حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
شناسه : 33718

 رئیس قوه قضاییه در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها در سال جدید به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و همه مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های ۱۵ گانه اقدامات مقتضی را […]

پ
پ

 رئیس قوه قضاییه در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها در سال جدید به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و همه مسئولان قضایی در سراسر کشور را مکلف و موظف کرد نسبت به اجرای کامل و دقیق این اولویت‌های ۱۵ گانه اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

موضوع «کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها» به عنوان یکی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال‌جاری اعلام شد و رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که رسیدگی سریع به پرونده‌های قضایی، یکی از خواسته‌های مردم است که تحقق آن، رضایت بیشتر آن‌ها را نیز در پی دارد و باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد و تا آنجایی که می‌شود زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی تقلیل پیدا کند.

همچنین «فراهم‌ سازی بسترها و زمینه‌هایی که منجر به ارائه مطلوب‌تر خدمات قضایی به مردم از سوی کارکنان دستگاه قضایی می‌شود» از جمله مواردی است که رئیس دستگاه قضا در سال جدید بر انجام آن تاکید داشته است.

بر همین اساس دادگستری استان لرستان در شهریورماه سال‌جاری در خصوص ۲ موضوع «کوتاه کردن زمان رسیدگی‌ها» و «فراهم سازی بسترها و زمینه‌هایی که منجر به ارائه مطلوب‌تر خدمات قضایی به مردم از سوی کارکنان دستگاه قضایی می‌شود» اقدامات موثر و چشمگیری انجام داده است که توضیحات محمد رزم رئیس دادگستری استان لرستان پیرامون همین موضوعات را در گفت‌وگو با میزان، در ادامه می‌خواند.

محمد رزم در تشریح اقدامات دادگستری استان لرستان در تسریع به رسیدگی به پرونده‌ها در شهریورماه سال‌جاری، اظهارکرد: انجام به موقع تکالیف قانونی توسط قضات و کارکنان، تکریم ارباب رجوع و توجه به حقوق عامه زمینه افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی را فراهم می کند.

رسیدگی ۱۰۰ درصدی به پرونده‌ها

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مصادیق تکریم ارباب رجوع در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه عدم تعویق و تسریع در کار مراجعان است، افزود: برهمین اساس در شهریورماه سال‌جاری بیش از ۱۰۰درصد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان لرستان رسیدگی و مختومه شده‌ است.

رسیدگی ۱۰۱ درصدی پرونده‌ها در دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان لرستان

رئیس کل دادگستری استان لرستان تصریح کرد: در شهریورماه امسال موجودی پرونده در دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان، ۲۰ هزار و ۲۴۵ فقره بوده و ۱۸ هزار و ۱۱۱ فقره پرونده نیز وارد شده است که از این تعداد به ۱۸ هزار و ۳۶۷ فقره پرونده رسیدگی شده و برهمین اساس ۱۰۱.۴۱ درصد پرونده‌ها در دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان لرستان در این بازه زمانی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

۱۰۶ درصد پرونده‌ها در دادسراهای عمومی و انقلاب استان لرستان در شهریور ماه رسیدگی شدند

رزم با بیان اینکه تأخیر و تعویق بدون دلیل کار ارباب رجوع حتی برای یک روز مجاز نیست، افزود: در دادسراهای عمومی و انقلاب استان لرستان نیز در شهریورماه، ۲۳ هزار و ۵۷۷ پرونده موجود بوده و ۱۱ هزار و ۲۶۳ پرونده نیز وارد شده که از مجموع این تعداد به ۱۲ هزار و ۱۰ فقره پرونده رسیدگی شده که بر همین اساس ۱۰۶.۶۳ درصد پرونده‌ها در دادسراهای عمومی و انقلاب استان لرستان در این بازه زمانی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی ابرازکرد: با انجام دیدارهای سرزده، به مراجع قضایی استان لرستان نوعی نظارت و رسیدگی به امور مراجعان صورت گرفته و مسئولان قضایی از نزدیک در جریان امور قضایی، مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگان به حوزه های قضایی و قضات رسیدگی کننده به پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.

رئیس کل دادگستری استان لرستان، افزود: نظارت در مجموعه قضایی استان به صورت مدون و برنامه ریزی شده در شاخص های مرتبط با سند تحول قضایی در طول سال با حضور رئیس کل دادگستری و بازرسان استان انجام می‌شود.

رسیدگی ۹۸ درصدی به پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر استان لرستان

رزم همچنین با اشاره به رسیدگی ۹۸.۵۶ درصد به پرونده‌ها در شعب تجدیدنظراستان‌ لرستان، افزود: ۸۶۲ فقره پرونده در دادگاه‌های تجدید نظراستان موجود بوده و۲  هزار و ۴۳۰ فقره پرونده نیز وارد شده که از مجموع این تعداد ۲ هزار و ۳۹۵ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نظارت بر مجموعه قضایی استان لرستان، تصریح کرد: برای حفظ و ارتقا منزلت و جایگاه دستگاه قضا نظارت نقش موثری دارد و دقت و نظارت بیشتر در تمامی سطوح دستگاه قضایی استان موجب بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد چرا که حجم بالای ورود پرونده به دستگاه قضایی، از عمده ترین ‌مسائل و مشکلات دستگاه قضا برشمرده شده است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان، افزود: بنابراین باید تمامی مجموعه‌های قضایی استان، به سمت کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی حرکت کنند تا این میزان دعاوی متعدد کیفری و حقوقی نداشته باشیم و راه حل‌های غیرقضایی برای حل و فصل اختلافات حقوقی و کیفری مردم در نظر گرفته شود.

رسیدگی ۹۷ درصدی به پرونده‌ها در دادگاه‌های کیفری یک استان لرستان

رزم با اشاره به رسیدگی ۹۷.۸۹ درصدی به پرونده‌ها در دادگاه‌های کیفری یک استان لرستان، تصریح کرد: ۱۶۶ فقره پرونده در دادگاه‌های کیفری یک استان موجود بوده و ۹۵ فقره پرونده نیز وارد شده که از مجموع این تعداد ۹۳ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم می توان هزینه‌های مردم را کاهش داد و از بار برخی امور کاست و دستگاه قضایی را به سمت بررسی پرونده‌های مهم سوق داد.

رسیدگی 103 در صدی به پرونده‌ها در محاکم قضایی و کیفری دادگستری‌های استان لرستان

رئیس کل دادگستری استان لرستان، همچنین به تجمیع عملکرد محاکم حقوقی و قضایی دادگستری‌های استان پرداخت و گفت: در مجموع کل دادگاه‌های «تجدیدنظر، کیفری یک، بخش، انقلاب، دادسراها و شعب اجرای احکام» استان با احتساب رسیدگی به تمامی پرونده های ورودی شهریور ماه امسال و تعدادی از پرونده های معوقه ماه‌های گذشته رسیدگی  103.3 در صدی به پرونده‌های انجام شده است.

رزم ادامه داد: تعداد ۴۴ هزار و ۸۵۰ فقره پرونده در مجموعه قضایی دادگستری استان لرستان موجود بوده و ۳۱ هزار و ۸۹۹ فقره پرونده نیز وارد شده که از مجموع این تعداد به ۳۲ هزار و ۸۶۵ فقره پرونده رسیدگی شده است.

وی تأکید کرد: همین امر موجب رضایت‌مندی ارباب رجوع و تکریم مراجعه کنندگان در استان لرستان شده و علاوه بر این  از اطاله دادرسی‌ در محاکم دادگستری‌های استان نیز جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه هر یک از قضات محاکم حقوقی و قضایی استان لرستان مانند یک مدیر هستند و باید در حوزه کاری خود مدیریت لازم را انجام دهند، افزود: می‌طلبد که همت قضایی ویژه‌ای در این حوزه انجام شده و رسیدگی به پرونده‌ها به فراخور ورود پرونده‌ها انجام شود تا از انباشتگی و عقب ماندگی پرونده‌ها در محاکم استان جلوگیری شود.

۹۴ درصد ابلاغ‌های حوزه‌های قضایی استان لرستان به صورت الکترونیک انجام شد

رئیس کل دادگستری استان لرستان در ادامه با اشاره به شاخص‌های سند تحول قضایی، ابلاغ الکترونیک را یکی ازشاخص‌های مهم در رفع بسیاری از مشکلات و معضلات دانست و بیان کرد: در شهریورماه سال‌جاری در حوزه‌های قضایی استان، ۹۴ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک انجام شده است.

رزم با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها و رعایت حریم افراد، کاهش اتلاف وقت و استفاده کمتر از نیروی انسانی از مزایای ابلاغ الکترونیک است، خاطرنشان‌کرد: با ابلاغ الکترونیک، اصحاب پرونده در سریع‌ترین زمان  نتیجه دادرسی را روی سامانه و تلفن همراه خود دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: درشهریورماه امسال در مجموع  کل دادگاه‌های « تجدیدنظر، کیفری یک، بخش، انقلاب، دادسراها و شعب اجرای احکام» استان لرستان به طور میانگین  92 تا ۹۹ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک صورت گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین با تقدیر و تشکر از کارکنان قضایی و اداری مراجع قضایی استان، اضافه کرد: این تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها و انجام خدمات قضایی به صورت الکترونیک در استان لرستان با همکاری تمامی کارکنان دستگاه قضایی میسر شده و با تلاش مضاعف آنان نیز با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.