حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
شناسه : 34901

اقاله اصطلاحاً به فسخ یا به هم زدن معامله می گویند.اقاله عملی دوجانبه است.یعنی اراده و تصمیم دو طرف یک معامله باید دائر بر هم زدن آن معامله باشد.ممکن است یکی از طرفین معامله از انجام آن معامله یا قرارداد پشیمان شده باشد و از طرف مقابل تقاضای به هم زدن یا فسخ قرارداد را […]

پ
پ

اقاله اصطلاحاً به فسخ یا به هم زدن معامله می گویند.اقاله عملی دوجانبه است.یعنی اراده و تصمیم دو طرف یک معامله باید دائر بر هم زدن آن معامله باشد.ممکن است یکی از طرفین معامله از انجام آن معامله یا قرارداد پشیمان شده باشد و از طرف مقابل تقاضای به هم زدن یا فسخ قرارداد را نماید و طرف مقابل نیز بپذیرد.

در این حالت قرارداد با تصمیم طرفین اقاله یا تفاسخ شده است.در عرف، عموم مردم به جای اصطلاح اقاله یا تفاسخ کلمه فسخ را به کار می گیرند که معنای آن متفاوت بوده و در همین بخش توضیح داده شده است.اما منظور همان به هم زدن توافقی قرارداد است که مترادف با اصطلاح اقاله می باشد.

مثال:احمد از مسعود خانه‌ای خرید و باهم قرار گذاشتند که هیچ گونه حق فسخی برای طرفین نباشد اما وقتی احمد به منزلش رسید و خبر خرید خانه را به همسرش داد وی گفت: من به هیچ وجه به آن خانه که محله‌اش هم خوب نیست نمی‌روم. احمد پیش مسعود رفت و جریان را برای او تعریف کرد و از وی خواهش نمود که معامله را فسخ کند، سعید نیز قبول کرد و پول احمد را داد و خانه را پس گرفت.این اقدام «تفاسخ» یا «اقاله» نام دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.