حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
شناسه : 28006

حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده با انتقاد از موضع انفعالی برخی دستگاه های متولی که ذاتا وظیفه جلوگیری و مقابله با چاه های غیرمجاز را بر عهده دارند، بیان کرد: دستگاه قضایی استان از حیث صیانت از حقوق عامه و بیت المال، در موضوعات متعددی که به هر نحوی با حقوق عمومی شهروندان مرتبط […]

پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده با انتقاد از موضع انفعالی برخی دستگاه های متولی که ذاتا وظیفه جلوگیری و مقابله با چاه های غیرمجاز را بر عهده دارند، بیان کرد: دستگاه قضایی استان از حیث صیانت از حقوق عامه و بیت المال، در موضوعات متعددی که به هر نحوی با حقوق عمومی شهروندان مرتبط است از جمله مسئله چاه های غیرمجاز ورود پیدا کرده است. حال آنکه باور داریم اگر دستگاه‌های مسئول بدرستی وظایف، تعهدات و تکالیف خود را انجام دهند نیازی به مداخله دستگاه قضایی در این حوزه ها وجود ندارد.


وی تداوم برداشت از چاه های غیرمجاز در سالیان گذشته را از جمله دلایل تشدید تنش‌های آبی دانست و تصریح کرد: دستگاه قضایی استان در ورود به موضوع چاه‌های آب غیرمجاز کاملا جدی و مصمم است بطوریکه به جهت حساسیت موضوع و ضرورت ورود مدعی العموم جهت پیگیری مطالبات عمومی مراتب به دادستان‌های تمامی حوزه‌های قضایی استان ابلاغ و تاکید شد که دستگاه‌های متولی را پای کار بیاورند و حتی با حضور میدانی در عرصه هایی که لازم است تدابیر لازم را در این بخش به کار گیرند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی یکی از دلایل بروز بحران کمبود آب در استان را استحصال نامتعارف و غیر مجاز از آب‌های زیرسطحی برشمرد و گفت: دستگاه های متولی در اجرای مقررات از جمله قانون توزیع عادلانه آب و ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری، بسیاری از چاه های آب غیرمجاز در استان مسدود و از برداشت غیرمجاز چندین هزار متر مکعب آب جلوگیری کردند.

وی افزود: هرچند این اقدامات امیدوارکننده است ولی باتوجه به حجم و گستردگی مشکلاتی که تا کنون باقی مانده، کفایت نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین براتی زاده با انتقاد از روند افزایشی حفر چاه های غیرمجاز در خراسان شمالی، عواملی همچون افزایش شاخص های جمعیتی، برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی، کشت محصولات پر آب، سنتی بودن روش های آبیاری در کشاورزی و کاهش بارندگی ها و نزولات جوی در سال های اخیر را بعنوان بعضی از علل شکل گیری بحران آب در استان بر شمرد.

وی ضمن اشاره به دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران، در خصوص هر گونه تساهل،تسامح،قصور و تقصیر در مورد برداشت از چاه های غیر مجاز هشدار داد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده همچنین به توجیه ضعف های مدیریتی و نظارتی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلاتی که بعضا از سوی دستگاه های مسئول به عنوان موانع پیشبرد اهداف و برنامه ها در این حوزه مطرح می شود، انتظار می رود با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود و البته تلاش بیشتر و با کار مضاعف به گونه ای تدبیر و برنامه ریزی شود که تبعات منفی بحران آب به دیگر حوزه های اجتماعی تسری پیدا نکند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینی و بروز تنش های اجتماعی می تواند از جمله آثار نگران کننده تداوم سوء مدیریت ها در زمینه منابع آب باشد.

ججت الاسلام و المسلمین براتی زاده با اشاره به پیشرفت های حاصله در حوزه فناوری های نوین عنوان کرد: خوشبختانه امروزه با توسعه ابزارهای جدید جهت کسب اطلاعات لازم و شناسایی محل دقیق چاه های غیرمجاز، به نظر می رسد میزان مشکلات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و انتظار می رود روند اعمال مدیریت ها و نظارت ها نیز تقویت شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی حصول موفقیت در اعمال مدیریت هدفمند منابع آبی را نیازمند شکل گیری، ساماندهی و نهادینه سازی ارتباطات دوطرفه بین مردم و عوامل اجرایی مرتبط در این خصوص دانست و بیان کرد: شرایط به نحوی تسهیل شده که مردم می‌توانند بعنوان بازوی قوی دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی عمل کنند و در مسیر حفظ این منابع ارزشمند، نقشی فعال و سازنده ایفا کنند.

وی اظهار کرد: عموم شهروندان و هم استانی ها می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی دادگستری کل استان به نشانی https://dadgostari-kl.eadl.ir و از طریق پیام رسان سروش گزارش ها و اطلاعات خود را در زمینه معرفی چاه های غیرمجاز با ارائه دلایل و مستندات لازم ارائه و دستگاه قضایی را در پیگیری مطالبات عمومی در این خصوص یاری کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.