حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
شناسه : 35945

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، کرسی نقد علمی با موضوع کنترل تقاضای واهی اعاده دادرسی در امور کیفری با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، در سالن غدیر دیوان عالی کشور برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم : انتظار می رود برگزاری این نشست […]

پ
پ

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، کرسی نقد علمی با موضوع کنترل تقاضای واهی اعاده دادرسی در امور کیفری با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، در سالن غدیر دیوان عالی کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم : انتظار می رود برگزاری این نشست ها بخشی از مشکلات ما را در خصوص اعاده دادرسی حل کند

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های علمی در ارتباط با موضوعات قضایی اظهار کرد: راهکارهای برون رفت از مسائل قضایی را باید از طریق برگزاری نشست های علمی بیابیم و فعال شدن مجموعه پژوهشگاه در این عرصه اهمیت بسیاری دارد.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: محورهایی که در این نشست پیرامون اعاده دادرسی در امور کیفری به آن پرداخته می شود، بر اساس آسیب شناسی های به عمل آمده از موضوعاتی است که دستگاه قضایی با آن مواجه است  و از این نظر خروجی  این نشست قطعا برای ما مفید و قابل استفاده خواهد بود. 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه نزدیک دو هزار ورودی پرونده به دیوان عالی کشور داریم که بسیاری از آنها تکراری است، ابراز امیدواری کرد که این نشست ها بخشی از مشکلاتی که دیوان عالی کشور در رابطه با اعاده دادرسی با آن رو به روست حل کند. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: اعلام آمادگی برای برگزاری نشست های علمی در خصوص موضوعات قضایی مرتبط با دیوان عالی کشور 

حجت الاسلام و المسلمین هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه به عنوان بازوی علمی، این آمادگی را دارد در موضوعات مرتبط با دیوان عالی کشور، مجموعه نشست هایی را برگزار کند. 

معاون نظارت دیوان عالی کشور : ضرورت آسیب شناسی در زمینه حجم بالای تقاضای اعاده دادرسی/ لایحه اصلاح ماده ۴۷۴ و برخی مواد قانون آیین دادرسی هنوز به نتیجه نرسیده است

غلامعلی صدقی معاون نظارت دیوان عالی کشور در طرح بحث با اشاره به حجم بالا و کثرت تقاضای اعاده دادرسی گفت: در ۶ ماهه اول امسال وارده اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ۱۱ هزار ۸۴۸ فقره پرونده بوده است که از این تعداد هزار و ۶۷۴ فقره پرونده مورد پذیرش واقع شده است، لذا این مطلب می طلبد ما فکری در زمینه ساماندهی اعاده دادرسی کنیم. 

صدقی با تأکید بر لزوم به روز شدن قوانین متناسب با پیشرفت جامعه تصریح کرد: پیشنهاد اصلاح ماده ۴۷۴ و برخی مواد قانون آیین دادرسی کیفری به  معاونت حقوقی داده شده است و هنوز در این زمینه نتیجه گیری نشده است. 

رئیس شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور: تشریح سازوکار اعاده دادرسی در کشور فرانسه/ تقاضای غیرموجه اعاده دادرسی در فرانسه با جریمه نقدی رو به روست

رضا فرج الهی رئیس شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور به بررسی تطبیقی قوانین در فرانسه پرداخت و گفت: تقاضای غیرموجه اعاده دادرسی در فرانسه با جریمه نقدی رو به روست و همین موضوع از سرازیر شدن پرونده به دیوان عالی کشور جلوگیری می کند. 

فرج الهی با تشریح سازوکار اعاده دادرسی در فرانسه ادامه داد: به منظور استحکام آراء، تقاضاهای اعاده دادرسی در یک کمیسیون و هیأت تحقیق بررسی می شود و محکوم علیه، وراث، دادستان کل کشور و دادستان استان می توانند درخواست اعاده دادرسی کنند. 

گفتنی است: امکان سنجی تعیین وقت برای بعضی از جهات اعاده دادرسی، بررسی راهکارهای ایجاد مانع برای تقاضاهای تکراری اعاده دادرسی، سازوکارهای پالایش تقاضای اعاده دادرسی پیش از ارجاع به شعبه دیوان عالی کشور و امکان سنجی محول نمودن صلاحیت رسیدگی به تقاضای اعاده دادرسی به دادگاه تجدیدنظر استان از عمده محورهای مهم در این کرسی نقد علمی بود.

شایان ذکر است : این کرسی علمی با ارائه غلامعلی صدقی معاون نظارت دیوان عالی کشور برگزار شد و داوودی مازندرانی معاون قضایی دیوان عالی کشور، رضا فرج الهی رئیس شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور، جلال توحیدی مستشار شعبه ۲۰ دیوان عالی کشور، جواد طهماسبی و برخی قضات دیوان عالی کشور در این نشست به بحث و بررسی، مقایسه تطبیقی قوانین در فرانسه و آسیب شناسی مقررات پرداختند. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.