حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۱۷
شناسه : 29600

 به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در راستای تاکیدات رئیس دستگاه قضا بر نظارت و بازرسی بر عملکرد سازمان ها، نهادها و حسن اجرای قوانین، سازمان بازرسی کل کشور به عنوان متولی این امر اقدامات موثری را ترتیب داده است. در همین راستا برآن شدیم با ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور به […]

پ
پ

 به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در راستای تاکیدات رئیس دستگاه قضا بر نظارت و بازرسی بر عملکرد سازمان ها، نهادها و حسن اجرای قوانین، سازمان بازرسی کل کشور به عنوان متولی این امر اقدامات موثری را ترتیب داده است.

در همین راستا برآن شدیم با ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور به گفت و گو بنشینیم. مشروح این گفت و گو در ذیل می آید.

ذبیح الله خداییان در خصوص برنامه های سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی عنوان کرد: «نظارت بر عملیاتی کردن شعار سال»؛ «به‌کارگیری همه توان برای شناسایی گلوگاه‌ها فساد»؛ «توجه به حقوق عامه»؛ «توجه به مسائل مهم در بازرسی‌ها»؛ « ارائه هشدارهای دقیق، قابل انجام و همراه با راهکار و پیگیری آن‌ها»؛ «ارزیابی اثربخشی گزارش‌ها و هشدارها»؛ «پیگیری گزارش‌های ارسالی تا حصول نتیجه»؛ « توجه به نقاط قوت و توانمندی مدیران در بازرسی‌ها»؛ «فراهم‌سازی بستر نظارت الکترونیک و نظارت بر راه‌اندازی سامانه‌های تکلیفی دستگاه‌ها» و «نظارت دقیق بر عملکرد و اجرای تکالیف دستگاه‌های اجرایی»؛ « ارتقای آگاهی‌های عمومی» و « تقویت سمن‌ها، نهادهای مردمی و گزارشگران فساد»؛ ۱۲ برنامه سازمان بازرسی کل کشور است که با ورود به دوره تحول و تعالی و از زمان تصدی بر این سازمان با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تمرکز بر شناسایی گلوگاه‌های فساد و بستن منافذ فسادزا و کمک به دولت و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه را به عنوان یکی از اولویت‌های این معرفی کرد و گفت که این دستگاه نظارتی به عنوان چشم بیدار نظام، مسدودسازی بسترهای فساد را حسب دستور ریاست قوه قضاییه به صورت جدی پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در وهله اول گلوگاه‌های فساد را مشخص کند، در این راستا باید به نحوی اقدام کرد تا با بستن این گلوگاه‌های فساد منشاء بسیاری از مفاسد در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… از بین برود تا در بازرسی‌های آتی باز هم شاهد تکرار مفسده‌ای در همان گلوگاه نباشیم.

عضو شورای عالی قوه قضاییه تصریح کرد: شناسایی و مسدودسازی گلوگاه‌های فساد به صورت دقیق و علمی و بر اساس موازین کارشناسی از برنامه‌های اساسی سازمان بازرسی است که به مرکز توسعه دانش و مبارزه با مفاسد اداری سازمان ماموریت داده شده تا با بهره گیری از اساتید دانشگاهی و افراد مجرب و صاحبنظر چارچوب علمی شناسایی گلوگاه‌های فساد را تدوین کند.

برخورد با تجاوز به سواحل، حرایم، منابع طبیعی، اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز با ورود و هشدار به‌موقع بازرسان

خداییان برخورد با تجاوز به سواحل، حرایم، منابع طبیعی، اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز با ورود و هشدار به‌موقع بازرسان سازمان بازرسی کل کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: سازمان بازرسی در راستای حقوق عامه بدون هیچ اغماضی با این موضوع برخورد می‌کند.

وی پیرامون تحقق شعار سال، به تشکیل کارگروه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و صیانت از نخبگان» در اجرای مفاد بخشنامه ابلاغی در سازمان بازرسی، اشاره کرد و افزود: سازمان بازرسی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد لذا تاکید شده از ناحیه بازرسان امور و استانی، اجرای تکالیف دستگاه‌ها مورد پایش قرار گیرد و گام‌های موثری در راستای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برداشته شود.

توجه به مسائل مهم در بازرسی‌ها توصیه موکد رئیس سازمان بازرسی به بازرسان امور و کل در دوره تحول و تعالی است.

خداییان در این زمینه همه بازرسان را از پرداختن به مسائل جزیی برحذر داشته و خواستار برنامه ریزی برای ورود به مسائل کلان شده است.

وی تصریح کرد: با تمرکز بازرسان بر مسائل کلان و پرهیز از حواشی، اثرات مثبتی را در مجموعه و در اثربخشی‌ها شاهد هستیم.

خداییان بیان کرد: کلان نگری و پرهیز از موضوعات جزئی که بعضا سازمان بازرسی را از انجام ماموریت های اصلی دور می‌کند به جد در دستور کار است.

تمرکز بر ارائه هشدارهای دقیق، تخصصی، مستند، مستدل و مصداقی را سرلوحه اقدامات همه بازرسان

رئیس سازمان بازرسی تمرکز بر ارائه هشدارهای دقیق، تخصصی، مستند، مستدل و مصداقی را سرلوحه اقدامات همه بازرسان عنوان کرد و به عنوان اقدام از ماموریت به معاونت راهبردی و دفتر مدیریت عملکرد برای ارزیابی هشدارهای سازمان بازرسی و میزان تأثیرگذاری و اثربخشی آن‌ها خبر داد.

«پیگیری گزارش‌های ارسالی تا حصول نتیجه» یکی دیگر از اولویت‌های اصلی سازمان بازرسی در دوره تحول و تعالی است که مورد تأکید مؤکد رئیس این نهاد مهم نظارتی قرار گرفت.

خداییان که از زمان تصدی بر سازمان بازرسی کل کشور بارها نشست‌های مختلفی را به منظور تسریع در پیگیری گزارش‌های این نهاد نظارتی برگزار کرده است، ادامه داد که در راستای وظایف مصرح در اصل ۱۷۴ قانون اساسی باید گزارش‌های این سازمان به صورت مستمر و مداوم پیگیری و در اسرع وقت ارسال شود که این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر توجه به نقاط قوت و توانمندی مدیران در جریان بازرسی‌ها، خاطرنشان کرد: تاکید شده که در بازرسی‌ها باید به نکات مثبت و منفی در کنار هم توجه شود و اگر عملکرد مطلوب و ابتکار عمل، سخت‌کوشی و پاک دستی مدیری مشاهده شد حتماً به منظور تشویق در گزارش لحاظ شود.

فراهم‌سازی بستر لازم برای نظارت الکترونیک و اتصال به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر راه‌اندازی سامانه‌های تکلیفی دستگاه‌ها

خداییان فراهم‌سازی بستر لازم برای نظارت الکترونیک و اتصال به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر راه‌اندازی سامانه‌های تکلیفی دستگاه‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: دولت الکترونیک یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی است؛ زیرا بهترین ابزاری که می شود نظارت را به طور عام، فراگیر و بدون حضور نیروهای انسانی یا با حداقل نیرو دنبال کرد، نظارت الکترونیک است.

وی با بیان اینکه نظارت الکترونیک هم در سازمان بازرسی و هم دولت الکترونیک دنبال می‌شود، از تهیه و تدوین دستورالعمل‌هایی خبر داد که در وهله اول بتوان از ظرفیت‌ها و دسترسی‌هایی که دستگاه‌های دولتی و اجرایی برای این حوزه به وجود آورده‌اند، استفاده کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در گام دوم به دنبال این هستیم تا مشخص شود در کجا و چه مواردی و چه بزنگاه‌هایی باید فرآیند الکترونیکی کردن سرعت گرفته شود و یا در اولویت قرار گیرد؛ زیرا با فراگیر شدن دولت الکترونیک و گستردگی آن، موضوع شفافیت که یکی از روش‌های پیشگیری از مفاسد اداری است، توسعه می‌یابد و در نتیجه با کاهش مداخلات انسانی به ویژه در صدور مجوزها بسیاری از این مفسده‌ها به دلیل از بین رفتن ارتباط چهره به چهره اشخاص حذف می‌شود.

ارتقای سامانه ارتباط الکترونیکی گزارشگران فساد وی با اشاره به برنامه ریزی برای تقویت سمن‌ها، نهادهای مردمی و گزارشگران فساد به منظور پیشگیری از بروز فساد، از ارتقای سامانه ارتباط الکترونیکی گزارشگران فساد خبر داد و گفت: پس از ارسال گزارش گزارشگران فساد، کارشناسان، این گزارشات را مورد بررسی قرار داده و بعد از صحت سنجی به بازرسی‌های امور ارجاع می‌دهند تا در قالب بازرسی‌های موردی و یا در صورت فراگیر بودن در قالب بازرسی‌های مستمر موضوع دنبال کنند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.