حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۲
شناسه : 30833

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمهدی موسوی در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان تفرش با اشاره به تبریک اعیاد و روز مباهله، اظهار کرد: در همه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادوار بشریت آرمان ستودنی بشریت نزد همه حکما، فلاسفه، اندیشمندان و متفکران عدالت بوده اما همه آنها به اندازه ادیان آسمانی در موضوع عدالت ورود و موفقیت […]

پ
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمهدی موسوی در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان تفرش با اشاره به تبریک اعیاد و روز مباهله، اظهار کرد: در همه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادوار بشریت آرمان ستودنی بشریت نزد همه حکما، فلاسفه، اندیشمندان و متفکران عدالت بوده اما همه آنها به اندازه ادیان آسمانی در موضوع عدالت ورود و موفقیت نداشتند.

وی در ادامه افزود: حضرت حق امر به اجرای عدالت کرده که بسیار ارزشمند است و خداوند در حدود ۳۰ آیه امر به اجرای عدالت و اقدام عادلانه کرده و در روایات متعدد از ائمه معصومان و پیامبر(ص) درباره اهمیت عدل تاکید شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: با نام عدالت ذهن‌ها به سمت قاضی و محکمه می‌رود اما اجرای عدالت و عدالت اجتماعی تنها بر عهده قوه قضاییه نیست و در جامعه همه مواردی که ظلم می‌شود و عدالت زیرپا گذاشته می‌شود به محکمه نمی‌آید و از طرفی اگر همه ادارات و نهادها محکمه شوند نمی‌توان پاسخگو بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی عنوان کرد: هر مراجعه‌کننده به هر اداره و نهادی حقی می‌خواهد بنابراین اجرای عدالت همگانی است و عدالت اجتماعی یک مفهوم بسیار ارزشمندی است و عدالت در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و … ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: سیره و سنت امیرالمومنین(ع) حکایت از این دارد که جامعه‌ای که عدالت اجتماعی ندارد آن جامعه حیات انسانی و زندگی معنوی ندارد و در واقع اصل با اصالتی که با آن می‌توان به جامعه زندگی معنوی داد عدالت اجتماعی می‌دانند که به تعبیر امیرالمومنین(ع) عدالت اجتماعی به جسم و کالبد اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش و امنیت هدیه می‌دهد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: افرادی دیر یا زود جایگزین این مسئولیت‌ها می‌شوند و ما نیز از این جایگاه‌ها می‌رویم اما مهم این است که از خداوند متعال درخواست کنیم که زمان تکریم لحظه خوبی برای همه باشد.

وی ادامه داد: شهرستان تفرش یک شهرستان فرهنگی و زادگاه و مهد فرهیختگان و بزرگان و اندیشمندان است و خصوصیتی که این شهرستان را ویژه کرده می‌طلبد هر اقدام اجرایی، عملیاتی و قضایی در این شهرستان یک پیوست فرهنگی داشته باشد زیرا کسی که فرهنگ‌دوست است اگر اقدامات و برنامه‌ها با پیوست فرهنگی باشد، همراهی بیشتری دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: تکریم مردم اصل اولویت‌دار در حوزه قضایی در تفرش باشد که مردم نیز همکاری می‌کنند و تسریع در دادرسی‌ها و رفع اطاله‌دادرسی باید در اولویت‌ها باشد و پرونده‌های مسن روزانه باید بررسی شوند و ایراد اطاله‌دادرسی نیز باید ریشه‌یابی شود.

موسوی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردم در راستای رفع اختلافات یکی دیگر از اولویت‌ها است که تاثیر زبان در بین این مردم فرهنگ‌ دوست بیشتر است و باید از ظرفیت مردم بیشتر استفاده کرد همچنین هیئت‌های صلح در مساجد باید توسعه داده شود.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف باید فعال‌تر شوند زیرا مناسب نیست این میزان پرونده داشته باشیم. سال گذشته نزدیک به یک دوم جمعیت استان به عدلیه مراجعه کردند که با ۲۲۰ قاضی نمی‌توان این جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفری را پاسخگو بود به همین سبب باید از ظرفیت مردم استفاده کرد و بسیاری از اختلافات باید در کلانتری‌ها، مساجد، مراجع انتظامی، زندان، پایگاه‌های بسیج و غیره با استقرار و فعالیت هیئت صلح‌یاران برطرف شوند تا دعاوی مردم به مصالحه ختم شود.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه اختلافات ملکی راهکارهایی وجود دارد به طوری که باید طرح کاداستر در شهرستان پیگیری و اجرا شود، برای اراضی ملی تقریبا به صورت ۱۰۰ درصد اجرا شده و برای اراضی مسکونی، کشاورزی، زراعی و باغی باید در اولویت باشد، موضوع خرد کردن اراضی مطرح نیست بلکه باید وضعیت موجود تثبیت شود تا اختلافات کم و مردم آرامش داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و … باید همکاری کنند و باید به صورت ماهانه آمار قضایی در زمینه طرح کاداستر ارائه و مشکلات شناسایی شود، گفت: استان مرکزی متضرر از فضای مجازی است و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تامین امنیت روانی مردم است که متاسفانه در حوزه فضای مجازی مخدوش می‌شود بنابراین از مراجع نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی درخواست می‌شود که بر این فضا رصد کنند و امنیت اخلاقی مورد توجه باشد و برخورد قاطع انجام شود.

وی ادامه داد: با کسانی که امنیت مردم را برهم می‌زنند باید برخورد شود و فضای مجازی جای تخریب مردم، چهره‌ها و شخصیت ها نباشد همچنین در زمینه مبارزه با فساد، دولت به دنبال رفع بسترهای فسادزا است که قوه قضاییه رسالت خود را انجام می‌دهد و شورای تامین برای برخورد با فساد باید پای کار باشند و همه در این راستا یکصدا و همراه باشند.

وی بیان کرد: برچسب‌زنی خط قرمز مبارزه با فساد است و در برخورد با فساد جایگاه سیاسی و اجتماعی افراد مهم نیست و استان مرکزی از قضات پاکدستی برخوردار است که بارها از قضات استان تقدیر شده و هیچ زمان بر خطای داخل مجموعه چشم نبستیم.

گفتنی است در این آئین از زحمات سید هادی حسینی تقدیر و اکبر حسینی به عنوان رئیس دادگستری شهرستان تفرش معرفی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.