حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
شناسه : 34065

1. آیا واقعا پدر حق دارد فرزند خود را از ارث محروم کند ؟ 2. آیا محروم کردن از ارث از دید حقوق قابل قبول  است ؟ محروم کردن از ارث در وصیت نامه معمولا به دو شکل است : گاهی پدر در وصیت نامه خود قید می کند که فلان فرزند من از ارث […]

پ
پ

1. آیا واقعا پدر حق دارد فرزند خود را از ارث محروم کند ؟

2. آیا محروم کردن از ارث از دید حقوق قابل قبول  است ؟

محروم کردن از ارث در وصیت نامه معمولا به دو شکل است :

گاهی پدر در وصیت نامه خود قید می کند که فلان فرزند من از ارث محروم است .

باید دانست که قید چنین عبارتی از لحاظ قانونی صحیح نیست . زیرا در ماده 837 قانون مدنی آمده است: «اگر کسی به موجب وصیّت، یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند، وصیت مزبور نافذ نیست.» بنابراین با آوردن چنین عبارتی پدر نمی تواند فرزند خود را از ارث محروم کند .

گاهی پدر در وصیت خود این عبارت را به کار می برد : تمام ارث من به فرزند ارشدم می رسد . در اینجا پدر کسی را از ارث محروم نکرده است بلکه تمام ارث را برای یکی از فرزندان وصیت کرده است .
قانون در اینجا رویه متفاوت تری دارد .

در ماده 843 قانون مدنی آمده است :
وصیت شخصی فقط تا یک سوم مالش قابل قبول است

یعنی اگر پدر وصیت کرده که تمام اموال به پسر ارشد برسد تا یک سوم این وصیت به او منتقل می شود اما دو سوم آن نیاز به اجازه بقیه وراثان دارد تا منتقل شود و در صورتی که اجازه ندهند دو سوم وصیت باطل خواهد شد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.