حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17809 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
شناسه : 29666

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ، امروز دوشنبه ششم تیر طی سخنانی در همایش سراسری قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره تمامی شهدا به ویژه شهدای دستگاه قضا و شهید آیت‌الله بهشتی، همه شهدای دولت، مجلس، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارکان نظام، با بیان اینکه خداوند متعال به ملت […]

پ
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ، امروز دوشنبه ششم تیر طی سخنانی در همایش سراسری قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره تمامی شهدا به ویژه شهدای دستگاه قضا و شهید آیت‌الله بهشتی، همه شهدای دولت، مجلس، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارکان نظام، با بیان اینکه خداوند متعال به ملت و امت ما منت گذاشت و انقلابی عظیم و بی‌مانند را در این عصر به پیروزی رساند، اظهار‌ کرد: در‌ شرایطی که جهان بین دو قدرت مادی شرق و غرب تقسیم شده بود و کسی گمان نمی‌کرد که یک نهضت دینی بتواند بدون وام‌گرفتن و بدون اتکاء به یکی از قدرت‌های شرق و غرب پیروز شود، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

رئیس عدلیه افزود: در‌ مخیله برخی‌ها خطور نمی‌کرد که چنین انقلابی در عصر حاضر به پیروزی برسد اما خداوند متعال عنایت کرد و به دست یک بنده ساده خود و به دست یک امت دین‌باور‌، انقلاب عظیمی را علی‌رغم باور دشمنان و مستکبران به پیروزی رساند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امام خمینی(ره) همراه با امت دین‌باور خود توانست در عصر حاضر یک معجزه بیافریند، گفت: بنیانگذار‌ کبیر انقلاب اسلامی ثابت کرد هرگاه که مردم توجه کنند، قدرت لایزال الهی بر همه قدرت‌های مادی و دنیوی پیروز خواهد شد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه مردم ایران اسلامی، یکپارچه، همدل و‌هم‌صدا با پیروی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همه نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند، افزود: امام و امت با پیوند وثیقی که با هم پیدا کردند توانستند یک الگوی جدید از حکمرانی به نام مردم‌سالاری دینی را ارائه دهند و پایه‌گذاری یک عصر جدید را آغاز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: با انقلاب عظیمی که در ایران به وقوع پیوست و‌ با تحولی که در اندیشه بسیاری از مردم جهان ایجاد شد، نه تنها کنگره کاخ ستمگران و مستکبران فروریخت بلکه به دنیا ثابت شد که می‌‌توان با اتکاء به خدا، بدون اتکاء به شرق و‌ غرب و با دست به ظاهر خالی اما پر‌ از معنویت، در‌ مقابل همه قدرت استکباری و فرعونی شرق و ‌غرب ایستاد و کاخ آنها را ویران کرد.

رئیس عدلیه با اشاره به اقدامات و اهداف دشمنان طی بیش از ۴۰ سال گذشته گفت: دشمنان ما طی این ۴ دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و علی‌رغم فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و‌ پویاتر، رو به جلو حرکت می‌کند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، گفت: دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به زعم باطل خود، دین و‌ باور مردم را نشانه رفته است.

رئیس عدلیه افزود: دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و‌ پمپاژ دروغ و‌ نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف گرفتن اراده مردم و ایجاد و‌ القاء یأس در جوانان و ناامید کردن آنها نسبت به آینده، به دست بیاورد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز امام ملت و‌ کشور ما را راهبری و هدایتگری می‌کند، گفت: امروز امام این امت به نیابت از حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) سخن می‌گوید و هدایت و‌ راهبری می‌کند و مردم متدین کشور ما نیز با تمام وجود پشت سر امام خود ایستاده‌اند.

رئیس عدلیه افزود: امروز کارگزاران و مسئولان نظام و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، با وحدت، یکپارچگی و‌ همدلی در مقابل این ترفندهای دشمن ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه همایش سراسری قوه قضائیه، اظهار کرد: اگر با اتکاء به خداوند برای مردم خالصانه خدمت کنیم، دلها را تسخیر می‌کنیم و وقتی دلهای مردم تسخیر شود، می‌توان از همه مشکلات عبور کرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است.

رئیس عدلیه بیان داشت: اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز رئیس جمهور، گفت: امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم که با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم.

رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: قوه قضاییه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین همراستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند.

رئیس دستگاه قضا همچنین بر نقش و مسئولیت قوه قضائیه در حفظ و ارتقاء امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: باور دارم چنانچه قوه قضاییه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: تقویت قوه قضاییه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام بدست آورد.

رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در نتیجه تقویت شدن می‌تواند با اهتمام و توان بیشتری در راستای نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب مجلس گام بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در بخش پایانی همایش سراسری سالانه دستگاه قضا، ضمن گرامیداشت مجدد هفته قوه قضاییه و قدردانی از همه مدیران، روسای کل دادگستری، دادستان‌ها، مدیران صف و ستاد و همه کارکنان مجموعه‌های قضایی از قضات  تا کارمندان گفت: چنانچه باور داشته باشیم می‌خواهیم به تحقق و گسترش عدالت که یکی از منویات همه انبیاء و اولیاء الهی است کمک کنیم، باید جایگاه، منزلت و ارزش کار خود را بدانیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه چنانچه ارزش و جایگاه کار ستاندن حق مظلوم از ظالم و صدور‌ و‌ اجرای یک حکم بر اساس عدالت را درک کنیم، مشکلات، محدودیت‌ها و سختی‌ها برایمان آسان خواهد شد، گفت: اگر کار در دستگاه قضا را صرفا به عنوان یک شغل نگاه کنیم یک نوع خدمت‌رسانی ارائه می‌دهیم و چنانچه با نگاه کمک به هدف انبیاء الهی که تحقق و گسترش عدالت و‌ کسب رضایت خداوند متعال است به کار خود بنگریم، شکل دیگری از خدمت‌رسانی را ارائه خواهیم داد.

رئیس عدلیه با اشاره به حجم و تنوع بسیار زیاد کار در دستگاه قضا و انتظارات و توقعات جامعه و مسئولان از این دستگاه، گفت: چنانچه رویه کار در قوه قضاییه طبق روال سالیان اخیر باشد، استمرار این شرایط برای مدت طولانی بسیار سخت و‌ دشوار خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حجم و ساعات کاری بالا و بیش از حد متعارف کارمندان دستگاه قضا گفت: ما باید تلاش کنیم این مقدار حجم فعالیت در دستگاه قضا و‌ میزان توقعات و انتظارات از عدلیه را به یک نقطه مطلوب و عادلانه برسانیم‌.

رئیس عدلیه افزود: بسیاری از قضات و کارمندان دستگاه قضا در طول شبانه‌روز مشغول کار قضایی و اداری هستند و برای انجام مسئولیت بیش از حدی که به آنها واگذار شده، آنگونه که باید و شاید به زندگی و خانواده خود نمی‌رسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یکی از وجوه عدالت آن است که ما با مجموعه خود در دستگاه قضایی نیز به عدالت رفتار‌ کنیم، گفت: چنانچه به این نکات توجه نشود، به خود عدالت آسیب خواهد رسید.

رئیس عدلیه در همین راستا از تمام مدیران و مسئولان دستگاه قضایی خواست در راستای متناسب‌سازی حجم و تنوع کار عدلیه با عِده و عُده کنونی قوه قضاییه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را به معاون اول دستگاه قضا، دادستان کل کشور و سایر مدیران ستادی قوه قضاییه انتقال دهند.

قاضی‌القضات با تاکید بر این نکته که دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند، گفت: حتما باید در زمینه تنوع کار در قوه قضاییه و متناسب‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر و‌تحول ایجاد شود؛ چنانچه ملاک ما در قوه قضاییه صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سومند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: عِده و عُده کم دستگاه قضایی و حجم پرونده‌های بالا در این دستگاه، با توقع ارائه کار دقیق، صحیح، سریع، به‌موقع در قوه قضاییه همخوانی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه «تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه»، «کوتاه کردن فرآیند پیچیده دادرسی» و همچنین «بازنگری در برخی قوانین و آیین دادرسی کیفری و‌ مدنی»، از جمله اقداماتی است که انجام آنها لازمه تحول در قوه قضاییه است، گفت: اگر می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه در قوه قضاییه تحول ایجاد کنیم، باید سازوکار‌ جدیدی در این زمینه‌ها داشته باشیم.

تاکید رئیس عدلیه بر ضرورت توجه و اهتمام بیش از پیش بر بکارگیری فناوری‌های نوین در امور و فرآیندهای قضایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بر ضرورت توجه و اهتمام بیش از پیش بر بکارگیری فناوری‌های نوین در امور و فرآیندهای قضایی تاکید کرد و این مهم را نیز یادآور شد که ما نمی‌توانیم تافته جدا بافته از دنیا باشیم؛ سلسله مسائلی وجود دارد که مربوط به کل دنیا است و ما از آن مستنثنی نیستیم؛ البته ما دارای اصول خود هستیم که این اصول بر مبنای فقه و قوانین ماست و ما نه تنها از این اصول تخطی نمی‌کنیم که بر آنها پافشاری نیز می‌ورزیم.

رئیس عدلیه با اشاره به جلسات متعدد و متکثری که طی یک سال اخیر میان رؤسا و مسئولان قوای سه‌گانه برگزار شده است، تصریح کرد: باید از فرصت همدلی و اتحاد قوی‌ای که امروز میان مسئولان قوای سه‌گانه برقرار است در جهت اصلاح قانون، پر کردن خلأهای قانونی، اجرای صحیح قوانین و بسط و گسترش عدالت و خدمت به مردم بهره بگیریم.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: امروز در نتیجه تعاملات و تبیین‌هایی که برای نمایندگان مجلس صورت گرفته است، خود آنها به مشکلات و کمبودهای دستگاه قضایی در زمینه‌های مالی و امکاناتی اذعان دارند و در جلسات عمومی از ضرورت رفع این مشکلات و کمبودها به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر قضایی به مردم سخن می‌گویند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه اظهار داشت: ما باید از فرصت اعتماد مردم در راستای خدمت صادقانه و بیشتر به آنها بهره بگیریم و از همه ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی در جهت تعالی قوه قضاییه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به دستورات و مأموریت‌هایی که در حوزه‌های مختلف خطاب به معاونان و رؤسای سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی طی مدت اخیر صادر شده است، از همه مسئولان قوه قضائیه در سراسر کشور خواست تا با ایده‌ها و نقطه‌نظرات خود مقامات قضایی را در پیشبرد مأموریت‌های محوله یاری رسانند.

رئیس عدلیه در ادامه بخش پایانی همایش سراسری قوه قضاییه بر ضرورت آسیب‌شناسی موضوعات در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی از جمله مقوله حقوق عامه و مطالبه‌گری از مسئولان ذیربط در این رابطه تاکید کرد و بیان داشت: ما نمی‌توانیم متکفل پیشبرد و انجام امور در همه حوزه‌ها و بخش‌های بر زمین مانده و اجرا نشده در مقولاتی نظیر حفظ محیط‌زیست و مقابله با تعدی‌ها و تجاوزات به اراضی و منابع طبیعی باشیم بلکه باید با آسیب‌شناسی و پیشقدم شدن در این قبیل موضوعات و حوزه‌ها ، در مقام مطابه‌گر از دستگاه‌ها و مسئولین ذیربط ظاهر شویم.

وی با اشاره به دستور خود به رئیس سازمان بازرسی به منظور نظارت بر تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر اجرای قوانین از ناحیه دستگاه‌های حکومتی و اجرایی گفت: چنانچه پس از وضع قوانین ، سازمان بازرسی بلافاصله به موضوع نظارت بر اجرای صحیح و دقیق آنها و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر آنها مبادرت و اهتمام ورزد، در آن صورت از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش‌هایی که طی مدت اخیر برای رفع مشکلات مالی و تجهیزاتی و اداری قوه قضاییه با کمک دولت و مجلس انجام گرفته است، بر استمرار پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای کم کردن این قبیل مسائل و مشکلات تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تجلیل انجام شده از جمعی از مسئولان، مدیران و کارمندان دستگاه قضایی در جریان این اجلاس، انتخاب این افراد برگزیده را مبتنی بر معیارها و شاخص‌هایی تعیین‌شده دانست و بر این مهم تاکید کرد که قطعاً تعداد کارکنان برجسته،شایسته،عالم،توانا و خدمتگزار در دستگاه قضایی بسیار بیشتر از افراد برگزیده شده کنونی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان از زحمات و خدمات کلیه دست‌اندرکاران برگزاری همایش سراسری سالانه قوه قضاییه در بخش‌های مختلف و همچنین معاون اول دستگاه قضا به عنوان رئیس ستاد برگزاری هفته قوه قضاییه و اعضای ستاد مزبور،قدردانی به عمل آورد.

معاون اول قوه قضاییه: دستیابی به آرمان ها در قوه قضاییه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه است

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضاییه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه است.

وی افزود: هم اکنون ریاست دستگاه قضا در دستان شخصیتی است که ۴ دهه از عمر خویش را برای قوه قضاییه سپری کرده و مشکلات دستگاه عدلیه با تدابیر وی حل شدنی است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند، از این جهت این گردهمایی فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه است.

عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان در این همایش با گرامیداشت هفته قوه قضاییه، با بیان اینکه توسعه روش‌های توسعه حل اختلاف از ضروریات راهبردی در ایجاد ذات البین است، گفت: در همین راستا اقدامات موثری در استان صورت گرفته است از جمله ستاد تالیف قلوب با هدف توسعه صلح و سازش تشکیل شده است که با استفاده از ظرفیت این ستاد ۴۴ پرونده قصاص مصالحه شده است.

عدالتخواه با اشاره به اینکه ۱۰ کارگروه جهت تسهیل رضایت اولیای دم در پرونده های قصاص در استان تشکیل شده است، عنوان کرد: همچنین کمیته های معین مصلحین و معتذرین تشکیل شده است تا اختلافات مردم قبل از ورود به دادگستری ها حل و فصل شود . در همین راستا از ظرفیت مصلحین مساجد، بیش از ۴۰۰ مساجد، ۴ نفر از معتمدان محلات بهره گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان، افزود: در راستای توسعه صلح و سازش طرح شمیم رضوی جهت رفع اختلافات زوجین در بقاع متبرکه اجرا شده است.

وی با اشاره به ایجاد سامانه وکلای مصلح، عنوان کرد: سال گذشته ۳هزار و ۵۳۳ پرونده به این سامانه الکترونیکی ارجاع شده است تا از ظرفیت وکلا برای مصالحه در پرونده ها بهره برد.

عدالتخواه افزود: کمیته های معتذرین در استان نیز با هدف تحقق عدالت ترمیمی برای شکات به جهت تشویق محکومان برای عذرخواهی از شکات در دادسراها و دادگاه ها، کلانتری و پاسگاه ها، زندان ها و بازداشتگاه ها ایجاد شد.

رئیس کل دادگستری همدان. عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت کمیته های معتذرین ۱۷ هزار و ۹۴ متهم در سال گذشته حاضر به عذرخواهی از شکات شدند و ۱۰ هزار و ۲۴۴ نفر گذشت قطعی خود را اعلام کرده اند. همچنین از ۴۸ هزار و ۶۰۳ ماه حکم حبس جلوگیری شده است.

۹ هزار و ۳۰۰ اظهارنامه گمرکی در دادگستری استان هرمزگان تعیین تکلیف شد

قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، عنوان کرد: دادگستری استان در موضوع نظارت و پیگیری حقوق عامه پس از سفر رئیس قوه قضاییه به این استان در اسفندماه سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

وی، افزود: پس از سفر رئیس دستگاه قضا ۶۳ دستور از بازدیدها و سخنان رئیس عدلیه استخراج شد که ۲۷ دستور از این دستورات ماهیت حقوق عامه دارند از جمله این موارد بنادر، گمرکات و اموال تملیکی در دستورکار استان گرفت.

قهرمانی با اشاره به اینکه ۲۳ دستور از دستورات دستگاه قضا دادگستری استان را مکلف به آسیب شناسی و ارائه راهکار می کرد. بر همین اساس دادگستری استان تا کنون ۳۳ مکاتبه و گزارش با سازمان های مرتبط صورت گرفت که در نتیجه آن تعیین تکلیف کالاها در بخش های مختلف با رشد روبرو بود.

وی افزود: همچنین پس از سفر رئیس دستگاه قضا محموله ۴ هزار تنی گچ، آمبولانس، برنج ، پارچه و … تعیین تکلیف شد. همچنین ۹ هزار و ۳۰۰ اظهارنامه گمرکی تعیین تکلیف شده و کالاها به صاحبان آن تحویل داده شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ، عنوان کرد: دادسرای بندر عباس در دوره ۲ ساله ۲ هزار و ۶۲ دستور حقوق عامه در حوزه های مختلف صادر کرده است. همچنین در خصوص توزیع عادلانه بار میان کامیونداران و حمل یکسره بار کشتی ها، صید ترال، کاداستر اراضی، تعیین تکلیف محموله کاغذ و پرونده های مالیاتی شرکت ها دستوراتی در راستای رفع مشکلات و رسیدگی امور صادر شد.

قهرمانی در خصوص دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر صدور شناسنامه برای افراد ایرانی فاقد شناسنامه ، عنوان کرد: در راستای عمل به این دستور پس از شناسایی و صدور شناسنامه برای این افراد، در حال حاضر هیچ ایرانی فاقد شناسنامه در استان وجود ندارد.

همچنین ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این همایش با تبریک هفته قوه قضاییه، عنوان کرد: صلح و سازش یکی از راهبردهای اصلی دستگاه قضا برای کاهش ورودی پرونده به عدلیه است. در همین راستا ماه گذشته یک پرونده قتل در دادگستری پیرانشهر که در سال ۶۴ تشکیل شده بود با استفاده از ظرفیت صلح و سازش مختومه شد.

وی در ادامه اتخاذ تصمیمات لازم برای اصلاح برخی فرآیندها را ضروری برشمرد و عنوان کرد: ورود سیل آسای پرونده ها به دستگاه قضا تبدیل به یک ابرچالش برای این قوه شده است که موجب صرف انرژی نیروی انسانی و هزینه شده است.

عتباتی توجه جدی به موضوع صلح و سازش را راکاری برای کاهش تراکم پرونده در دستگاه قضا عنوان کرد و افزود: کنترل ورودی پرونده ها منجر به افزایش کیفیت رسیدگی ها ، اتقان آرا خواهد شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، افزود: سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورونده در ۶ عنوان اتهامی تشکیل شد که ۳۸ درصد آن با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف استان با صلح و سازش مختومه شد.

وی توسعه صلح یاران با استفاده از ظرفیت مساجد، استفاده حداکثری از نهاد داوری، میانجیگری ، توجه جدی به ظرفیت مشاوره و مددکاری در واحدهای انتظامی برای حل و فصل پرونده های قابل گذشت و همکاری وکلا در راستای تحقق سیاست های دستگاه قضا در سازش پرونده را از دیگر راهکارهای کاهش ورودی پرونده ها برشمرد.

عتباتی همچنین راه اندازی هسته های جهادی بخشایش را از دیگر راهکارها عنوان و اظهار کرد: تا کنون ۲۷ هسته جهادی بخشایش در استان راه اندازی شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، گفت: با استفاده از ظرفیت های مختلف برای تحقق صلح و سازش می توان بار سنگین ورودی پرونده ها که به عدلیه تحمیل می شود را کاهش داد.

تجلیل رئیس عدلیه از جمعی از مدیران، مسئولان ، قضات و کارمندان برگزیده قوه قضاییه

در جریان برگزاری همایش سالانه قوه قضاییه، بیش از ۲۴۰ نفر از شخصیت‌ها و مسئولان برگزیده دستگاه قضا اعم از مدیران، مسئولان ،قضات و کارمندان، مورد تجلیل قرار گرفتند.

۱۱ نفر از این برگزیدگان به صورت نمادین مورد تجلیل حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز، حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان، حجت‌الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان، شمس‌آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان، جباری‌راد دادستان مرکز استان کردستان، مجیدی دادستان مرکز استان آذربایجان غربی، حسن‌پور آشتیانی معاون قضایی دادگستری استان گیلان و همچنین مهرانی کارمند نمونه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، تعدادی از ۲۴۰ برگزیده‌ای بودند که در این اجلاس به صورت نمادین توسط رئیس قوه قضاییه مورد تجلیل قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق از ۱۴ عنوان کتاب پژوهشگاه قوه قضاییه رونمایی کرد

در حاشیه همایش سالانه قوه قضاییه که امروز با حضور سران قوا و تعدادی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول دستگاه قضا از ۱۴ عنوان کتاب پژوهشگاه قوه قضاییه رونمایی کرد.

«جرائم مرتبط با هویت»، «مطالعه تطبیقی حل دوستانه اختلافات خانوادگی با تاکید بر میانجیگری»، «آسیب‌شناسی نظام حقوقی حاکم بر زندانیان در پرتو استانداردهای بین‌المللی»، «نقش قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در تضمین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان کار»، «وظایف اختیارات و مسئولیت‌های بازپرس»، «اساسنامه، کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و اصول سازمان کنفرانس حقوق بین‌المللی خصوصی لاهه»، «پرونده شخصیت متهم در فرآیند رسیدگی کیفری»، «مجموعه تنقیح‌شده قوانین و مقررات ایرانیان خارج از کشور»، « گفتارهایی در استقلال قضایی»، «تغییر نحوه دعوا و خواسته»، «جایگاه مبانی و مصادیق حقوق عامه در هندسه نظام حقوقی اسلام»، «مجموعه تنقیح‌شده اسناد بین‌المللی دوجانبه مربوط به قوه قضاییه»، «ابعاد حقوقی قضایی کرونا (مجموعه مقالات)» و «شروط ضمن عقد نکاح مندرج در اسناد رسمی ازدواج (در پرتو نقد و تحلیل آراء و رویه قضایی)»، ۱۴ عنوان کتاب جدید پژوهشگاه قوه قضاییه بودند که در حاشیه اجلاس سالانه دستگاه قضا از آنها رونمایی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.