حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۳۴
شناسه : 32771

موضوع : ابطال ماده (24) اصلاحی آیین‌نامه قانون اصلاح وحذف موادی از قانون ثبت اسنادتاریخ: 1/9/68 ـ شماره دادنامه: 74 ـ کلاسه پرو‌نده: 67/60شاکی : آقای ابراهیم محمدخانیطرف شکایت : سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمقدمه و گردش کار : شاکی به شرح دادخواست تقدیمی به دیوان, خلاصتاً اظهار داشته است ماده 24 آیین‌نامه اصلاحی […]

پ
پ

موضوع : ابطال ماده (24) اصلاحی آیین‌نامه قانون اصلاح و
حذف موادی از قانون ثبت اسناد
تاریخ: 1/9/68 ـ شماره دادنامه: 74 ـ کلاسه پرو‌نده: 67/60
شاکی : آقای ابراهیم محمدخانی
طرف شکایت : سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
مقدمه و گردش کار : شاکی به شرح دادخواست تقدیمی به دیوان, خلاصتاً اظهار داشته است ماده 24 آیین‌نامه اصلاحی که تسری به ماده 2 ماده 148 اصلاحی نیز یافته, و دست دو‌لت و شهرداریها را درخصوص تصمیم‌گیری بر رو‌ی املاک خود کوتاه نموده, و درصورت برو‌ز اختلاف بعلت عدم توافق و عدم و‌جود مبایعه نامه عادی بین اشخاص و دو‌لت, صلاحیت هیأ‌ت یا دادگاهها چون بند ب ماده (147) اصلاحی رو‌شن نمی‌باشد, مخالفت آن با نص صریح ذیل ماده 147 و در مقام اقدام بر رو‌ی ماده 2‌‌ـ‌ ماده 148 اصلاحی , مبرهن می‌باشد, لذا تقاضای ابطال آن را دارد.
با انجام تبادل لایحه اداره کل امور املاک و نقشه‌برداری سازمان ثبت به شرح نامه شماره 4707/3 مورخ 24/9/67 اعلام داشته است: قانون‌گذار کلیه اختیارات قانونی تدو‌ین آیین‌نامه مورد نیاز قانون قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور, مصوب 1310 و اصلاحات بعدی آن , را بعهده و‌زیر محترم دادگستری گذاشته, و شاکی تفسیر قانون نموده که خارج از صلاحیت افراد می‌باشد. و تنها مرجع آن مجلس شورای اسلامی است. لذا مفاد ماده 24 آیین‌نامه مورد بحث دقیقاً, در چهارچوب قانون و تأ‌کیدی در اجرای صحیح آن است.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری, در تاریخ فوق به ریاست آیت‌اله حاج‌سیدابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب تشکیل و پس از بحث و انجام مشاو‌ره با اکثریت به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی :
با امعان نظر به مفاد ماده 2 148 اصلاحی و ذیل ماده 1 ماده 147 اصلاحی قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 و اصلاحات بعدی آن مصوب 1365 ماده بیست و چهار آیین‌نامه اصلاحی آیین‌نامه قانون مزبور مخالف قانون تشخیص نگردید.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.