حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
شناسه : 30447

حسن بابایی درباره وضعیت راه‌اندازی و اجرای سامانه شمیم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰،اظهار کرد: باتوجه به بالابودن ارزش اراضی و املاک، تهیه نقشه دقیق و یکپارچه از الزامات اجرای قانون حدنگاری بوده که لازمه آن استفاده از شبکه ارسال تصحیحات GNSS است. وی افزود: با تصویب قانون جامع حدنگار، سازمان […]

پ
پ

حسن بابایی درباره وضعیت راه‌اندازی و اجرای سامانه شمیم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰،اظهار کرد: باتوجه به بالابودن ارزش اراضی و املاک، تهیه نقشه دقیق و یکپارچه از الزامات اجرای قانون حدنگاری بوده که لازمه آن استفاده از شبکه ارسال تصحیحات GNSS است.

وی افزود: با تصویب قانون جامع حدنگار، سازمان ثبت اقدام به بررسی وضعیت سامانه‌های تعیین موقعیت موجود «هدی» (راه‌اندازی شده توسط سازمان نقشه‌برداری) و سامانه «سمت» (راه‌اندازی شده توسط شهرداری تهران) کرد که با بررسی‌های انجام گرفته ملاحظه شد سامانه «هدی» از پایداری لازم برخوردار نبوده و سامانه «سمت» برخلاف دارا بودن پایداری لازم، محدود به شهر تهران بوده و پاسخگوی نیاز سازمان نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: با توجه به اینکه ایجاد شبکه برای هر پروژه توسط نقشه‌برداران، هزینه بر و زمانبر بوده، نقشه‌برداران از روش های جایگزین برای تهیه نقشه استفاده می‌کردند که دارای دقت لازم و یکپارچگی نبوده و عامل اختلاف و دعاوی ملکی می‌شد.

بابایی در ادامه گفت: بنابراین سازمان ثبت با استفاده از ظرفیت متخصصین درون سازمانی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی، شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت‌ها (شمیم) را با بهره‌گیری از سامانه GNSS Spider شرکت لایکا با ۱۴۴ ایستگاه دائمی در سطح کشور راه‌‌اندازی کرد.

وی بیان کرد:  حدود ۱۰۰ دستگاه به عنوان گیرنده‌های متحرک خریداری و برای تعیین موقعیت در واحدهای ثبتی توزیع شدند که به مرور زمان بستر لازم برای استفاده نقشه برداران سطح کشور در این سامانه فراهم شد به طوری که حدود ۱۷هزار کاربر از این سامانه به طور رایگان استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سامانه تعیین موقعیت «شمیم» تحول عظیمی در حوزه نقشه‌برداری در کشور ایجاد و بستری مناسب برای تعیین موقعیت سریع و دقیق ایجاد کرد. با توجه به اهمیت این سامانه، افزایش تعداد کاربران و وابستگی آنها به این سامانه، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ ایستگاه دیگر به این شبکه اضافه و سامانه «شمیم پلاس» برای پشتیبانی از سامانه موجود و همچنین ارتقای آن با بهره‌گیری از نرم‌افزار GNSmart   راه‌اندازی شد.

بابایی درباره راه‌اندازی و اجرای قرارگاه حدنگاری جهادی شهید قاسم سلیمانی تا پایان سال ۱۴۰۰،اظهار کرد: در راستای سرعت بخشی به اجرای کاداستر، انجام هماهنگی لازم میان دستگاه‌های اجرایی، سازمان ثبت و همچنین واحدهای ثبتی، بررسی و اصلاح شاخص‌ها و دستورالعمل‌ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع، در تیرماه سال ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی شهید قاسم سلیمانی با ۱۴ کارگروه اعم از کارگروه اراضی متعلق به وزارت دفاع، کارگروه اراضی اوقاف و امور خیریه، کارگروه آرشیو الکترونیک پرونده‌های ثبتی، کارگروه اراضی تحت تولیت وزارت نیرو، کارگروه اصلاح فرآیندها و روش ها، کارگروه شاخص‌های اختصاصی کاداستر، کارگروه تثبیت و صدور سند مالکیت حدنگاری اراضی ملی، کارگروه قانون ساماندهی نیاز مسکن، کارگروه اراضی کشاورزی، کارگروه حاشیه‌نشینی و بافت ناکارآمد شهری، کارگروه اراضی سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه، کارگروه نظام مهندسی و برون سپاری، کارگروه تحقیق، توسعه و پژوهشکار گروه فتوگرامتری، در ستاد مرکزی و متناظر استانی تشکیل شد.

وی در ادامه گفت: کارگروه‌های جهادی به طور مستمر با ادارات کل استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ارتباط بوده و مشکلات و موانع را رصد می‌کنند. همچنین برای رفع این موانع، ضمن برگزاری جلساتی در سطح مدیران ستادی و استانی با نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بازدیدهای میدانی از استان‌ها نیز توسط مدیران ستادی انجام می‌گیرد که این امر در ماه‌های اخیر سرعت بالایی گرفته و بازدیدهای میدانی به صورت هفتگی از استان‌ها انجام صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص عملکرد سازمان ثبت در خصوص حدنگاری سواحل دریا و بستر و حریم رودخانه‌ها در یکساله سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: حفاظت از اراضی مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها و سواحل دریاها در راستای پیشگیری از وقوع مخاطرات طبیعی، از اهمیت فراوانی برخوردار است که در قانون برنامه سوم تا ششم توسعه و قوانین و بخشنامه‌های متعددی به آن اشاره شده است.

بابایی بیان کرد: با توجه به جاذبه و ارزش بالای سواحل دریا و بستر و حریم رودخانه‌ها ، در سال‌های اخیر شاهد تصرف غیرقانونی این مناطق بودیم که برخلاف قوانین پیشگیرانه، بخشی از این مناطق تصرف شده و برای اشخاص سند مالکیت نیز صادر شده است.

وی در ادامه افزود: جانمایی و تثبیت این اراضی به نام دولت می‌تواند تا حدود زیادی از تصرف و تملک این اراضی پیشگیری کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این راستا با تصویب قانون جامع حدنگار در سال ۱۳۹۳، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به حدنگاری این اراضی کرد که براساس آخرین آمار استخراج شده از بانک اطلاعاتی در لایه مربوط به «وزارت نیرو، مدیریت منابع آب، شرکت‌ آب منطقه‌ای» به تعداد یک هزار و ۱۶۰ قطعه معادل ۸۸ هزار و ۳۵۰ هکتار از بستر قطعی رودخانه‌ها در سطح کشور تثبیت شده و برای ۷۸هزار و ۸۱ هکتار از آن، سند حدنگار صادر شده است.

بابایی بیان کرد: همچنین در لایه‌های مربوط به بستر تالاب به تعداد ۱۱ قطعه معادل ۱۴۴ هزار و ۴۵۴ هکتار تثبیت شده که برای ۱۴۳ هزار و ۶۲۳ هکتار از آن سند حدنگار صادر شده است.

وی در ادامه گفت: در لایه «وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اراضی مشمول قانون اراضی متحدث و ساحلی، ۱۴۴ قطعه از اراضی ساحلی معادل ۲۵۳ هزار و ۹۸۳ هکتار تثبیت شده و برای تمامی قطعات سند حدنگار صادر شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.