حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
شناسه : 37030

نجف جابری سالخورده در، با اشاره به روند ورودی‌ پرونده‌ها به دادسرای ناحیه ۱۶ بیان کرد: در بحث ارجاع دادسرا سعی می‌شود با ارسال پرونده به شورای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش، تعداد پرونده‌ها روند نزولی داشته باشد و به چرخه دادسرا وارد نشود، وی افزود: تلاش می‌شود پرونده‌هایی که وصف کیفری ندارد و در […]

پ
پ

نجف جابری سالخورده در، با اشاره به روند ورودی‌ پرونده‌ها به دادسرای ناحیه ۱۶ بیان کرد: در بحث ارجاع دادسرا سعی می‌شود با ارسال پرونده به شورای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش، تعداد پرونده‌ها روند نزولی داشته باشد و به چرخه دادسرا وارد نشود،

وی افزود: تلاش می‌شود پرونده‌هایی که وصف کیفری ندارد و در مرحله ابتدایی خود هستند مانند مفقودی چک از ابتدای تشکیل، تعیین تکلیف شوند و به چرخه ارجاع وارد نشود.

روند ورودی پرونده‌ها به دادسرای ناحیه ۱۶ کاهشی است

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶ با بیان اینکه روند ورودی پرونده‌ها به دادسرای ناحیه ۱۶ کاهشی است، تاکید کرد: تعداد ورودی‌ها در گذشته بسیار بالا بود اما ظرف ۲-۳ سال اخیر روند کاهشی پیدا کرده است.

سرقت، ضرب و جرح و درگیری‌ها بیشترین فراوانی را دادسرای ناحیه ۱۶ دارند

جابری سالخورده با اشاره به موضوع اکثر پرونده‌هایی که در دادسرای ناحیه ۱۶ مورد رسیدگی قرار می گیرد، عنوان کرد: موضوعات مختلف برای رسیدگی قضایی در دادسراهای تخصصی مورد بررسی قرار می گیرند چنانچه جرایم رایانه ای در دادسرای ناحیه ۳۱ و جرایم مربوط به خودرو و اقتصادی در دادسرای ناحیه ۳۲ مورد رسیدگی واقع می شوند. در دادسرای ناحیه ۱۶ جرایمی مثل سرقت، ضرب و جرح و درگیری‌ها معمولا بیشترین فراوانی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای فرآیند دادرسی الکترونیک گفت: اقداماتی که بین مراجع انتظامی و دادسرا است، از همان ابتدای تشکیل پرونده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

پرونده فیزیکی خیلی کمی در دادسرا داریم

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶  با بیان اینکه پرونده فیزیکی خیلی کمی در دادسرا داریم، گفت: اکثر پرونده‌های غیرالکترونیک یا فیزیکی شاید دارای متهم‌ هستند و یا برای اینکه سیستم قطع بوده و یا اشکال داشته باشد و نتواند در اسرع وقت آن را به دادسرا ارسال کنند، بدین صورت تشکیل شده باشد وگرنه درصد بالایی از پرونده‌ها به‌صورت الکترونیک هستند و تمام کارهایشان سیستمی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: چه دستوراتی که به مراجع انتظامی صادر می‌شود و چه تحقیقات در شعب اصولا به صورت سیستمی انجام می‌شوند؛ کم کم بحث برگه و اوراق پرونده جمع‌آوری می‌شود.

جابری سالخورده عنوان کرد: با دادرسی الکترونیک، در خصوص ارتباطات بین زندان و شعب، بحث رفت و آمدها کم شده و بیشتر اقدامات از طریق ویدیو کنفرانسی انجام می شود. متهم در زندان و همکار قضایی پشت میزش است و باهم ارتباط برقرار می‌کنند و تحقیقات لازم را انجام می‌شود.

کاهش اتلاف وقت و هزینه‌ها با انجام دادرسی الکترونیک

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶  عنوان کرد: از سوی دیگر در انتقال زندانیان نیز خطرات و هزینه‌هایی وجود داشت که با دادرسی الکترونیک کاهش یافته است. البته موارد استثنایی نیز وجود دارد که قاضی حتما باید شخص را ببیند و شاید مراجعه حضوری لازم باشد تا پرونده کارشناسی شود و امضایش را بگیرد.

نوع جرایم مطروحه در دادسرای ناحیه ۱۶ با دیگر نواحی متفاوت است

وی با بیان اینکه دادسرای ناحیه ۱۶ جنوبی‌ترین ناحیه تهران است و آسیب‌های اجتماعی این ناحیه بیشتر از دیگر نقاط است، افزود: نوع جرایم مطروحه در دادسرای ناحیه ۱۶ با دیگر نواحی متفاوت است. غالباً آسیب‌هایی که در خلازیر و دیگر مناطق وجود دارد نیازمند توجه راس است و این مشکلات باید برطرف شوند که خود این امر حتما در کاهش جرایم و بزه موثر خواهند بود.

جابری سالخورده با اشاره به راه اندازی ستاد مبارزه با جرایم و سرقت‌های خشن یادآور شد: با راه اندازی این ستاد، نظارت لازم هم در حال انجام است و مرجع انتظامی هم همکاری لازم را دارند که در بهبود اوضاع نیز موثر بوده است.

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۶  با اشاره به تشکیل جلسات مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: جلسات زیادی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی با خود مراجع انتظامی، سرکلانترها، مراجع مربوط به حوزه اجتماعی و شهرداری‌ها داشتیم.

جلسات ملاقات مردمی به صورت هر روزه در دادسراب ناحیه ۱۶ برگزار می شود

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره جلسات ملاقات مردمی در دادسرای ناحیه ۱۶ بیان کرد: جلسات ملاقات مردمی به صورت هر روزه در این دادسرا برگزار می شود؛ یک روز نیست که ملاقات مردمی نداشته باشیم.

بیشترین موضوعات مطروحه در ملاقات‌های مردمی

جابری سالخورده با اشاره به بیشتری مواردی که در دیدارهای مردمی از سوی مراجعان مطرح می شود، تصریح کرد: برخی موارد برای اعمال ماده ۲۷۸ و برخی برای رسیدگی مجدد. هستند و بعضی‌ها اعتراضی نسبت به تصمیمات دارند که باید در قالب قانون رسیدگی شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.