حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
شناسه : 32165

عباس مسجدی صبح امروز دوشنبه ۷ شهریور در بازدید از بخش مشاوره روان پزشکی قانونی واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی استان تهران، گفت: بخش روان پزشکی قانونی یکی از مهم ترین بخش های معاینات بالینی سازمان است و پرونده های مورد بررسی در این بخش حساسیت و ویژگی خاص خود را دارد. وی با تأکید […]

پ
پ

عباس مسجدی صبح امروز دوشنبه ۷ شهریور در بازدید از بخش مشاوره روان پزشکی قانونی واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی استان تهران، گفت: بخش روان پزشکی قانونی یکی از مهم ترین بخش های معاینات بالینی سازمان است و پرونده های مورد بررسی در این بخش حساسیت و ویژگی خاص خود را دارد.

وی با تأکید بر اینکه بخش مشاوره روان پزشکی قانونی با هدف تسریع در پاسخدهی به پرونده های حوزه روان پزشکی راه اندازی شده است، تصریح کرد: با راه اندازی این بخش ضمن تسهیل در ارائه خدمات مشاوره به مردم و مراجعین، پاسخدهی به پرونده ها نیز با سرعت بیشتری انجام می شود و همین موضوع ضرورت توسعه خدمات بخش مشاوره روان پزشکی را دو چندان می کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بخش مشاوره روان پزشکی قانونی تنها مختص استان تهران نیست، اظهار کرد: این بخش قابلیت ارائه خدمت به مردم در سایر استان ها را نیز دارد و متعلق به همه کشور است چرا که موجب کاهش اطاله دادرسی در حوزه روان پزشکی و در نتیجه رضایت بیشتر مراجعین می شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بخش روان پزشکی قانونی، از هر اقدامی در جهت توسعه، تقویت ساختار و تجهیز هر چه بیشتر این مجموعه حمایت خواهیم کرد. بنای ما تقویت حوزه روان پزشکی و نیز بخش مشاوره است زیرا هرچه این مجموعه از نظر محتوایی و تجهیزات قوی تر باشد، به نفع سازمان و دستگاه قضایی خواهد بود.

اتاق کودک و بخش ارزیابی سالمندان به زودی راه اندازی می شود

در حاشیه این بازدید مهدی هرمزپور مدیرگروه روان پزشکی سازمان با اشاره به فعالیت های مرکز مشاوره روان پزشکی گفت: در حال حاضر در این مرکز تست های روان شناختی برای مراجعینی که نیاز به ارزیابی دارند انجام می شود و همکاران من پاسخگوی پرونده های ارجاعی هستند.

وی با بیان اینکه پیش از این تست های روان شناختی به مراکزی خارج از سازمان همچون انستیتو روان پزشکی، بیمارستان روزبه و یا امام حسین(ع) ارجاع می شدند، افزود: ارجاع پرونده ها به مراکزی خارج از سازمان ضمن تحمیل هزینه برای مردم، موجب اطاله دادرسی نیز می شد زیرا نوبت دهی این مراکز معمولا تا دو ماه به درازا می کشید؛ همچنین تعاملی بین روان پزشکان این مراکز با روان پزشکان سازمان وجود نداشت.

هرمزپور تصریح کرد: با راه اندازی بخش مشاوره روان پزشکی قانونی در واحد معاینات مرکز تهران که در دهه فجر سال گذشته صورت گرفت بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شد؛ از جمله آنکه کلیه خدمات این بخش به صورت رایگان به مردم ارائه می شود و دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست.

مدیر گروه روان پزشکی سازمان ادامه داد: علاوه بر این زمان پاسخدهی نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر حداکثر ظرف یک هفته به افراد نوبت دهی و تست ها در همین بخش انجام می شود. همچنین دسترسی به پرونده مراجعین و نیز تعامل با روان پزشکان بخش روان شناسی قانونی نیز در مرکز مشاوره فراهم است.

هرمزپور بررسی پرونده های حضانت را از دیگر خدمات بخش مشاوره روان پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: موضوع حضانت طفل در پرونده های طلاق از موارد مهمی است که توسط قضات ارجاع و در بخش روان پزشکی بررسی می شود؛ در این پرونده ها بهتر است ارزیابی کودک توسط روان پزشک کودک صورت گیرد که به همین دلیل در این بخش از حضور یک روان شناس کودک برای بررسی پرونده های حضانت در روزهایی خاص برخوردار هستیم.

وی افزود: پیش از راه اندازی بخش مشاوره، پرونده های حضانت نیز برای بررسی وضعیت طفل به مراکز خارج سازمان ارجاع می شد که گاهی نوبت دهی این مراکز تا ۶ ماه هم طول می کشید اما خوشبختانه این زمان در حال حاضر به حدود یک هفته کاهش پیدا کرده است.

هرمزپور استقرار تمام وقت یک روان شناس کودک و ایجاد اتاقی با شرایط بازی برای کودکان ارجاعی را نیز از برنامه های بخش مشاوره روان پزشکی عنوان کرد که به زودی اجرایی می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر ایجاد و توسعه واحد ویژه کودکان، به زودی ارزیابی سالمندان را نیز در همین بخش انجام خواهیم داد. در حال حاضر این نوع مراجعین جهت انجام مشاوره به مراکز خارج از سازمان ارجاع می شوند که هزینه بر و زمان بر است اما به زودی واحد ارزیابی سالمندان را نیز، که در پرونده های حجر بسیار موضوعیت دارد، در مرکز مشاوره ایجاد خواهیم کرد.

یادآور می شود، بخش مشاوره روان پزشکی قانونی به عنوان واحدی مستقل برای انجام تعدادی از مشاوره‌های روان‌پزشکی تخصصی در دهه فجر سال گذشته در واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی استان تهران راه‌اندازی شد تا در صورت نیاز، مراجعین برای انجام مشاوره به این مرکز ارجاع شوند.

پیش از آن، تعدادی از مراجعان بخش روان‌پزشکی قانونی در روند بررسی‌ها برای تکمیل پرونده و بررسی های تکمیلی و مشاوره‌های تخصصی به خارج از سازمان ارجاع می‌شدند اما با راه‌اندازی این مرکز برحسب نوع مشاوره درخواستی، نیازی به ارجاع این عزیزان به بیرون از سازمان نیست و مشاوره‌ها و انجام تست ها در سازمان انجام می شود و بدین ترتیب انجام مشاوره‌های تخصصی و تست های روان شناسی در این مرکز موجب کاهش اطاله دادرسی و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.