حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
شناسه : 27569

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز (دوشنبه ۲۹ فروردین) در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن تبریک و تهنیت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) به بیان نکاتی در باب زندگی و زمانه این امام همام و مواجهه ایشان با منافقین، شیطان‌صفتان و کوته‌فکران پرداخت و به در پیش بودن […]

پ
پ

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز (دوشنبه ۲۹ فروردین) در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن تبریک و تهنیت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) به بیان نکاتی در باب زندگی و زمانه این امام همام و مواجهه ایشان با منافقین، شیطان‌صفتان و کوته‌فکران پرداخت و به در پیش بودن لیالی قدر و ارزش و فضیلت این شب‌ها اشاره کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین به دیدار سه‌شنبه گذشته کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری و بیانات حکیمانه و کاربردی معظم‌له در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و به معاونت راهبردی قوه قضاییه دستور داد که آن بخش از توصیه‌های کاربردی اخیر رهبر انقلاب که به نحوی از انحاء مرتبط با مسئولان و کارکنان قضایی بویژه در حیطه‌های اخلاقی است را در قالب دستورالعمل جهت نصب‌العین بودن تدوین کند.

رئیس عدلیه همچنین با گرامیداشت روز ارتش، به نقش مؤثر این نیرو و به طور کلی همه نیرو‌های مسلح کشور در ایجاد اقتدار، قدرت بازدارندگی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور با تبعیّت از فرماندهی معظم کل قوا اشاره کرد و ارتش و نیرو‌های مسلح کشور را متشکل از نیرو‌ها و عناصری مؤمن و دارای روحیه جهادی دانست که در زمان‌های جنگ و صلح پیوسته در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه به بازدید ۴ ساعت و سی دقیقه‌ای پنجشنبه هفته گذشته خود از تمامی شعب دادگستری و دادسرای شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و با مفید و مؤثر دانستن این قبیل بازدید‌ها در امر آسیب‌شناسی روند‌ها و فرآیند‌ها و شناسایی مشکلات و کمبود‌های مراکز قضایی، دستورات مشخصی را برای مرتفع کردن برخی مشکلات و معضلات احصاء شده در واحد‌های قضایی صادر کرد.

ضرورت تقویت دادسرا‌ها از جهات مختلف اعم از تجهیز نیروی انسانی و امکانات؛ این نخستین دستور رئیس قوه قضاییه در جریان نشست امروز بود؛ رئیس عدلیه در همین زمینه با بیان اینکه دادسرا‌ها در صف اول مبارزه با جرائم هستند به نقش این واحد‌های قضایی در رسیدگی و مقابله با جرائم و انجام تحقیقات مرتبط با پرونده‌های کیفری اشاره کرد و نقش دادسرا‌ها را در اتقان آراء محاکم و رضایتمندی مردم بسیار حائز اهمیت دانست.

قاضی‌القضات همچنین بر ضرورت تقویت شعب اجرای احکام نیز تاکید کرد و واحد‌های اجرای احکام را بخش‎هایی دانست که تلاش‌های صورت گرفته در مراجع قضایی اعم از دادسرا، دادگاه بدوی و تجدیدنظر و دیوان‌عالی را به ثمر می‌نشانند لذا نیازمند پشتیبانی و حمایت بیشتر هستند تا در اجرا و پیاده‌سازی عدالت هیچگونه خللی ایجاد نشود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مقوله مهم چینش و توزیع و تخصیص نیرو‌ها در مراکز قضایی به نحوی که بیشترین بهره‌وری و کارآمدی در واحد‌های قضایی حاصل گردد اشاره کرد و در همین زمینه، آسیب‌شناسی خود در بازدید اخیر از شعب دادگستری و دادسرای شهرستان اسلامشهر را مدنظر قرار داد و نامتعادل بودن چینش نیرو‌ها در برخی مراجع قضایی را دارای پیامد‌های نامطلوب دانست و در این راستا مشخصاً خطاب به رئیس کل دادگستری تهران دستوراتی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه به مسئولان عالی قضایی دستور داد که بر نظارت‌های خود بر زیرمجموعه‌ها چه بصورت میدانی و چه به صورت سیستمی بیفزایند تا در خلال این نظارت‌ها، روند‌ها و فرایند‌ها مورد آسیب‌شناسی قرار گیرند و مشکلات و موانع برای هرچه مطلوب‌تر شدن ارائه خدمات قضایی به مردم، برطرف شوند.
رئیس قوه قضاییه ضمن قدردانی از زحمات شاهرخیان معاون مالی و پشتیبانی دستگاه قضا به وی دستور داد که با همکاری معاونت راهبردی، گام‌های بیشتری را برای برطرف کردن مسائل و مشکلات واحد‌ها و کارکنان قضایی بردارند و به صورت زمانبندی شده، ضمن تعیین شاخص‌ها و اولویت‌هایی مشخص، از تمامی مراکز قضایی کشور با کمک همکارانشان در معاونت مالی و پشتیبانی بازدید میدانی به عمل آورند تا آشنایی بیشتری با تنگنا‌ها و مشکلات واحد‌ها و کارکنان قضایی پیدا کنند.

قاضی‌القضات در همین راستا به معاون منابع انسانی قوه قضاییه نیز دستور داد که با انجام بازدید‌های مستمر میدانی از مراکز قضایی ضمن بررسی نحوه چینش و توزیع نیرو‌ها در واحد‌های قضایی نسبت به رفع نیاز‌ها و مسائل کارکنان دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل آموزشی، اقدامات مقتضی را ترتیب دهد.

اما یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی دستگاه قضایی در دوره جدید که مورد تاکید مؤکد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای می‌باشد و در سند تحول قضایی نیز بدان تصریح شده «کوتاه کردن فرآیند‌های دادرسی» است؛ در همین زمینه، رئیس عدلیه در جریان نشست امروز به معاونت راهبردی دستگاه قضا دستور داد که در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت نسبت به اتخاذ تدابیر برای کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

رئیس عدلیه در همین زمینه مشخصاً به بازدید اخیر خود از دادگستری و داسرای شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و نسبت به معطل ماندن فرایندی پرونده‌ها در یک مرجع قضایی و عدم ارجاع به موقع آن‌ها به مراجع بعدی تذکر داد و این موضوع را از عوامل اطاله دادرسی دانست.

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه با عنایت به آسیب‌شناسی صورت گرفته در جریان بازدید اخیر خود از دادگستری و دادسرای اسلامشهر به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا دستور داد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام بازدید‌های مستمر از مراکز قضایی و احصاء مشکلات ناظر بر فرایند‌های الکترونیکی در واحد‌های قضایی، با همکاری معاونت‌های «راهبردی» و «منابع انسانی» نسبت به تجهیز زیرساخت‌ها و آموزش نیرو‌ها برای ارسال سیستمی اوراق قضایی اقدامات لازم را ترتیب دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.