حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۱
شناسه : 32435

پرویز توسلی‌زاده با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها همواره مورد توجه قوه قضاییه بوده است، اظهار کرد: ستاد ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمانشاه با تکیه بر ایده‌های نوین و عملیاتی، سیاست‌های حبس زدایی را با استفاده از نهادهای ارفاقی اجرایی کرده است. وی افزود: در راستا کاهش جمعیت […]

پ
پ

پرویز توسلی‌زاده با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها همواره مورد توجه قوه قضاییه بوده است، اظهار کرد: ستاد ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمانشاه با تکیه بر ایده‌های نوین و عملیاتی، سیاست‌های حبس زدایی را با استفاده از نهادهای ارفاقی اجرایی کرده است.

وی افزود: در راستا کاهش جمعیت کیفری، استان کرمانشاه در شاخص‌های ۱۹ گانه کاهش جمعیت کیفری در پایان نیمسال دوم سال ۱۴۰۰ از رتبه ۳۰ کشوری به رتبه ۱۹ کشوری دست یافته است که  11 رتبه صعود داشته، همچنین در شاخص‌های ۱۹ گانه کاهش جمعیت کیفری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱به نسبت سال قبل از رتبه ۳۰ به رتبه ۱۷ کشوری رسیده که ۱۳ رتبه صعود داشته است بنابراین با توجه به  اقدامات بعمل آمده در ماه‌های خرداد و تیر ۱۴۰۱، شاهد صعود مجدد استان در شاخص‌ها خواهیم بود.

جمع آوری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: جشن گلریزان در مباه مبارک رمضان امسال برگزار شد و مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سطح استان جمع آوری و به حساب ستاد دیه واریز شد.

توسلی زاده بیان کرد: علاوه بر جلسات کارگروه‌های فرعی، جلسات  اصلی ستاد ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمانشاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ جلسه بوده که  با تصویب 42 مصوبه و با حضور اعضای اصلی ستاد و شرکت کلیه روسا و دادستان های حوزه های قضایی سطح استان از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه اظهار کرد: رسیدگی به امور زندانیان در ادره نظارت، بازرسی و امور زندانیان دادگستری کل استان تخصصی شده و فعالیت‌های ۶ ماهه ستاد از آبان ماه ۱۴۰۰همزمان با تشکیل اداره نظارت، بازرسی و امور زندانیان دادگستری استان لغایت اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برگزاری جلسات اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها

وی بیان کرد: جلسات اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان  و کاهش جمعیت کیفری زندان ها با حضور اعضای مندرج در ماده ۲۷ دستورالعمل و کلیه روسا و دادستان‌های حوزه های قضایی سطح استان از طریق ویدیو کنفرانس و به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود.

توسلی زاده گفت: در مواردی که اجرای برخی از مواد دستورالعمل  نیازمند انجام کار تخصصی و مستمر است به همین منظور کار گروه های تخصصی مرکب از اعضای مرتبط تشکیل می‌شود. بعنوان مثال در مبحث زندانیان دارای رد مال مبهم، محکومان مالی صرفاً حقوقی و محکومان مالی صرفا کیفری ودر مباحث شاخص های الکترونیکی (سه شاخص)، بازداشت های کوتاه مدت تا ۳ روز و یا بازداشت های منجر به قرار منع تعقیب و یا صدور حکم برائت ویا هر کدام از شاخصها که دارای حساسیت بوده کارگروه تشکیل و به صورت دقیق به رفع مسائل می پردازند.

بررسی آمار ظرفیت زندان ها به‌صورت هفتگی از اداره کل زندان های استان

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: آمار ظرفیت زندان ها به‌صورت هفتگی از اداره کل زندان های استان اخذ و به تفکیک مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و به‌ منظور بررسی فضای زندان ها و ظرفیت پذیرش زندانیان استان و میزان بهره گیری از تأسیسات نوین کیفری و ارفاقات قانونی به کلیه قضات استان و مسئولان حوزه های قضایی توصیه شده تا راهکارهایی در خصوص کنترل ظرفیت زندان ها ارائه کنند. 

وی در ادامه گفت: در زمینه کاهش جمعیت کیفری اقدامات کاربردی از جمله استاندارد سازی آرای توبه و پابند الکترونیکی جهت استفاده محاکم و درج آن در پورتال استانی دادگستری بوسیله دبیر ستاد کاهش جمعیت کیفری و نماینده واحد نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری استان، برگزاری دوره آموزشی تبیین ظرفیت‌های استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، استفاده از تأسیسات نوین کیفری و ارفاقات قانونی توسط رئیس دادگستری استان به‌منظور حبس زدایی و تقلیل آمار زندانیان تا حصول سطح استاندارد ظرفیت‌ها و ارائه ایده اقدامات پیشگیرانه در پرهیز از حدوث مصادیق رد مال مبهم با طراحی کاربرگ توصیف و تشریح اموال مالباختگان انجام شده است.

ملاقات‌های مردمی در راستای مطالبه‌گری مردم

توسلی زاده بیان کرد: در راستای تاکید رئیس قوه‌قضاییه به مقوله­ مهم «مردمی سازی قوه‌قضاییه» ملاقات‌های مردمی در راستای مطالبه‌گری مردم و دیدار چهره به چهره برگزار می‌شود و به سؤالات و دغدغه‌های مردم پاسخ داده می‌شود تا بارقه‌های امید نسبت به پیگیری مطالبات در دلشان روشن شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: برگزاری اینگونه ملاقات‌ها می‌تواند در راستای ارتباط نزدیک و طرح دغدغه‌ها و مطالبات مردمی اثرگذار باشد و فاصله ایجاد شده بین مسئولان و مردم را کاهش داده و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و مسئولان دیگربرای رفع مشکلات مردم، خود را محدود به زمان اداری نمی کنند.

وی در ادامه افزود: ملاقات‌های مردمی، جلب رضایت ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی، شناخت و رفع فوری مشکلات مراجعان و پاسخ قانع کننده و در خور شأن ارباب رجوع، از موضوعات مورد نظر بوده و هدف غایی، جلب رضایت مردم است.

توسلی زاده بیان کرد: در خصوص ملاقات‌های مردمی اعتقاد بر این است بهترین راه تضمین‌کننده سلامت دادگستری این است که مردم به آسانی به رئیس کل و مسئولین قضایی، قضات و کارکنان دسترسی داشته باشند زیرا این دسترسی باعث می‌شود به سراغ واسطه‌ها نروند و مشکلات از زبان خود مردم شنیده شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه روز‌های ملاقات مردمی روز‌های دوشنبه است، اما روز‌های ملاقات‌ فقط به دوشنبه‌ها اختصاص ندارد و تمام روز‌های هفته با مردم دیدار صورت می گیرد.

برگزاری بیش از ۲۲۶ هزار ملاقات مردمی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون

وی اظهار کرد: از شهریور ماه سال ۹۸ تا پایان ۹۹ یعنی به مدت ۱۸ ماه، تعداد ۱۰۷ هزار ملاقات مردمی انجام شده است همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بیش از ۲۲۶ هزار ملاقات صورت گرفته است که در واقع از شهریور سال ۹۸ تا کنون، مجموعا بیش از ۳۳۳ هزار نفر ملاقات حضوری داشتند که نسبت به همه موارد مطرح شده در ملاقات‌های مردمی، پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

توسلی زاده بیان کرد: این میزان ملاقات مردمی مقامات قضایی استان کرمانشاه اتفاق کم سابقه‌ای است که از شهریور ۹۸ شروع شد و تا کنون این دیدار‌ها به بیش از ۳۳۳ هزار نفر رسید اما این تنها شاخصه مهم دادگستری استان نیست و رشد قابل توجه عملکرد واحد‌های قضایی این استان نیز مورد تقدیر معاون اول قوه قضاییه قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.