تصمیم گیری به شورای مرکزی منعکس می نماید.

ماده 45– جلسات کمیته اجرایی مرکزی و استانی انتخابات با حضور سه نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با دو رأی موافق معتبر خواهد بود.

ماده 46– برنامه زمان بندی انتخابات شورای مرکزی و شوراهای استان و دستورالعمل لازم براساس این آیین نامه توسط شورای مرکزی تهیه و ابلاغ می گردد.

ماده 47– رییس سازمان استان با همکاری اعضای کمیته اجرایی انتخابات شورای استان مسئولیت حسن اجرای انتخابات را به عهده دارد.

ماده 48(اصلاحی 05/08/1392)– برگه تعرفه انتخابات در محل تشکیل جلسه مجمع عمومی و در بدو ورود اعضای سازمان به جلسه مجمع با رویت کارت عضویت معتبر در اختیار آنان گذاشته می شود. به هر عضو صرفاً یک برگه تعرفه ارائه می گردد و دادن رأی به نمایندگی از اعضاء دیگر امکان پذیر نیست.

ماده 49– برگه تعرفه اخذ رأی دارای دو قسمت خواهد بود که در یک قسمت، نام و نام خانوادگی و پنج رقم سمت راست شماره نظام مهندسی اعضای رأی دهنده درج خواهد شد و به امضا و اثر انگشت رأی دهنده خواهد رسید و قسمت دوم محل ثبت اسامی نامزدهای عضویت در شورای استان و شورای مرکزی خواهد بود.

ماده 50– برگه های تعرفه اخذ رأی باید به نحوی ممهور شود که نقش مهر بر فصل مشترک دو قسمت برگه انتخابات ثبت گردد.

ماده 51– رییس سازمان مرکزی موظف است یکماه قبل از اتمام دوره شورای استان از دستگاه های اجرایی مربوط درخواست نماید نسبت به معرفی نمایندگان خود در شورای استان اقدام کنند.

ماده 52– مجمع عمومی عادی برای انتخابات اعضای شورای مرکزی و شورای استان به ترتیب از اجتماع نمایندگان شورای استان (هر استان دو نماینده) و اعضای سازمان استان تشکیل می گردد.

تبصره 1– جلسات مجمع عمومی با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد.

تبصره 2– پس از تشکیل مجمع عمومی، هیئت رئیسه مجمع متشکل از رییس، یک نفر ناظر و یک نفر منشی از بین اعضای حاضر انتخاب می گردند.

تبصره 3– هیئت رئیسه مجمع مسئولیت اداره مجمع را به عهده دارد.

تبصره 4– در مجمع عمومی عادی که دستور کار جلسه انتخاب اعضای شورای استان می باشد، انتخابات از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی عادی به صندوق های رأی گیری با رأی مخفی و رعایت دیگر مواد این آیین نامه انجام می شود و در این مورد هر عضو فقط حق یک رأی در مرحله اول یا دوم داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمی باشد.

تبصره 5(اصلاحی 05/08/1392)– در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع عمومی عادی در جلسه اول، جلسه دوم ظرف سه هفته از تاریخ جلسه اول با همان دستور تشکیل می گردد و با حضور اعضای حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت.

ماده 53– داوطلبان عضویت در شورای استان می توانند ظرف مهلت تعیین شده توسط کمیته اجرایی انتخابات استان، داوطلبی خود را به طور کتبی همراه با مدارک مورد نیاز با مراجعه به محل ثبت نام اعلام و رسید دریافت کنند.

ماده 54(اصلاحی 05/08/1392)– داوطلبان عضویت در شوراهای مرکزی، استان و شعبه شهرستان سازمان استان باید دارای شرایط زیر باشند:
الف- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ب- نداشتن محکومیت موثر کیفری و عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی.
ج- نداشتن سوء شهرت اجتماعی و شغلی.

تبصره(اصلاحی 05/08/1392)– متخصصان کشاورزی صاحب نظر موضوع بند (5) ماده (6) قانون باید دارای یکی از مدارک دکتری، کارشناسی ارشد یا کارشناسی با سابقه کار حرفه ای به ترتیب (3)، (7) و (10) سال پس از اخذ مدرک کارشناسی باشند.

ماده 55– رییس سازمان استان موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از اعلام اسامی داوطلبان از طرف کمیته اجرایی انتخابات استان نسبت به استعلام شرایط داوطلبان از مراجع مذکور در ماده (64) اقدام و نتیجه استعلام را به کمیته اجرایی انتخابات استان ارایه نمایند.

ماده 56– کمیته اجرایی انتخابات استان ظرف یک ماه از تاریخ استعلام سازمان استان از مراجع زیر اعم از اینکه پاسخ استعلام ها واصل شده یا نشده باشد با اکثریت آرا نسبت به صلاحیت داوطلبان اتخاذ تصمیم و نتیجه را به داوطلبان اعلام می کند:
الف- استعلام از وزارت اطلاعات در مورد وابستگی و یا عدم وابستگی به گروه های غیرقانونی
ب- استعلام از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد محکومیت موثر کیفری و سوء شهرت اجتماعی.
ج- استعلام نداشتن سوء شهرت شغلی از دستگاه ذیربط در مورد کاندیداهای شاغل در بخش عمومی و از هیئت های بدوی و عالی انتظامی سازمان در مورد کاندیداهای شاغل در بخش غیرعمومی.

تبصره – عدم پاسخگویی به استعلام های موضوع این ماده ظرف پانزده روز به منزله تأیید می باشد.

ماده 57– کمیته اجرایی انتخابات استان در بررسی صلاحیت فقط پاسخ های مستند به قانون را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

ماده 58– داوطلبانی که صلاحیت آنها رد شده است می توانند ظرف یک هفته از تاریخ وصول نظریه کمیته اجرایی، شکایت خود را به طور کتبی به هیئت نظارت بر انتخابات استان تسلیم و رسید دریافت کنند.

تبصره – هیئت نظارت بر انتخابات استان ظرف پنج روز به شکایت رسیدگی و پاسخ خواهد داد.

ماده 59– فهرست اسامی داوطلبان تأئید صلاحیت شده برای عضویت در شوراهای مرکزی و استان شامل موارد زیر می باشد:
الف- نام و نام خانوادگی داوطلب.
ب- رشته تحصیلی داوطلب در مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و سال فارغ التحصیلی.
ج- دانشکده محل تحصیل داوطلب.
د- سوابق شغلی داوطلب.

تبصره فهرست اسامی براساس حروف الفبا تنظیم می شود.

ماده 60– کمیته اجرایی انتخابات استان پس از نهایی شدن اسامی داوطلبان، فهرست اسامی را به تعداد کافی تکثیر و دو هفته قبل از روز اخذ رأی به نحو مقتضی به اطلاع اعضای سازمان استان می رساند.

ماده 61– سازمان استان امکانات لازم را برای اجرای انتخابات شورای استان در اختیار کمیته اجرایی انتخابات استان قرار می دهد.

ماده 62– پس از برگزاری انتخابات شورای استان و مشخص شدن نمایندگان شوراهای استان در مجامع عمومی سازمان انتخابات شورای مرکزی جدید برگزاری می گردد.

ماده 63– لیست اسامی داوطلبان عضویت در شورای مرکزی و شورای استان توسط هیئت های اجرایی انتخابات در حوزه اخذ رأی نصب می گردد.

ماده 64– هر یک از اعضای سازمان استان می تواند با ارایه کارت عضویت همان استان از بین داوطلبان به تعداد اعضای اصلی شورای استان از میان اسامی داوطلبان، افراد مورد نظر را در برگه تعرفه رأی قید نماید.

تبصره 1– در صورتی که رأی دهنده بیش از تعداد ذکر شده در این ماده در ورقه رأی خود نوشته باشد اسامی اضافی از آخر حذف خواهد شد.

تبصره 2– در صورتی که رأی دهنده در ورقه رأی خود اسامی غیر از داوطلبان را نوشته باشد فقط اسامی یاد شده حذف می گردد.

تبصره 3– پس از تعیین اعضای اصلی، داوطلبین بعدی که بیشترین آراء را کسب نموده باشند به ترتیب و به تعداد لازم به عنوان عضو علی البدل شورای استان خواهند بود.

ماده 65– در صورت کسب آرای مساوی بین دو یا چند نفر ترتیب عضویت آنها از طریق قرعه کشی صورت می گیرد.

ماده 66– پس از خاتمه رأی گیری، کمیته اجرایی استان مکلف است زیر نظر هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان اقدام به شمارش آرا کند و نتیجه را صورتجلسه و پس از امضای اعضای کمیته اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات استان اعلام و صورتجلسه را جهت ضبط در سوابق به سازمان استان و سازمان به ترتیب تحویل و ارسال کند.

ماده 67– مدت قبول شکایت مربوط به انتخابات تا دو روز بعد از اخذ رأی خواهد بود و مدت رسیدگی به آنها پنج روز پس از انقضای مدت یاد شده می باشد. به شکایات بدون نام، مشخصات، نشانی شاکی و امضا ترتیب اثر داده نخواهد شد.

ماده 68– نتیجه انتخابات پس از تایید هیئت نظارت مرکزی انتخابات و هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان قطعی می گردد.

ماده 69– هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات دارای سه نفر عضو می باشد که به پیشنهاد رییس سازمان توسط مجمع عمومی سازمان انتخاب می گردند.

ماده 70– هیئت نظارت بر انتخابات استان دارای سه نفر عضو می باشد که توسط هیئت نظارت مرکزی انتخابات از بین (9) نفر از اعضای سازمان استان که توسط رییس سازمان استان پیشنهاد و به تأیید شورای استان می رسد، انتخاب می شوند. (9) نفر عضو سازمان باید از میان کسانی انتخاب شوند که داوطلب عضویت در شورای استان نیستند.

تبصره – اشخاصی را می توان به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات استان تعیین نمود که از زمان فارغ التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی حداقل ده سال گذشته باشد.

ماده 71– احکام اعضای هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات سازمان توسط رییس سازمان صادر می گردد.

ماده 72– احکام اعضای هیئت نظارت بر انتخابات استان توسط رییس هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات صادر می گردد.

ماده 73– جلسات هیئت های نظارت مرکزی و نظارت استان ها با حضور سه نفر رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با دو رأی موافق معتبر می باشد.

تبصره – هیئت های نظارت مرکزی و نظارت استان از بین خود یک نفر رییس و یک نفر دبیر انتخاب می کنند.

ماده 74– وظایف هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به شرح زیر می باشد:
الف- نظارت بر حسن برگزاری انتخابات در سازمان های استان.
ب- رسیدگی نهایی به شکایات واصله در مورد برگزاری انتخابات که از طرف هیئت نظارت بر انتخابات استان ارجاع می شود.
ج- توقف تمام یا قسمتی از مراحل برگزاری انتخابات در چارچوب ضوابط این آیین نامه.
د- اعلام حسن برگزاری انتخابات و یا پیشنهاد ابطال انتخابات شورای استان با ذکر دلایل و ارایه مستندات به شورای مرکزی.
هـ- نظارت بر تشکیل مجمع عمومی سازمان.
و- نظارت بر نحوه صدور برگه تعرفه انتخابات شورای مرکزی.
ز- نظارت بر ممهور نمودن برگه تعرفه به مهر انتخابات شورای مرکزی.
ح- نظارت بر انتخابات شورای مرکزی.

ماده 75– وظایف هیئت نظارت بر انتخابات استان به شرح زیر می باشد:
الف- نظارت بر تشکیل مجامع عمومی سازمان استان طبق ضوابط این آیین نامه.
ب- نظارت بر نحوه صدور برگه تعرفه انتخابات.
ج- نظارت بر برگزاری انتخابات شورای استان.
د- نظارت بر ممهور نمودن برگه تعرفه به مهر انتخابات شورای استان.
هـ- نظارت بر فعالیت های کمیته های اجرایی انتخابات سازمان استان.
و- نظارت بر مهر و موم نمودن صندوق های اخذ آرا.
ز- نظارت بر بازنمودن صندوق ها و شمارش آرا.
ح- نظارت بر ثبت آمار شمارش آرا با ذکر تعداد کل آرای ماخوذه و آرای هر یک از نامزدها.
ط- نظارت بر ثبت اسامی حائزین اکثریت به عنوان اعضای اصلی و به ترتیب آرای ماخوذه به عنوان اعضای علی البدل.
ی- نظارت بر تنظیم صورتجلسه و تایید انتخابات به همراه هیئت رییسه مجمع و اعضای کمیته اجرایی انتخابات سازمان استان.
ک- رسیدگی به شکایات انتخاباتی و اعلام آن به هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات.
ل- نظارت بر اعلام نتایج انتخابات شورای استان.

ماده 76– چنانچه هیئت نظارت بر انتخابات استان با ارایه مستندات، عدم سلامت انتخابات شورای استان را به هیئت نظارت مرکزی گزارش نماید، موضوع در هیئت نظارت مرکزی بررسی و در صورت تایید، موضوع گزارش به منظور بررسی و تصمیم گیری در دستور کار شورای مرکزی قرار می گیرد. تصمیمات شورای مرکزی با اکثریت آرا در خصوص ابطال انتخابات شورای استان، معتبر خواهد بود.

ماده 77– در صورت ابطال انتخابات شورای استان توسط شورای مرکزی تاریخ انجام انتخابات مجدد توسط شورای مرکزی تعیین می گردد.

ماده 78– هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات و هیئت نظارت بر انتخابات سازمان استان مکلفند ظرف یک هفته به شکایات واصل شده رسیدگی و نظر قطعی خود را اعلام کند.

تبصره – نظر هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 79– کلیه نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها مجازند جهت معرفی نامزده انتخاباتی مورد نظر نسبت به انتشار آگهی های تبلیغاتی، برگزاری میزگرد و سخنرانی اقدام کنند.

ماده 80(اصلاحی 05/08/1392)– هرگونه تبلیغات در روز انتخابات در حوزه اخذ رأی و نیز استفاده از امکانات اداری، فصلنامه و خبرنامه داخلی سازمان مرکزی و استان ها برای انجام تبلیغات انتخاباتی و انجام مصاحبه حداقل چهار ماه قبل از تاریخ برگزاری انتخابات توسط اعضای فعلی شوراهای مرکزی و استانی و مسئولین اداری سازمان مرکزی و سازمان استان ها که داوطلب شرکت در انتخابات شوراهای استان و مرکزی هستند ممنوع می باشد.

تبصره(اصلاحی 05/08/1392)– متخلفان از این ماده برابر ماده (25) قانون حسب مورد توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یا هیئت نظارت بر انتخابات استان به هیئت انتظامی معرفی می شوند.

ماده 81(منسوخه 05/08/1392)– استفاده از امکانات اداری، فصلنامه و خبرنامه داخلی سازمان مرکزی و استان ها برای انجام تبلیغات انتخاباتی و انجام مصاحبه حداقل چهار ماه قبل از تاریخ برگزاری انتخابات توسط اعضای فعلی شوراهای مرکزی و استانی و مسئولین اداری سازمان مرکزی و سازمان استان ها که داوطلب شرکت در انتخابات شوراهای استان و مرکزی هستند ممنوع می باشد.

تبصره – متخلفین از مفاد این ماده با تشخیص هیئت نظارت مرکزی انتخابات از لیست انتخاب شوندگان اصلی و علی البدل حذف می گردند.

فصل ششم – سایر مقررات

ماده 82– سازمان می تواند برای کمک به رفع مشکلات رفاهی و مالی به اعضا و کمک به مشکلات رفاهی و مالی اعضای کم درآمد و خسارت دیده، صندوق تعاون و رفاه ایجاد نماید.

تبصره 1– اساسنامه صندوق تعاون و رفاه با پیشنهاد رییس سازمان به تصویب شورای مرکزی می رسد.

تبصره 2– چگونگی تامین سرمایه صندوق و نحوه حمایت های مالی از اعضای سازمان در اساسنامه صندوق پیش بینی می گردد.

ماده 83– منابع مالی سازمان به شرح زیر تأمین می شود:
1- حق عضویت پرداختی از سوی اعضا.
2- هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی.
3- کمک اعطایی دولت.
4- صندوق مشترک سازمان های استانی.
5- دریافت بهای ارایه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی.
6- درصدی از حق الزحمه دریافتی اعضا بابت ارایه خدمات مهندسی ارجاع شده از طرف سازمان.

تبصره 1– برای هدایا و کمک های دریافتی می باید توسط خزانه دار سازمان و سازمان استان رسید صادر و در دفتر اموال و حساب های سازمان و سازمان استان ثبت شود.

تبصره 2– سازمان می تواند به منظور انجام فعالیت های اقتصادی درآمدزا صندوق مشترک استان ها را تاسیس نماید. درآمدهای حاصل از فعالیت های این صندوق می تواند با تصویب شورای مرکزی در راستای اهداف و وظایف سازمان هزینه شود. اساسنامه این صندوق با پیشنهاد رییس سازمان به تصویب شورای مرکزی می رسد.

تبصره 3– به منظور تحقق درآمد موضوع بند «6» ماده (38) قانون، مسئولین و ذیحسابان دستگاههای اجرائی موظفند موضوع کسر درصدی از حق الزحمه دریافتی موضوع این بند مطابق مصوبه شورای مرکزی را در متن قراردادهای منعقده با اعضاء درج و یک نسخه از قرارداد را برای سازمان ارسال و نسبت به کسر و واریز درصد یاد شده به حساب سازمان اقدام نمایند.

ماده 84– در اجرای بند (9) ماده (4) قانون و به منظور سازماندهی نحوه همکاری سازمان براساس این بند، دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند در تعیین عوارض و تعرفه ها و مالیاتهای مربوط به شاغلین و مؤسسات کشاورزی نظر سازمان را اخذ و از نماینده سازمان جهت شرکت در جلسات کمیسیون های مربوط دعوت به عمل آورند.

ماده 85(اصلاحی 05/08/1392)– تعرفه های مربوط به ارایه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید وزیر جهاد کشاورزی تعیین می شود.

ماده 86– تعرفه های مربوط حق عضویت، ارایه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی و درصد حق الزحمه دریافتی از اعضای سازمان بابت ارایه خدمات مهندسی ارجاع از سوی سازمان، به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید وزیر جهاد کشاورزی تعیین می شود.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.