حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
شناسه : 34841

صبح روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه به مناسبت گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس شوراهای حل اختلاف، همایشی با حضور رئیس کل دادگستری استان، جمعی از مسئولان قضایی و اعضای شوراهای حل اختلاف در مرکز استان آذربایجان غربی برگزار شد. ناصر عتباتی در این همایش ضمن تبریک بیستمین سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف گفت: شورای حل اختلاف […]

پ
پ

صبح روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه به مناسبت گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس شوراهای حل اختلاف، همایشی با حضور رئیس کل دادگستری استان، جمعی از مسئولان قضایی و اعضای شوراهای حل اختلاف در مرکز استان آذربایجان غربی برگزار شد.

ناصر عتباتی در این همایش ضمن تبریک بیستمین سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف گفت: شورای حل اختلاف یک نهال نوپا بود که بعد از بیست سال با تلاش و زحمات شما عزیزان به درخت تنومند و پرباری تبدیل شده است که کار خدا پسندانه تک تک شما بزرگواران جهت حل اختلافات برادران و خواهران خود جای بسی تقدیر دارد.

رئیس کل دادگستری استان افزود: سازشهای ارزشمندی در پرونده های مهم از جمله پرونده های منجر به قصاص با زحمات و تلاشهای اعضای شورای شورای حل اختلاف در استان محقق شده است که نشانگر توان بالای این نهاد مردمی در اصلاح ذات البین و برقراری صلح و سازش در جامعه هست که تا کنون ودر هشت ماه تعداد ۳۵ فقره پرونده قتل عمدی منجر به قصاص در استان با سازش خاتمه یافته است.

عتباتی ادامه داد: رویکرد اصلی شوراهای حل اختلاف حرکت به سمت و سوی سازش و قلع ماده نزاع به معنای واقعی است و این تلاشها در ایجاد انس و الفت و شفقت بین شهروندان عبادت است و خداوند متعال و ائمه اطهار نیز بر این امر تاکید دارند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف با اصلاح ذات البین نه تنها به توسعه فرهنگ و سازش در جامعه کمک می کنند بلکه ظرفیت بسیار خوبی را برای محاکم به منظور رسیدگی به پرونده‌های مهم ایجاد می کنند که یکی از این پرونده ها که محکمه آن در چند روز آینده برگزار می شود پرونده معروف فساد در شهرداری ارومیه با بیش از ۸۰ متهم و ۴۷ جلد پرونده است.

وی به ظرفیت خوب شعب روستایی شوراهای حل اختلاف هم اشاره و گفت: شوراهای حل اختلاف روستایی برکات زیادی دارد و کمک بزرگی برای ایجاد صلح و سازش هستند که نباید از آن غافل شد و یک برنامه زمان بندی مشخصی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت داشت و دادگستری استان نیز هر نوع امکاناتی را که لازم باشد در حد توان خود برای این امر فراهم خواهد کرد.

تقویت شعب تخصصی شوراهای حل اختلاف و ارتبط بین واحددهای مددکاری مراجع انتظامی با صلح یاران و استفاده از ظرفیت وکلای مصلح و مشاوران بهزیستی و ورزش و جوانان و صلح یاران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در توسعه سازش از دیگر تاکیدات عتباتی در این همایش بود.

عتباتی از تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف در راستای اصلاح ذات البین و قلع ماده نزاع به معنای واقعی و تبیین فرهنگ صلح و سازش در جامعه و کاستن از اختلافات مردم تقدیر و تشکر کرد.

اسدی نیز در ابتدای این همایش ضمن تقدیر از تلاش های اعضای شوراهای حل اختلاف و صلح یاران گزارشی از عملکرد شوراهای حل اختلاف استان در ۷ ماهه اول سال ارائه و گفت: شوراهای حل اختلاف در استان دارای ۲۱۸ شعبه شهری، ۱۲۴ شعبه روستایی و ۳۲ شعبه اجرای احکام می باشد که عمده فعالیت آنها حل و فصل اختلافات است.

معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان گفت: در هفت ماهه اول سال ۴۸ درصد از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی استان وارد شوراهای حل اختلاف شده که ۳۱ درصد از این پرونده ها منتج به سازش شده اند، در میان این سازشها ۲۴ پرونده قصاص بود و با تقویت شعب، صلح یاران و استفاده از ظرفیت مساجد، و ارتباط صلح یاران با واحدهای مددکاری کلانتری ها و پاسگاهها و تقویت شعب روستایی و شعب زندان قصد داریم برای سال ۱۴۰۲ میزان سازش را به ۴۰ درصد افزایش دهیم.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان ادامه داد: واحد‌های اجرای احکام شوراهای حل اختلاف استان هم در ۷ ماهه اول سال جاری توانسته‌اند با کمک خیرین و کمک های مردمی تعداد ۱۳۸۵ زندانی را آزاد کنند و در این مدت شوراهای حل اختلاف استان توانسته ۴۳۰۰ اختلاف خانوادگی که ۹۰۰ اختلاف مربوط به دعوی طلاق است را با سازش زوجین ختم به خیر کند و از فروپاشی خانواده ها و مشکلات بعدی آن جلوگیری کند.

در این همایش از اعضای منتخب شوراهای حل اختلاف و صلح یاران برتر با تقدیم لوح تقدیر و هدیه ای توسط رئیس کل دادگستری استان تجلیل شد.

گفتنی است ۱۸ آبان سالروز تاسیس شور‌اهای حل اختلاف است، نهادی که در فروردین سال ۱۳۷۹ به موجب ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه تشکیل آن پیش‌بینی شد و پس از آن، آئین‌نامه اجرایی این ماده قانونی تدوین شد و در شهریور ۱۳۸۱ به طور رسمی آغاز به کار نهاد شورای حل اختلاف در کشور کلید خورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.