حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17809 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
شناسه : 29680

عموما اشخاص حقوقی به شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی گفته می‌شود. در حالی که اشخاص حقیقی(شهروندان) دارای کد ملی هستند، برای شناسایی اشخاص حقوقی هم از یک کد با عنوان «شناسه ملی» استفاده می‌شود که خاص همان شرکت، موسسه یا سازمان است. این شناسه ملی برای بعضی از فعالیت‌ها […]

پ
پ

عموما اشخاص حقوقی به شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی گفته می‌شود. در حالی که اشخاص حقیقی(شهروندان) دارای کد ملی هستند، برای شناسایی اشخاص حقوقی هم از یک کد با عنوان «شناسه ملی» استفاده می‌شود که خاص همان شرکت، موسسه یا سازمان است. این شناسه ملی برای بعضی از فعالیت‌ها مانند شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی کاربرد دارد.

هنگامی که روی «استعلام شناسه ملی» کلیک می‌کنید، وارد صفحه ای می‌شوید که فیلدهای شناسه ملی، شماره ثبت، نام شخصیت، سازمان ثبت کننده، نوع شخصیت، اداره کل و واحد ثبتی قابل مشاهده است. برای استعلام شناسه ملی لازم است حداقل یکی از فیلدهای شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت را انتخاب کنید.

صفحه استعلام شناسه ملی

 مشخصات ۴ فیلد بعدی را هم بر اساس فهرستی که با کلیک روی هر فیلد نمایش داده می‌شود، انتخاب و سپس روی «بررسی» کلیک کنید. به این ترتیب امکان استعلام شناسه ملی از پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور برای شما فراهم می‌شود.

درخواست تخصیص شناسه ملی

کاربردی‌ترین خدمتی که در پیشخوان «اشخاص حقوقی» سامانه «ثبت من» ارائه می‌شود، «درخواست تخصیص شناسه ملی» است. به عبارت دیگر، آن دسته از اشخاص حقوقی که شناسه ملی ندارند، اکنون بدون نیاز به حضور فیزیکی در ادارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌توانند برای تخصیص شناسه ملی، درخواست خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

اشخاص حقوقی برای اینکه شناسه ملی اختصاصی خود را دریافت کنند، لازم است اطلاعاتی از جمله خوشه و گروه خود را از فهرستی که با کلیک روی فیلدهای مربوطه ارائه می‌شود، انتخاب کنند.

در بخش اطلاعات اصلی، فیلدهای نوع شخص حقوقی، تاریخ تاسیس، نوع ارتباط با بالادست، شناسه شخصیت حقوقی بالادست و کد ردیف بودجه مشاهده می‌شود که تکمیل ۲ مورد اول الزامی است.

همچنین فیلدهای نام شخصیت حقوقی، تلفن ثابت، کدپستی محل قانونی و نشانی محل قانونی باید پر شود. در این بخش، فیلدهای تلفن همراه، دورنگار، پست الکترونیکی و آدرس اینترنتی هم دیده می‌شود که پر کردن آنها الزامی نیست. فیلد دیگری هم با عنوان «علت درخواست» در این بخش مشاهده می‌شود که کاربران می‌توانند در مورد درخواست خود به طور مشروح، توضیحات لازم را بنویسند که البته برای آن هم الزامی قید نشده است.

در بخش «اشخاص» که در همین صفحه دیده می‌شود، کاربران باید نام حداقل یک شخص را ثبت کنند. برای این کار روی بخش مربوطه کلیک کنید. بلافاصله صفحه ای نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد نوع شخص(حقوقی یا حقیقی) را تعیین کنید.

توضیح اینکه اعضای هیئت مدیره یک شرکت به عنوان مثال، هم می‌توانند دارای شخصیت حقوقی باشند، هم شخصیت حقیقی. اگر شخصیت حقیقی را انتخاب کنید، پس از آن لازم است کدملی و تاریخ تولد او را ثبت کنید. پس از ثبت این دو مورد و کلیک روی دکمه «بررسی اطلاعات» صفحه ای برای شما باز می‌شود که اطلاعات اولیه از جمله جنسیت، نام و نام خانوادگی، نام پدر و در قید حیات بودن او نمایش داده می‌شود.

صفحه درخواست تخصیص شناسه ملی

کاربر در این بخش لازم است که تابعیت و شماره همراه فردی که به عنوان «اشخاص» ثبت می‌شود را در فیلدهای مربوطه وارد کند. فیلدهای دیگری از جمله شماره حکم، تاریخ حکم و تاریخ اعتبار حکم هم دیده می‌شود که پر کردن آنها الزامی نیست. با این حال، در بخش «سمت‌ها» ثبت حداقل یک سمت الزامی است.

 با کلیک روی بخش مربوط به ثبت سمت، صفحه ای با عنوان «سمت جدید» باز می‌شود که دارای ۵ فیلد است. پرکردن «نوع سمت شخص» و «بالاترین مقام است؟» الزامی است، اما لزومی برای ثبت «تاریخ شروع سمت»، «تاریخ پایان سمت» و «شرح وظایف» قید نشده است. با کلیک روی «ثبت سمت» فرایند ثبت اطلاعات در این بخش، کامل و صفحه قبل نمایش داده می‌شود، با این تفاوت که در پایین صفحه جدولی مشاهده می‌کنید که دارای عناوین ردیف، نوع سمت، تاریخ شروع و عملیات است.

 در همین جدول می‌توانید اطلاعات «سمت شخص» را ویرایش یا حذف کنید. پس از آن روی دکمه «ثبت شخص» کلیک کنید تا به صفحه ثبت اطلاعات برای تخصیص شناسه ملی بازگردید.

در بخش «اشخاص» این صفحه، همچنین اگر «حقوقی» را به عنوان نوع شخص انتخاب کنید، بدیهی است که باید اطلاعات لازم از جمله شناسه ملی شخص حقوقی و تاریخ ثبت را وارد و سپس روی دکمه «بررسی اطلاعات» کلیک کنید. پس از آن هم، سایر اطلاعات مربوطه را وارد کنید تا پس از تکمیل این فرایند به صفحه درخواست تخصیص شناسه ملی هدایت شوید.

ثبت مجوزها الزامی نیست

بخشی هم با عنوان «مجوزها» در صفحه ثبت اطلاعات مشاهده می‌شود که اشخاص حقوقی در صورت صلاحدید می‌توانند اطلاعات مجوزهای خود را ثبت کنند، هرچند که این بخش الزامی نیست. در صورتی که تمایل به ثبت مجوزهای خود دارید، روی بخش مربوطه کلیک کنید تا صفحه «مجوز جدید» نمایش داده شود.

در این صفحه، تکمیل فیلدهای شماره مجوز، مرجع تاسیس/صادرکننده، تاریخ مجوز و پیوست الزامی و فیلد تاریخ اعتبار مجوز غیرالزامی است. فیلدها را تکمیل و سپس روی «ثبت مجوز» کلیک کنید تا به صفحه پیشین(ثبت درخواست تخصیص شناسه ملی» برگردید.

در بخش آخر با عنوان «پیوست‌ها» هم ثبت حداقل یک پیوست الزامی است. با کلیک روی بخش مربوطه، صفحه ای با عنوان «پیوست جدید» باز می‌شود که فیلدهای نوع سند/پیوست، شماره مدرک، تاریخ پیوست و بارگذاری پیوست الزامی است.

همچنین فیلد دیگری با عنوان «شرح» در این صفحه دیده می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید توضیحاتی را در آن بنویسید. سپس «ثبت پیوست» را کلیک کنید تا دوباره به صفحه اصلی ثبت اطلاعات بازگردید. در آخرین مرحله از فرایند ثبت درخواست شناسه ملی، در صورتی که همه اطلاعات لازم را به‌درستی ثبت کرده باشید، کافی است روی دکمه «ثبت درخواست جدید» کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود.

شناسه‌های ثبت موقت

در این بخش، لازم است کد رهگیری که برای شما ارسال شده در بخش مربوطه وارد و سپس روی دکمه «باز کردن» کلیک شود. با این کار جدولی نمایش داده می‌شود که شامل ردیف، کد رهگیری، تاریخ ثبت و عملیات است. به عبارت دیگر، در این صفحه شما می‌توانید فهرست شناسه‌های موقت را مشاهده کنید و در صورت لزوم اقدام مناسب را انجام دهید.  در زیر این جدول هم دکمه ای با عنوان «درخواست تخصیص شناسه جدید» دیده می‌شود که با کلیک روی آن به صفحه ثبت اطلاعات هدایت می‌شوید.

همچنین امکان ثبت درخواست بازبینی شناسه ملی برای حقوقی‌ها در «ثبت من» فراهم شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.