حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
شناسه : 35563

در راستای اختیارات تفویضی رئیس قوه قضاییه به معاون اول قوه قضاییه مبنی بر تشکیل هیئت های هم اندیشی و نظارت عالیه بر روند رسیدگی بر پرونده های معوق، به دستور معاون اول قوه قضاییه، جلسه اندیشه ورزی با حضور روسأی کل دادگستری، استان های سمنان، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و هرمزگان و تعدادی از […]

پ
پ

در راستای اختیارات تفویضی رئیس قوه قضاییه به معاون اول قوه قضاییه مبنی بر تشکیل هیئت های هم اندیشی و نظارت عالیه بر روند رسیدگی بر پرونده های معوق، به دستور معاون اول قوه قضاییه، جلسه اندیشه ورزی با حضور روسأی کل دادگستری، استان های سمنان، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و هرمزگان و تعدادی از مدیران ستادی برگزار شد .

در ابتدای این جلسه آمار پرونده ای مسن و معوق از سال ۱۳۹۷ تاکنون مرور شد که بیانگر روند کلی کاهشی پرونده های مذکور در سراسر کشور بود.

در ادامه این جلسه، هریک از روسأی کل دادگستری های استان ها، راهکارهای ابتکاری خود را در خصوص کاهش پرونده های مسن تشریح کردند.

مدیرکل هماهنگی امور استانها نیز با ارائه گزارشی از وضعیت پرونده های مسن و معوق در سراسر کشور، دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر توجه به نظارت و کاهش ورودی برای بهبود وضعیت پرونده ای مسن و معوق را به حاضران ابلاغ و بر لزوم اجرای سیاست های تحولی قوه قضاییه در این زمینه تأکید کرد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در این جلسه گفت:در قوه قضاییه دنبال تحول هستیم و تا زمانی که شاخص‌ها را تغییر ندهیم این تحول محقق نمی شود.

وی افزود: هنوز در کاهش ورودی پرونده ها تغییری ایجاد نکرده ایم و باید تلاش کنیم بار ورودی پرونده ها کم شود، ماهیانه هزاران پرونده انحصار وراثت وارد دستگاه قضا می شود که می توانیم رسیدگی به آنها را سیستمی کرده و به چند قاضی برای رسیدگی سپرده شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بیان کرد: پرونده تصادفات نباید به شورای حل اختلاف بیاید و مستقیم به بیمه ها ارسال شود تا ماهیانه هزاران پرونده تصادف به قوه قضاییه وارد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری نیز در این جلسه گفت: اطاله دادرسی مهم است و باید به سه دستورالعمل رفع اطاله دادرسی مراجعه کنیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: در مرحله برنامه ریزی مشکل نداریم و تاکنون برنامه ریزی های زیادی برای رفع اطاله دادرسی داریم. دارای تورم برنامه ریزی هستیم. چقدر بر اجرای برنامه ها نظارت می شود.

وی افزود:از سال۹۰ حدود ۴۴ هزار پرونده مسن باقی مانده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه کمبود کارشناس یکی از چالش هاست، گفت: یکی از دلایل اطاله دادرسی کمبود نیروی انسانی و کارشناس است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت خود ۳۵۰ هزار پرونده دریافت کردم، گفت: رسیدگی به پرونده های مسن و معوق جزو دغدغه های ما در دادگستری استان اصفهان است.

عبداللهی مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات در این جلسه گفت: باید ملاکی برای تعیین پرونده های مسن در نظر گرفته شود. برخی از فیلدها هم از سوی قضات و کارکنان در سامانه‌ها درست وارد نمی شود و باعث می شود استفاده از آمار ابتر بماند.

وی افزود: استفاده از سامانه ارجاع کارشناس و رسوب اطلاعات در کارتابل سو پیشینه نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی بیان کرد: هر ایراد و تناقض اماری را گزارش کنید، از آن استقبال می کنیم.

فرخ‌زاد جهانی معاون معاونت اول قوه قضاییه در حاشیه این نشست بیان کرد: رئیس قوه قضاییه پیرو انتصاب حجت الاسلام والمسلمین مصدق به عنوان معاون اول اختیاراتی را به وی تفویض کرد که بعضی از این اختیارات شامل تشکیل هیئت اندیشه‌ورزی یا هیئت‌های هم‌اندیشی در قوه قضاییه است.

وی افزود: یک بخش دیگر نظارت عالی بر نحوه بررسی پرونده‌های معوق و مسن است؛ همچنین یکی دیگر از موارد تفویض اختیار ارائه مشورت رئیس قوه قضاییه در موضوعات مختلف است، در این راستا معاون اول قوه قضاییه تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی را در دستور کار خودش قرار داده و تلاش بر این است که از تجربه و دانش قضایی نیروهایی که در صف کار می‌کنند به نحو عالی استفاده شود.

جهانی بیان کرد: به همین خاطر از ظرفیت روسای کل دادگستری‌های استان‌ها به عنوان افرادی که بیشترین تماس و مشکلات را دارند استفاده می‌کنیم. این هیئت اندیشه‌ورز برای بررسی پرونده‌های معوق و مسن بود که ۶ رئیس کل دادگستری استان شرکت داشتند علاوه بر اینکه در مذاکرات حضوری مطالب شان را مطرح و نظرات مکتوب‌شان را ارائه کردند.

معاون معاونت اول تاکید کرد: در نظر داریم حداقل دو هیئت اندیشه‌ورز دیگر با شرکت روسای کل تشکیل شود و جلسات این هیئت‌ها به صورت مستمر و حداقل ماهیانه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: خروجی این جلسات به صورت پیشنهادات عملی خدمت معاون اول ارائه خواهد شد و در صورت صلاحدید ایشان به محضر رئیس قوه قضاییه ارائه خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.