حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
شناسه : 30240

🔹سوال: سگی در خیابان مرا گاز گرفت. این سگ خانگی بود و قلاده هم داشت ولی کنترل آن از دست صاحبش خارج شد. این سگ باعث شده شلوار من پاره و بدنم زخم شود. آیا می‌توانم از این فرد شکایت کنم؟ 🔹پاسخ: سگ‌گردانی فاقد عنوان مجرمانه است و به عبارت دیگر جرم نیست و در […]

پ
پ

🔹سوال: سگی در خیابان مرا گاز گرفت. این سگ خانگی بود و قلاده هم داشت ولی کنترل آن از دست صاحبش خارج شد. این سگ باعث شده شلوار من پاره و بدنم زخم شود. آیا می‌توانم از این فرد شکایت کنم؟

🔹پاسخ: سگ‌گردانی فاقد عنوان مجرمانه است و به عبارت دیگر جرم نیست و در قانون برای چنین شخصی مجازاتی در نظر گرفته نشده است. با این حال در فرضی که شما مطرح کردید صاحب سگ صرفا ضامن پرداخت دیه و خسارت است. طبق ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۹۲) «متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است باید آن را حفظ نماید و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد سازد، ضامن است.

🔹ولی اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نیست». در تبصره یک این ماده نیز آمده است: «نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می‌شود». در اینجا منظور از ضامن بودن، پرداخت دیه است و مجازات دیگری پیش بینی نشده است.

🔹طبق ماده یک قانون مسئولیت مدنی هم «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود ‌می‌باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.