حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
شناسه : 33107

دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال جاری با حضور رئیس کل دادگستری، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده انتظامی استان و روسای پلیس های تخصصی، مدیران کل دستگاه های عضو در محل دادگستری کل استان البرز برگزار شد. در این […]

پ
پ

دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال جاری با حضور رئیس کل دادگستری، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده انتظامی استان و روسای پلیس های تخصصی، مدیران کل دستگاه های عضو در محل دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

در این نشست حسین فاضلی هریکندی با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم الزام قانونی است که وظایف متعددی را بر عهده دستگاه‌های مختلف قرار داده است، گفت: تشکیل قرارگاه‌های مختلف در استان البرز هرچند دستاوردهایی بسیاری داشته است ولی نافی مسئولیت‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز نیست.

کاهش سرقت در استان

وی در ادامه با تبیین اقدامات انجام شده در ایجاد قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری، قرارگاه مقابله با جرایم خاص و قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت در استان البرز که بخش زیادی از آن ها وصف پیشگیرانه دارد، بیان کرد: با اقدامات انجام شده شاهد کاهش آمار تشکیل پرونده سرقت و همچنین کاهش رتبه استان در وقوع سرقت در بین سایر استان ها هستیم که این دستاورد مرهون اقدامات پیشگیرانه انتظامی و قضایی است.

کاهش سرقت در استان البرز در مقایسه با آمار کشوری

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در ادامه با اشاره به روند نزولی آمار سرقت در استان با مقیاس تعداد پرونده تشکیل شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، به مقایسه البرز از این حیث با سایر استان های کشور پرداخت و گفت: با اقدامات انجام شده که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده رتبه استان از نظر میزان وقوع سرقت در بین سایر استان های کشور برای سال های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ با کاهش تعداد سرقت به ۸ ، ۱۲، ۱۹و ۲۳ رسیده است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با بیان اینکه کاهش ۱۲ درصدی آمار سرقت در استان به آسانی به دست نیامده است تصریح کرد: اجرای چندین طرح ضربتی برخورد با باندهای سرقت، عدم بهره مندی محکومان جرایم سرقت از نهادهای ارفاقی، طرح‌های جمع آوری معتادان متجاهر و ایجاد مرکز ماده ۱۶ در این دستاورد نقش مهمی داشته اند.

ایجاد ۲۸ شعبه تخصصی سرقت در استان البرز

فاضلی هریکندی با اشاره به ایجاد ۲۸ شعبه تخصصی سرقت در استان البرز تصریح کرد: ایجاد این شعب در همه حوزه های قضایی استان یکی از مصوبات نشست پیشین شورای پیشگیری از وقوع جرم بود که با هدف انسجام در صدور رای و رسیدگی به پرونده های سرقت در کلیه مراجع قضایی استان یعنی دادسرا، دادگاه های بدوی، تجدیدنظر و اجرای احکام تشکیل شد.

ضرورت نظارت درون سازمانی در ادارات

بخش دیگری از اظهارات عالی ترین مقام قضایی استان البرز به موضوع پیشگیری از تخلفات و جرایم در ادارات و دستگاههای دولتی و عمومی استان و ضرورت نظارت های درون سازمانی اختصاص داشت که وی گفت: نظارت دستگاه های مختلف در حوزه ماموریت هایی که دارند ضروری است که در این بین علاوه بر انتظاراتی که از حراست دستگاه ها وجود دارد تمامی مدیران نیز در حوزه مدیریت خود در زمینه پیشگیری از جرایم دارای مسئولیت هستند.

در این نشست سردار محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به وجود ۷۰۰ ماموریت تعریف شده برای نیروی انتظامی تصریح کرد: هدف نهایی از فعالیت های نیروی انتظامی تامین امنیت شهروندان است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای برخورد با توزیع مواد مخدر تصریح کرد: با چندین طرح اجرا شده، دستگیری توزیع کنندگان مواد مخدر در استان، روند افزایشی داشته است.

کاهش سرقت مستوجب تعزیر

فرید نجف نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز نیز در این نشست به عنوان دبیر جلسه به تبیین دستاوردهای طرح های پیشگیری انجام شده پرداخت و گفت: با اقدامات انجام شده بر اساس آمار، سرقت مستوجب تعزیر در سه ماهه کاهش ۱۲ درصدی و در ۵ ماهه نیز کاهش ۹ درصدی داشته است.

نقش مشکلات مادی و اعتیاد در سرقت

وی در ادامه با اشاره به بررسی‌های تخصصی از زندانیان در استان البرز که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان انجام شده است بیان کرد: طبق این داده‌ها که حاصل مصاحبه و پرسشنامه از بیش از هزار زندانی است ۵۲ درصد زندانی با جرم سرقت، قبل از ارتکاب جرم بیکار بوده‌اند.

وی افزود: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات مادی ۴۲ درصد و اعتیاد ۳۴ درصد بر وقوع جرم موثر هستند یعنی ۷۶ درصد سرقت ها، ریشه در مشکلات اقتصادی و اعتیاد دارند.

کاهش طلاق در استان البرز

نجف نیا در ادامه از کاهش ۱۹ درصدی طلاق توافقی، کاهش ۲۳ درصدی طلاق به درخواست زوجه و کاهش ۱۸ درصدی مجموع کل طلاق‌های توافقی و یکطرفه در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.