حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
شناسه : 36616

دستورالعمل سپرده گذاری و معامله اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در فرابورس ایرانمصوب 1392,10,21 این دستورالعمل در اجرای بند “د” ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، در ۱۰ ماده و۲ تبصره در تاریخ ۲۱ /۱۰ /۱۳۹۲ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. ماده ۱: اصطلاحات و واژه‌هایی که در […]

پ
پ

دستورالعمل سپرده گذاری و معامله اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در فرابورس ایران
مصوب 1392,10,21

این دستورالعمل در اجرای بند “د” ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، در ۱۰ ماده و۲ تبصره در تاریخ ۲۱ /۱۰ /۱۳۹۲ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

ماده ۱: اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران مصوب ۱۷ /۱۱ /۱۳۸۸ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات بعدی آن تعریف شده‌اند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته‌اند. واژه‌های دیگر دارای معانی زیر می‌باشند:
اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری : اسناد موید حقوق و مالکیت معنوی صادره از سوی مراجع رسمی ثبت کشور از جمله حق ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی می‌باشد که حسب تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اوراق بهادار قابل معامله شناخته شده‌اند.
گزارش ارزیابی دارایی فکری: گزارش کارشناسی ( به شرح فرم پیوست یک این دستورالعمل) در خصوص بررسی قابلیت تجاری¬سازی و مجوزهای مورد نیاز جهت بهره¬برداری از طرح و بررسی سطح تکنولوژی یا سطح بلوغ طرح مورد عرضه در قالب طرح کسب و کار (Business Plan) که توسط شرکت‌های تامین سرمایه یا سایر نهادهای مالی به تشخیص سازمان، تایید می‌شود.
تعهدنامه مالک دارایی فکری : سندی است که طی آن مالک دارایی فکری درخواست ممنوع و متوقف نمودن نقل و انتقال دارایی مذکور را به مرجع ثبت اعلام می‌نماید.
مرجع ثبت: منظور مراجع رسمی ثبت حقوق و مالکیت معنوی در کشور از جمله اداره کل مالکیت صنعتی می‌باشد. سایر مراجع ثبت توسط سازمان اعلام می‌شود.
فرم سپرده¬گذاری: فرمی است که طی آن مالک دارایی فکری درخواست قابل معامله کردن اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری را در فرابورس ارائه و اختیار انتقال آن را در خارج از فرابورس از خود سلب می‌نماید.. قالب فرم مذکور توسط هیئت مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصویب می‌گردد.

ماده ۲: معامله اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری بر اساس دستورالعمل اجرایی معاملات مبتنی بر مذاکره اوراق بهادار در فرابورس ایران و با رعایت مفاد این دستورالعمل انجام می‌شود.

ماده ۳: جهت عرضه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری، کارگزار عرضه‌کننده علاوه بر مستندات موضوع دستورالعمل اجرایی معاملات مبتنی بر مذاکره اوراق بهادار در فرابورس ایران، مستندات زیر را نیز باید به فرابورس ارائه گردد:

۱-مستند رسمی مؤید ثبت دارایی فکری به نام مالک اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در مرجع ثبت

۲-گزارش ارزیابی دارایی فکری

۳-فرم سپرده¬گذاری و تعهدنامه مالک دارایی فکری

۴-سایر مستندات حسب درخواست فرابورس

تبصره– مادامی که به تشخیص فرابورس، نهاد مالی تهیه‌کننده گزارش ارزیابی دارایی فکری، زیرساخت لازم را جهت ارزیابی فنی و تخصصی دارایی‌ فکری نداشته باشد، باید گزارش اظهارنظر مراجع تخصصی ذیصلاح (که توسط فرابورس تعیین و اعلام می‌شود) را همراه با گزارش ارزیابی دارایی فکری ارایه نماید.

ماده ۴: قبل از طرح درخواست عرضه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در کمیته عرضه، فرابورس اطلاعات ارائه شده توسط کارگزار را بررسی و اصالت سند ارائه شده از سوی کارگزار در خصوص ثبت دارایی فکری به نام مالک اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری را از مرجع ثبت استعلام می‌نماید. صرفاً درخواست‌هایی در کمیته عرضه فرابورس طرح می‌گردد که اصالت آن به ترتیب فوق تایید شده باشد.

تبصره -همزمان با استعلام اصالت سند، فرابورس تعهدنامه مالک دارایی فکری (به شرح فرم پیوست 2 این دستورالعمل) را به مرجع ثبت ارسال می‌نماید. بر اساس این تعهدنامه، دارایی فکری که اصالت آن تایید می‌شود، تا زمان اعلام فرابورس قابلیت نقل و انتقال از سایر طرق را نخواهند داشت.

ماده ۵ : پس از تسویه معامله ( واریز بخش نقدی و یا حسب مورد ارائه سند تسویه خارج از پایاپای ) حسب مقررات، فرابورس اطلاعات معامله اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری را حداکثر تا یک روز کاری بعد از پایان مهلت تسویه، به مرجع ثبت اعلام می‌نماید.

ماده ۶: فروشنده ظرف مدت حداکثر ۱۵ روز کاری پس از پایان مهلت تسویه باید به مرجع ثبت مراجعه و با اخذ تاییدیه آن مرجع نسبت به انتقال مالکیت در دفاتر اسناد رسمی اقدام و سند آن را به مرجع ثبت ارائه ‌نماید.

ماده ۷: مرجع ثبت ضمن صدور سند مالکیت به نام خریدار، موضوع را به فرابورس اعلام می¬نماید.

ماده ۸: فرابورس پس از دریافت تاییدیه موضوع ماده ۷ این دستورالعمل از مرجع ثبت، معامله را قطعی، ثبت و به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام می‌نماید. شرکت سپرده¬گذاری مرکزی پس از کسر کارمزدها و سایر هزینه‌های مصوب از بخش نقدی معامله، مابقی را جهت واریز به حساب فروشنده به کارگزار فروشنده پرداخت می‌نماید.

ماده ۹: امکان معامله چند ورقه بهادار مبتنی بر دارایی فکری به صورت همزمان در قالب یک عرضه وجود دارد. در این صورت متقاضی باید در زمان ارایه درخواست، مستندات موضوع ماده ۳ این دستورالعمل را به تفکیک هر یک از اوراق تهیه و ارایه نماید. در این حالت، قیمت‌گذاری و معامله بر روی مجموعه اوراق بهادار عرضه‌شده به صورت همه یا هیچ انجام می‌شود.

ماده ۱۰: موارد پیش بینی نشده در این دستورالعمل تابع مقررات عمومی حاکم بر معاملات اوراق بهادار در فرابورس خواهد بود.

پیوست ۱: فرم گزارش ارزیابی دارایی فکری
-معرفی دارایی فکری و ابعاد حقوقی و قانونی آن؛
۱-تاریخچه شکل¬گیری دارایی فکری
۲-تعریف دارایی فکری و تعیین حدود و ثغور قانونی آن
۳-معرفی مالک یا مالکان قانونی دارایی فکری
۴-حمایت¬های قانونی از دارایی فکری و حقوق مالکان آن
۵-مدت زمان قانونی حمایت از دارایی فکری و عمر اقتصادی آن
۶-تشریفات و الزامات قانونی لازم جهت امکان استفاده از دارایی فکری
۷-کاربردها و کارکردهای دارایی فکری
-تکنولوژیکی
۱-صنعت مورد فعالیت دارایی فکری
۲-جایگاه دارایی فکری در صنعت
۳-سطح بلوغ و جایگاه تکنولوژیکی دارایی فکری
۴-تعیین و تحلیل درجه مشارکت دارایی فکری در فرآیندهای محتمل قابل استفاده
۵-معرفی مشخصات و ویژگی¬های فنی دارایی فکری
۶-جریان عملیاتی نقش دارایی فکری در فرآیندهای مورد استفاده
۷-ظرفیت¬های تولیدی- خدماتی قابل استفاده از دارایی فکری
-بازار
۱-محصولات مکمل، جانشین و رقیب
۲-مواد اولیه و تأمین¬کنندگان اصلی دارایی فکری
۳-معرفی بازارهای محل فعالیت و مشتریان دارایی فکری
۴-امکان توسعه و گسترش دارایی فکری
۵-عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت یا شکست دارایی فکری
-مالی-اقتصادی
۱-امکان تجاری¬سازی دارایی فکری
۲-منافع و عایدات مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی دارایی فکری
۳-تحلیل سناریوهای محتمل بر بکارگیری دارایی فکری
۴-هم¬افزایی ناشی از بکارگیری دارایی فکری در صنایع مکمل
۵-هزینه¬ها و مخارج مورد نیاز جهت عملیاتی نمودن دارایی فکری به تفکیک محتمل¬ترین سناریوها
۶-پیش¬بینی عملکرد مالی- اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت دارایی فکری در قالب صورتهای مالی اساسی
۷-فهرست تفصیلی محصولات ناشی از بکارگیری دارایی فکری همراه با بهای تمام شده و قیمت¬های فروش
۸-تحلیل مالی- اقتصادی دارایی فکری از دیدگاه ذینفعان
۹-خلاصه گزارش ارزش گذاری دارایی فکری
-سایر اطلاعات مرتبط به تشخیص فرابورس

پیوست ۲ : تعهدنامه مالک دارایی فکری
مدیر کل محترم { مرجع ثبت رسمی کشور}
با سلام و احترام،
نظر به اینکه مقرر است دارایی فکری………………………. با شماره ثبت………………………… و تاریخ ثبت………………………. نزد آن مرجع محترم که مطابق با سند رسمی پیوست، در مالکیت اینجانب…………………………می‌باشد،در فرابورس ایران عرضه گردد، بدین وسیله حق انتقال دارایی مذکور را تا زمان اعلام کتبی شرکت فرابورس ایران از خود سلب و اسقاط می‌نمایم. خواهشمند است از نقل و انتقال این دارایی تا زمان اعلام شرکت فرابورس ایران خودداری شود.
اشخاص حقیقی: امضاء مالک / مالکین
اشخاص حقوقی : امضای صاحبان امضای مجاز و مهر شرکت مالک

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.