حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
شناسه : 33912

آیین نکوداشت بانیان صلح،بخشش و رضایت(صبر) به ریاست حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده برگزار شد. حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، ضمن قدردانی از تلاش های بسیار مؤثر و سازنده اعضای ستاد استانی صبر در راستای اصلاح ذات البین به ویژه فراهم کردن شرایط برقراری سازش در پرونده های بسیار مهم از قبیل قصاص در […]

پ
پ

آیین نکوداشت بانیان صلح،بخشش و رضایت(صبر) به ریاست حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده برگزار شد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، ضمن قدردانی از تلاش های بسیار مؤثر و سازنده اعضای ستاد استانی صبر در راستای اصلاح ذات البین به ویژه فراهم کردن شرایط برقراری سازش در پرونده های بسیار مهم از قبیل قصاص در استان، خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی ثابت کرده از دیرباز به امر مصالحه توجه جدی داشته و نیز در آموزه های دین مبین اسلام بر اهمیت صلح و سازش در مناسبات اجتماعی تأکید و سفارش شده بطوریکه اقوام و قومیت های مختلف عمدتا  بر اساس چنین رویکرد اصلاحی،  بسیاری از خصومت ها و اختلافات دیرینه  با یکدیگر را بطور مسالمت آمیز  حل و فصل می کردند.

وی همچنین به حصول سازش در ۲۸ فقره پرونده قصاص از سال ۱۳۹۹ تا کنون  در استان خراسان شمالی اشاره و تصریح کرد: از این تعداد، ۶ فقره مربوط به عملکرد  سال جاری ستاد صبر  بوده و همچنین در این مدت زمان یک پرونده قصاص نیز به سازش ختم شد.

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: این موارد در حالی که همه شرایط، جهت اجرای احکام قصاص نفس فراهم شده بود؛ به نتیجه انجامید و با  ازخودگذشتگی اولیای دم و اقدامات ستاد استانی صبر و شوراهای حل اختلاف و دیگر عوامل مؤثر، به جای اینکه شاهد اجرای مجازات قصاص عده  ای دیگر (محکومان) باشیم، بازگشت این افراد به زندگی مجدد را نظاره گر بودیم.

وی با تأکید بر ضرورت تغییر برخی روش ها و سازوکارها و اصلاح بعضی از رویه ها در جریان رسیدگی به پرونده های مهم به ویژه پرونده های قصاص گفت: گاهی ممکن است فرایند صلح و سازش به اعتبار طبیعت و ماهیت برخی موضوعات زمان بر و طولانی باشد لذا شایسته است از همان ابتدای تشکیل این قبیل پرونده ها، مذاکرات اصلاحی و تسهیل و تسریع در  زمینه های حصول سازش نیز در امتداد روند دادرسی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این سازوکار هیچ منافاتی با جریان رسیدگی های قضایی ندارد و چه بسا بتواند به مصالحه و مختومه شدن پرونده نیز در کوتاه ترین زمان ممکن  بیانجامد و از همه تحمیل وقت و هزینه بیشتر جلوگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده  خطاب به اعضا ستاد استانی صبر و عوامل و دست اندرکاران شوراهای حل اختلاف استان اظهار کرد: تجربه کار قضایی نشان می دهد که هیچ تلاشی بدون نتیجه نخواهد بود بلکه در بسیاری از موارد  آثار دنیوی و اخروی فراوانی را  نیز در پی خواهد داشت لذا انتظار می رود هیچگاه از تلاش و کوشش علی الخصوص در حوزه صلح و سازش دست برندارید.

سید ابراهیم محجوب رئیس توسعه حل اختلاف استان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت ساماندهی و ارتقاء سطوح و  دامنه فعالیت های هیئت های حل اختلاف در پرونده های قصاص اظهار کرد: بنا داریم در مسیر اشاعه فرهنگ رفع اختلاف و صلح و سازش از ظرفیت های متنفذین و همچنین برخی ادارات و دستگاه ها از جمله فرمانداری ها، دهیاری ها و شوراهای اسلامی بیشتر و بهتر بهره مند شویم.

رئیس توسعه حل اختلاف استان با اشاره به رویکردها و ضرورت توسعه قابلیت ها و توانمندی های  ستاد استانی صبر گفت: حوزه های فعالیت ستاد استانی صبر عمدتا حول محور تسهیل زمینه های حصول سازش در پرونده های قصاص و نیز گسترش فعالیت هیئت های حل اختلاف در حوزه های مختلف از جمله روستاها ،مساجد و دیگر محافل اجتماعی و مذهبی متمرکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه تلاش های هیئت های حل اختلاف در سال ۱۴۰۰  از مجموع ۲هزارو ۱۰۰ فقره پرونده های متشکل در این هیئت ها یک هزارو ۹۵۰ فقره به سازش انجامید که با این وصف افتخار می کنیم که توانستیم با کسب این موفقیت از تشکیل این تعداد پرونده در شعب و محاکم قضایی جلوگیری کنیم.

وی به عملکرد این هئیت ها در سال ۱۴۰۱ نیز اشاره کرد و افزود: در سال جاری تا کنون از ۶۵۰ فقره پرونده طرح شده در این هیئت ها ۶۰۰ فقره به سازش انجامید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.