حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
شناسه : 34687

اصلاح آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفهمصوب 1395,12,25 هیأت وزیران در جلسه 25 /12 /1395 به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اوقاف و امور خیریه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: آیین‌ نامه اجرایی قانون ابطال […]

پ
پ

اصلاح آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه
مصوب 1395,12,25

هیأت وزیران در جلسه 25 /12 /1395 به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اوقاف و امور خیریه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌ نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فرو‌ش رقبات، آب و اراضی موقوفه، موضوع تصویب نامه شماره 1146 /ت12784هـ مورخ 6 /2 /1374 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

– متن زیر به عنوان بند (10) به ماده (1) آیین‏ نامه مذکور اضافه می ‏شود:
10 – اراضی احیا شده قبل از تاریخ 16 /12 /1365: آن دسته از اراضی ملی دارای سابقه وقفیت که در آن آثار تصرف و انجام اقدامات منجر به تغییر وضعیت متناسب با نوع عرصه در بهره ‏برداری قبل از تاریخ 16 /12 /1365 وجود داشته باشد، اعم از اینکه دارای سند مالکیت یا فاقد آن باشند.

– متون زیر به عنوان مواد (18) تا (22) به آیین ‌نامه یاد شده الحاق می ‏شود و ماده (18) قبلی به عنوان ماده (23) تلقی می شود:
ماده 18 – تشخیص اسناد معتبر وقفی به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه و تشخیص اراضی احیا شده قبل از تاریخ 16 /12 /1365 با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است. تشخیص ضرورت حریم موقوفات و میزان اراضی مورد نیاز برای آن، در هر مورد برای یک بار با رعایت عرف محل توسط کارگروه موضوع ماده (21) این آیین نامه تعیین می ‏شود.
ماده 19 – بهره ‏برداری از اراضی حریم موقوفه تابع مقررات مربوط است. جنگل‏ های طبیعی که در حریم موقوفات قرار می ‏گیرند، به عنوان جنگل باقی مانده و تغییر کاربری آنها مجاز نیست.
ماده 20 – چنانچه مدیریت و بهره ‏برداری از اراضی احیا شده قبل از تاریخ 16 /12 /1365 و حریم موقوفات در اجرای مقررات مربوط، به سایر دستگاه‏ های اجرایی تحویل و تغییر نمایندگی شده باشد، کارگروه موضوع ماده (21) این آیین نامه با دعوت از نماینده دستگاه مربوط (با حق رأی) نسبت به تطبیق وضعیت این گونه اراضی با قانون و این آیین ‏نامه و تعیین تکلیف آنها با رعایت سایر قوانین و مقررات اقدام و نتیجه را جهت هماهنگی و اجرا به دستگاه اجرایی مربوط اعلام می ‏نماید. دستگاه ‏های اجرایی مربوط مکلف به همکاری جهت استیلای ید موقوفه بر اراضی مذکور هستند. اعیانی‏ احداث شده توسط متصرفین در اراضی موضوع این ماده متعلق به آنان است.
ماده 21 – به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات مربوط به تعیین حریم موقوفات و همچنین رفع ابهامات در نحوه اجرای تبصره (6) ماده واحده قانون الحاق دو تبصره به ماده واحده قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه – مصوب 1380-، کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور (معاون حفاظت و امور اراضی، مدیرکل دفتر ممیزی اراضی، یک نفر به انتخاب رییس سازمان و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ذی ‏ربط) و نمایندگان سازمان اوقاف و امور خیریه (معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان، مدیرکل حقوقی سازمان، یک نفر به انتخاب رییس سازمان و مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ذی ‏ربط) تشکیل می شود.
تبصره 1 – در مواردی که موضوع مرتبط با اموال دولتی باشد، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل اموال دولتی) با حق رأی به ترکیب اعضای کارگروه اضافه می شود.
تبصره 2 – نحوه رسیدگی به موضوعات و اتخاذ تصمیم کارگروه در دستورالعمل اجرایی موضوع ماده (22) این آیین نامه تعیین خواهد شد.
ماده 22 – به منظور تسهیل و تسریع در اجرای این آیین ‏نامه به سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان جنگل ‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجازه داده می‏ شود با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دستورالعمل ‏های اجرایی مورد نیاز را در چارچوب این آیین‏ نامه به صورت مشترک تهیه و به واحدهای اداری ذی‏ ربط ابلاغ نمایند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.