حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
شناسه : 27781

هیئت وزیران در جلسات 20/ 9/ 1392 و 24/ 1/ 1393 به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد تبصره بند (الف) ماده (166) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389 – ، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) […]

پ
پ

هیئت وزیران در جلسات 20/ 9/ 1392 و 24/ 1/ 1393 به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد تبصره بند (الف) ماده (166) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389 – ، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)


مصوب 1393,01,24با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول – تعاریف و کلیات

ماده 1– اصطلاحات زیر در این اساسنامه در معانی مشروح به کار می روند:

الف – محدوده فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره): اراضی موجود در منطقه هوانوردی و غیرهوانوردی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تحت مالکیت شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور (حدود 14000 هکتار) شامل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و شهر فرودگاهی.

ب – شهر فرودگاهی: واحد جغرافیایی و مواصلاتی شامل مناطق آزاد و ویژه موضوع ماده (166) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و سایر اراضی شهر فرودگاهی که در آن فعالیت های هوانوردی و غیرهوانوردی شامل فعالیت های اقتصادی، خدماتی، رفاهی، بانکی، بیمه ای، گردشگری، پزشکی و نظایر آن انجام می شود.

ج – منطقه آزاد تجاری: اراضی موجود از انتهای ضلع جنوبی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) (حدود 1500 هکتار) که از این پس “منطقه آزاد” نامیده می شود.

د – منطقه ویژه اقتصادی: اراضی موجود از انتهای ضلع غربی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) (حدود 2500 هکتار) که از این پس “منطقه ویژه” نامیده می شود.

هـ – تسهیلات فرودگاهی: خدمات مرتبط با ورود و خروج مسافرین، خدمه پروازی، کالا، سوخت گیری، ایمنی و حفاظت، بهداشت، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، اقامت، خدمات پذیرایی (کترینگ)، فروشگاه های آزاد، بانک، بیمه، گمرک، جایگاه تشریفات اختصاصی و دولتی و نظایر آنها.

و – عوامل پروازی: باند پرواز، مسیرهای خزش (تاکسی وی)، توقفگاه هواپیما، تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری.

ز – وسایل پرنده: هر وسیله قابل پرواز در فضایی بالاتر از سطح زمین با استفاده از نیروی موتور.

ح – فرودگاه: فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره).

ماده 2– نام شرکت، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) (سهامی خاص) است که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود.

ماده 3– اهداف شرکت عبارت از تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی، افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل و نقل کالا و مسافر هوایی، کمک به ایجاد اشتغال مولد و تبدیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قطب اول حمل و نقل بار و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه می باشد.

ماده 4– مدت شرکت از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود است.

ماده 5– مرکز اصلی شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار دارد و حسب ضرورت با رعایت قوانین مربوط شرکت می تواند نسبت به تأسیس شعب و نمایندگی ها و شرکت های وابسته اقدام نماید.

ماده 6(اصلاحی 10/12/1393)– سرمایه اولیه شرکت مبلغ ده هزار میلیارد (000/ 000/ 000/ 000/ 10) ریال است که از محل آورده های نقدی و غیرنقدی (زمین و تأسیسات و اموال منقول و غیرمنقول) فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تقویم می شود. سرمایه شرکت متعلق به شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور است و منقسم به ده میلیون سهم یک میلیون ریالی می باشد.

ماده 7– شرکت دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده که براساس ماده (166) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت دولتی تشکیل و طبق مفاد این اساسنامه اداره می شود.

فصل دوم – موضوع، وظایف و اختیارات شرکت

ماده 8– موضوع شرکت عبارتست از انجام فعالیت های اقتصادی، بازرگانی، تولیدی، خدماتی، مدیریتی، گردشگری، رفاهی، مهندسی، حمل و نقل و عمرانی مرتبط و مفید برای توسعه و گسترش اقتصاد حمل و نقل هوایی در چارچوب قوانین مربوط.

ماده 9– وظایف و اختیارات شرکت عبارتست از:

1– برنامه ریزی، طراحی و اجرای طرحهای توسعه، تکمیل، نگهداری، تجهیز، بهره برداری و راهبری فعالیتهای موضوع شرکت.

2– انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و ارایه خدمات عمومی و تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی با رویکرد ایجاد زمینه های اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا و حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، با رعایت ضوابط زیست محیطی.

3– ارایه خدمات هوانوردی از جمله نصب، نگهداری و بهره برداری از سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری، راداری و سایر تجهیزات در امور هوانوردی، خدمات و کنترل نشست و برخاست وسایل پرنده در محدوده فرودگاه و تأمین تجهیزات مرتبط، خدمات امداد و نجات و آتش نشانی فرودگاهی با رعایت قوانین و مقررات مرتبط و ارایه خدمات فرودگاهی از جمله نگهداری و بهره برداری از پایانه های بار و مسافر و تجهیزات مرتبط، خدمات پشتیبانی مربوط به هواپیما، توقفگاه مراجعین فرودگاه، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، آشیانه، خدمات پذیرایی (کترینگ)، مراکز اقامتی و پذیرایی، سوخت رسانی به هواپیما و امور حفاظت از فرودگاه و هواپیماها، مراکز تجاری و پارکینگ ها و تمامی مستحدثات.

4– ارایه خدمات طراحی، ساخت، توسعه، تکمیل، تعمیرات و نگهداری پایانه ها، ساختمان های جنبی، تأسیسات، عوامل پروازی و سایر تسهیلات فرودگاهی و ساختمان ها و تأسیسات زیربنایی فرودگاهی و غیرفرودگاهی در محدوده فرودگاه.

5– انجام امور تحقیقاتی و آموزشی منطبق با اهداف شرکت و رعایت قوانین مربوط.

6– عضویت در مجامع و سازمانهای غیردولتی داخلی و بین المللی مرتبط با اهداف و وظایف شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

7– انجام همکاری های منطقه ای و بین المللی در محدوده فعالیت های شرکت به منظور افزایش مشارکت و سرمایه گذاری های مشترک داخلی و خارجی مرتبط با وظایف شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

8– صدور مجوز و برقراری و اخذ حقوق و عوارض در قبال ارایه خدمات در محدوده شهر فرودگاهی با رعایت قوانین و مقررات مربوط حسب مورد.

9– اقدامات لازم به منظور ترغیب بنگاه های اقتصادی و جذب سرمایه های مستقیم و غیرمستقیم بخش خصوصی داخلی و خارجی با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی.

10– انعقاد انواع عقود و معاملات از جمله قراردادهای خدمت و پیمانکاری و مهندسی مشاور و مشاوره و استخدامی با اشخاص واجد صلاحیت و مشارکت و همکاری با سایر دستگاه های اجرایی و مؤسسات و شرکتهای ایرانی و یا خارجی واجد صلاحیت حقوقی، فنی و مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

11– سایر اقدامات به تشخیص و تصویب مجمع عمومی به منظور تحقق اهداف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره – شرکت می تواند نسبت به انجام امور فوق به هر نحو مقتضی از جمله برون سپاری، واگذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های ایرانی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

فصل سوم – ارکان شرکت

ماده 10– ارکان شرکت عبارتند از:
1- مجمع عمومی.
2- هیئت مدیره و مدیرعامل.
3- بازرس یا بازرسان قانونی.

ماده 11– نمایندگان سهام در مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1- وزیر راه و شهرسازی یا نماینده تام الاختیار وی که ریاست مجمع عمومی را برعهده دارد.
2- رییس سازمان هواپیمایی کشوری
3- مدیرعامل شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور

ماده 12– مجامع عمومی شرکت عبارتند از:
1- مجمع عمومی عادی.
2- مجمع عمومی فوق العاده.

ماده 13– مجمع عمومی عادی هر سال حداقل دو بار به دعوت رییس مجمع برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی شرکت، تصویب بودجه، خط مشی و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل می شود.

ماده 14– مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت اعضا رسمی است و تصمیمات آنها با اکثریت آرای اعضای حاضر معتبر است.

ماده 15– وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

1– رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورت های مالی شرکت با توجه به گزارش سالیانه هیئت مدیره و گزارش حسابرس (بازرس قانونی)

2– بررسی و تصویب برنامه عملیات و فصول و ارقام بودجه های جاری و سرمایه ای شرکت.

3– اتخاذ تصمیم نسبت به دریافت وام و اعتبار و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین احتیاجات و مقاصد شرکت با رعایت قوانین و مقرارت مربوط.

4– انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل.

5– انتخاب حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین مربوط.

6– تعیین خط مشی عمومی شرکت و تصویب برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت شرکت.

7– اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شرکتهای فرعی و وابسته و شعب و نمایندگی ها و یا انحلال آنها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

8– تصویب آیین نامه های اداری، مالی، معاملاتی، رفاهی، استخدامی و سایر آیین نامه ها و مقررات مورد نیاز و ساختار تشکیلاتی شرکت و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به فعالیت شرکت و تصویب ساختار کلان شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

9– تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و تعیین حق الزحمه حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین مربوط.

10– اتخاذ تصمیم در خصوص احتساب اندوخته های قانونی و احتیاطی و ذخیره استهلاک دارایی های ثابت شرکت با رعایت قوانین مربوط.

11– اتخاذ تصمیم در خصوص پیشنهادهای هیئت مدیره مربوط به انعقاد هرگونه قراردادهای مشارکت و خرید و فروش سهام شرکت های دیگر که مرتبط با فعالیت شرکت باشد و امکان استفاده از اعتبارات و تسهیلات مالی خارجی در چارچوب قوانین مربوط.

12– اتخاذ تصمیم در خصوص تنظیم مقررات امنیتی و انضباطی جهت برقراری امنیت در شهر فرودگاهی با توجه به قوانین و مقررات مربوط و حسب مورد در صورت نیاز ارایه پیشنهاد به مراجع قانونی ذی ربط.

13– ارایه پیشنهاد نرخ خدمات و تعرفه و عوارض و نحوه دریافت و افزایش و کاهش در راستای فعالیت های شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط به مراجع ذی ربط.

14– تصویب روش های پیشنهادی جذب و تأمین منابع مالی داخلی و خارجی شرکت و همچنین تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا غیرقابل وصول شرکت.

15– تصویب آیین نامه نحوه استفاده از اراضی تحت تصرف و قابل تصرف و ترتیب واگذاری آن در محدوده اراضی شهر فرودگاهی و یا خارج آن در صورت نیاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

16– اتخاذ تصمیم درباره هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه در دستور جلسه مجمع عمومی قرار گیرد.

ماده 16– وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر تعیین می شود:
1- پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه به هیئت وزیران جهت تصویب.
2- اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا ادغام شرکت برای ارایه به هیئت وزیران با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده 17(اصلاحی 10/12/1393)– هیئت مدیره متشکل از پنج عضو است که حداقل سه نفر از آنان موظف می باشند که به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع از بین افراد متعهد، مورد وثوق و امانتدار صاحب نظر در حوزه های مرتبط به مدت سه سال انتخاب می شوند. از بین پنج عضو یاد شده، باید دو عضو در حوزه های مرتبط با هوانوردی و یا امور فرودگاهی و سه عضو دیگر در حوزه های مرتبط با امور بازرگانی یا مالی یا برنامه ریزی یا حقوقی دارای تخصص و حداقل (5) سال سابقه فعالیت مفید باشند. اعضای هیئت مدیره پس از انقضای مدت یاد شده، تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است. هیئت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضا یک نفر را به سمت رییس هیئت مدیره و یک نفر را به سمت نایب رییس هیئت مدیره انتخاب می نماید. تغییر مقامات فوق در هر زمان با تصویب هیئت مدیره امکان پذیر می باشد.

ماده 18– جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با سه رأی موافق اعضای حاضر معتبر خواهد بود.

ماده 19– جلسات هیئت مدیره حداقل دو بار در ماه و به تشخیص و دعوت مدیرعامل یا رییس هیئت مدیره و یا درخواست کتبی دو نفر از اعضای هیئت مدیره تشکیل می شود.

ماده 20– هیئت مدیره دارای دفتری است که صورتجلسات هیئت مدیره در آن به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت مدیره با رییس هیئت مدیره می باشد.

ماده 21– در صورت فوت، بازنشستگی، استعفا و یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت هر یک از اعضای هیئت مدیره غیرممکن گردد، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل و جانشین وی را برای بقیه مدت انتخاب خواهد نمود.

ماده 22– هیئت مدیره مجری مصوبات مجمع عمومی است و برای هرگونه اقدام به نام شرکت و انجام هرگونه عملیات و معاملاتی که مربوط به موضوع فعالیت شرکت باشد و اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجمع عمومی قرار نگرفته باشد دارای اختیارات کامل است.

ماده 23– وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر تعیین می شود:

1– اجرای تصمیمات مجمع عمومی.

2– واگذاری حق بهره برداری از اماکن و محلها و تأسیسات واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و شهر فرودگاهی اعم از منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و سایر مناطق شامل اراضی، ساختمان و تأسیسات که واگذاری حق بهره برداری از آنها لطمه ای به امر بی خطری پرواز وارد نسازد و مانعی در انجام امور و فعالیت های فنی و اداری فرودگاه ایجاد ننماید، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و متناسب با موضوع و طبیعت کار به اشخاص حقیقی یا حقوقی حداکثر تا سی سال در قبال دریافت بهای مناسب.

3– پیشنهاد اصلاح اساسنامه برای تأیید مجمع عمومی و تصویب در هیئت وزیران.

4– اخذ تصمیم در مورد برنامه های شرکت و هرگونه اقدام دیگری که در حدود عملیات شرکت برای اداره آن لازم باشد.

5– تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت براساس تشکیلات کلان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

6– تهیه آیین نامه های مالی و معاملاتی و سایر آیین نامه ها برای ارایه به مجمع عمومی جهت تصویب.

7– تصویب انواع قراردادهای معاملات منقول و غیرمنقول شرکت.

8– تصویب قراردادهای شرکت با حق استرداد و اجاره و استیجار و انجام هرگونه عملیات بازرگانی در داخل و خارج از کشور با رعایت مقررات مربوط.

9– تصویب طرح های جامع و تفصیلی در مناطق فرودگاه، شهر فرودگاهی شامل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و تصویب هرگونه تغییرات اجرایی لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

10– تصویب سیاست ها و آیین نامه های اجرایی لازم جهت اجاره و واگذاری و بهره برداری از اراضی.

11– اجازه افتتاح انواع حساب های بانکی و استفاده از آن به نام شرکت در داخل و خارج با رعایت قوانین و مقررات.

12– رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی برای ارایه به مجمع عمومی.

13– پیشنهاد خط مشی و تأیید برنامه عملیاتی شرکت و ارایه آنها به مجمع عمومی.

14– نظارت بر اجرای برنامه های جاری براساس خط مشی و اهداف شرکت.

15– مسئولیت اداره امور شرکت اعم از اعمال نظارت های مالی، محاسباتی، استخدامی، تشکیلات، معاملات، هزینه ها، حفظ اموال و نظارت لازم در امور فنی و پشتیبانی.

16– انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و هزینه های شرکت و بازرسی در امور شرکت.

17– پیشنهاد در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و نحوه تقسیم سود ویژه و استفاده از اندوخته های شرکت به مجمع عمومی.

18– بررسی و پیشنهاد تعرفه های خدمات و فعالیت های شرکت به مجمع عمومی.

19– رسیدگی و پیشنهاد در خصوص سرمایه گذاری و یا مشارکت با بخش غیردولتی داخلی و خارجی، اخذ تسهیلات و تحصیل اعتبار به پیشنهاد مدیرعامل و رییس هیئت مدیره در چارچوب وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

20– اتخاذ تصمیم در خصوص ارجاع دعاوی به داوری و اتخاذ تصمیم در مورد سازش در دعاوی و استرداد دعاوی و ارایه آن به مراجع ذی صلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

21– تعیین روزنامه کثیرالانتشار

22– سایر اختیاراتی که به موجب این اساسنامه برعهده مجمع عمومی نیست و مطابق لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347- برعهده هیئت مدیره است.

23– بررسی و تنظیم پیشنهاد دریافت و پرداخت اعتبار و تسهیلات جهت تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب.

24– اتخاذ تصمیم در مورد هرگونه اقدامی که برای انجام عملیات موضوع شرکت لازم و مقتضی باشد.

ماده 24– هیئت مدیره می تواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به مدیرعامل یا رییس مجمع عمومی تفویض نماید.

ماده 25– هیئت مدیره موظف است یک نسخه از صورتهای مالی شرکت و گزارش هیئت مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس (حسابرس) شرکت ارسال نماید.

ماده 26– مدیرعامل شرکت از بین افراد متعهد، مورد وثوق و امانتدار با حکم رییس مجمع برای مدت سه سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است. در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید حداکثر به مدت سه ماه نافذ و معتبر و قدرت اجرایی خواهد داشت.

تبصره(اصلاحی 10/12/1393)– مدیرعامل در صورتی که از بین اعضای هیئت مدیره شرکت انتخاب شده باشد، می تواند ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز برعهده داشته باشد.

ماده 27– مدیرعامل مسئول اداره امور شرکت و اجرای مصوبات هیئت مدیره و مجمع عمومی و حسن جریان امور حفظ حقوق و منابع و اموال شرکت می باشد و برای ایفای وظایف مذکور دارای اختیارات لازم است و نمایندگی شرکت را در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی برعهده دارد.

تبصره – مدیرعامل می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات اجرایی خود را به تشخیص و مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیئت مدیره و یا کارمندان شرکت تفویض نماید. اختیارات و وظایف مدیرعامل شامل موارد زیر نیز می باشد:
1- استخدام، انتصاب، ارتقاء، انفصال، اعطاء پاداش، اضافه حقوق و مزایا و برقراری فوق العاده های کارکنان و به طور کلی اتخاذ تصمیم درباره امور استخدامی و آموزش کارکنان شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط.
2- افتتاح حساب ریالی یا ارزی در بانکهای داخلی یا خارجی به نام شرکت و پرداخت و دریافت وجوه نزد آنها طبق قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب هیئت مدیره.
3- تعیین وظایف و حدود اختیارات و مسئولیت های واحدهای مختلف شرکت در حدود تشکیلات و ساختار کلی شرکت.
4- اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت و شرکتهای فرعی و وابسته و بازرسی در امور شرکت و شعب و نمایندگی ها و مؤسسات تابع شرکت.
5- عضویت در مجامع و جلسات و کارگروه ها و شوراهای داخلی و یا خارج از شرکت که در مورد مسائل برنامه ریزی، طراحی، مدیریت سرمایه گذاری و سایر موارد مرتبط با امور شرکت برگزار می شود.

ماده 28– چکها، اوراق و اسناد بهادار و همچنین قراردادها و اسناد مالی که مستلزم قبول تعهد و یا واگذاری حقی یا امتیازی از طرف شرکت باشد با امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره که بر حسب مورد از طرف هیئت مدیره تعیین خواهد شد، معتبر می باشد و مکاتبات و سایر اوراق مربوط به امور اداری، مالی و کارکنان و جاری شرکت با امضای مدیرعامل و یا کسانی که از طرف او حق امضا دارند با مهر شرکت انجام می شود.

تبصره – استفاده از حسابهای بانکی به امضای یکی از افراد موضوع این ماده و ذی حساب خواهد رسید.

ماده 29– مدیرعامل نماینده قانونی شرکت در مراجع اداری و قضایی است و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر و انتخاب و عزل وکلای مربوط را به صورت مکرر دارد.

ماده 30– شرکت دارای بازرس قانونی (حسابرس) است که با تصویب مجمع عمومی از بین افراد متعهد، مورد وثوق و امانتدار برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد و تا زمانی که جانشین وی انتخاب نشده است به وظایف خود ادامه خواهد داد.

تبصره – اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت شود.

ماده 31– وظایف بازرس (حسابرس) به شرح زیر تعیین می شود:
1- بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و عملکرد و حساب سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق آن با دفاتر و کارت های شرکت و اظهارنظر در مورد آنها.
2- تهیه و تطبیق و گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی در موعد مقرر قانونی.

تبصره – بازرس حق دخالت در امور اداری و اجرایی شرکت را ندارد.

ماده 32– صدور مجوز برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی مجاز، ایجاد بنا و تأسیسات و تصدی به انواع مشاغل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در محدوده جغرافیایی و مدیریتی فعالیت شرکت فقط در اختیار شرکت می باشد.

فصل چهارم – تأمین منابع، ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده 33– شرکت می تواند جهت تأمین منابع مورد نیاز از انواع روش های تأمین منابع از جمله منابع عمومی دولتی، تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، صکوک اسلامی، بیع متقابل و سایر عقود، جذب سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم داخلی و خارجی، منابع داخلی شرکت و سایر روشهای تأمین منابع از قبیل مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب “ساخت، بهره برداری، واگذاری”، “ساخت، مالکیت، بهره برداری، واگذاری”، “ساخت، اجاره و واگذاری” و اخذ سایر تسهیلات و درآمدهای ناشی از ارایه خدمات پروازی و هوانوردی در فرودگاه برای توسعه و بهره برداری بهینه از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت قوانین و مقررات مربوط استفاده نماید.

ماده 34– سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد.

ماده 35– صورت های مالی باید در موعد مقرر قانونی در اختیار بازرس قانونی (حسابرس) قرار داده شود.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 361/ 102/ 93 مورخ 10/ 2/ 1393 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.