حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
شناسه : 26312

 حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در جشنواره آرای برتر، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بویژه ولادت سراسر نور حضرت، ولی عصر (عج) ضمن قدردانی از هیئت داوران که در این دوره از جشنواره منصفانه آرای قضایی را بررسی و تعدادی از آرای قضات خلاق را برگزیدند گفت: دادگستری استان فارس در همه زمینه‌ها در کشور اقدامات […]

پ
پ

 حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در جشنواره آرای برتر، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بویژه ولادت سراسر نور حضرت، ولی عصر (عج) ضمن قدردانی از هیئت داوران که در این دوره از جشنواره منصفانه آرای قضایی را بررسی و تعدادی از آرای قضات خلاق را برگزیدند گفت: دادگستری استان فارس در همه زمینه‌ها در کشور اقدامات مناسبی انجام داده بنابراین لازم است قضات در اتقان آرای قضایی و برگزاری جلسات نقد رأی نیز اهتمام و جدیت داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین در این مراسم از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس به لحاظ برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه قضات و کارکنان، نشست‌های قضایی نقد و تحلیل رأی و جمع آوری آرای برتر قضایی و تهیه و تألیف کتب در این خصوص و دیدار و نشست‌های مختلف با نخبگان علمی و روحانیت قدردانی کرد.

وی در ادامه گفت: حجم ورودی پرونده‌های قضایی به دادگستری بسیار زیاد است و همین امر به اتقان آرای قضایی لطمه وارد می‌کند؛ بنابراین لازم است از ظرفیت هر چه بیشتر شورا‌های حل اختلاف و پیشگیری از وقوع جرم به منظور کاهش ورودی پرونده‌های قضایی بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه با بیان این که نوع کار و فعالیت در دستگاه قضایی تعطیل بردار نیست یاد آور شد: در ایام تعطیلات نوروز قضات و کارکنان دادگستری فارس به صورت شیفت‌های کشیک در راستای خدمت رسانی به مردم انجام وظیفه می‌کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان فارس نیز در این مراسم ضمن تبریک انتخاب دادگستری کل استان فارس به عنوان استان برتر در زمینه پژوهش در دومین جشنواره شهید بهشتی پژوهشگاه قوه قضاییه، بیان کرد: عدالت و مبارزه با فساد یکی از محور‌های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است که از سوی مقام معظم رهبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران صادر شد و در سند تحول قضایی و بیانات رئیس قوه قضاییه نیز مورد تأکید واقع شده است.

ارسلان اشرافی در ادامه افزود: عدالت قضایی جز با صدور آرا مستدل، مستند، متقن و متکی بر منطق و واقعیات حقوقی مسلم، محقق نخواهد شد. محصول کار قاضی، رأیی است که صادر می‌کند. این رأی هرچه متقن‌تر باشد و از صفت اتقان در حد بالاتری برخوردار باشد، دستگاه قضایی به هدف اصلی اش که همانا احقاق حق و اجرای عدالت است، آسان‌تر نائل می‌شود و از طرف دیگر اصحاب پرونده و آحاد مردم، از یک اطمینان خاطر بیشتری در خصوص عادلانه بودن آرا صادره برخوردار خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان فارس، جهت دستیابی به اتقان آرا و تشویق همکاران به صدور آرا متقن، پیشنهاد برگزاری جشنواره آرای برتر قضایی که خود از ملاک‌های عمده سنجش کیفی کار قضات می‌باشد را در کمیسیون آموزش به رئیس کل دادگستری استان فارس ارائه کرد که پس از تصویب در آن کمیسیون، مراتب برگزاری جشنواره طی بخشنامه‌ای به تمامی حوزه‌های قضایی و مؤسسات داوری سراسر استان اعلام و اطلاع رسانی لازم به عمل آمد.

این مقام مسئول قضایی استان بیان کرد: در مهلت مقرر، در مجموع ۱۲۰ فقره رأی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از آن، آرا ارسالی در دو بخش حقوقی و کیفری و هشت گروه، دسته بندی شدند که «بخش حقوقی» شامل آرا حقوقی دادگاه‌های تجدید نظر استان فارس، دادگاه‌های حقوقی و خانواده نخستین و نیز آرا صادره از سوی داوران و مؤسسات داوری استان و «بخش کیفری» نیز شامل آرای کیفری دادگاه‌های تجدیدنظر استان فارس، آرا دادگاه‌های کیفری یک استان، دادگاه‌های کیفری دو، دادگاه انقلاب اسلامی و دادسرا‌های سراسر استان فارس می‌شدند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان فارس، با بیان این که برای ارزیابی آرا برتر از بین قضات متبحّر و زبده محاکم تجدیدنظر استان فارس، شش تن به عنوان اعضای هیأت داوران در دو بخش حقوقی و کیفری انتخاب و پس از احصاء ملاک‌های ارزیابی طی فرمت‌های خاص، آرا واصله به دبیرخانه جشنواره، در اختیار داوران قرار گرفت که داوران پس از تشکیل جلسات متعدد و بحث و تبادل‌نظر فراوان در خصوص موضوع، در نهایت طی جلسه پایانی از بین آرا ارسالی، تعداد ۱۸ فقره را به عنوان آرا برگزیده انتخاب نمودند که از این


تعداد ۱۵ فقره مربوط به آراء صادره توسط همکاران قضایی و ۳ فقره مربوط به آراء صادره توسط داوران مؤسسات داوری سراسر استان است.

اشرافی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان فارس در راستای اتقان آراء قضایی، به محور‌های اساسی اقدامات صورت گرفته از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تمامی قضات، نشست‌های نقد و تحلیل آرا قضایی با حضورصاحب‌نظران قضایی، دانشگاهی و حوزوی، نشست‌های قضایی در سراسر حوزه‌های قضایی استان، انجام بازرسی‌های آموزشی از عملکرد تمامی قضات استان، فعالیت مؤثر کمیته مطالعات حقوقی دادگستری استان در پاسخ گویی به پرسش‌های همکاران، تشکیل کارگروه تخصصی اتقان آرا و انعقاد تفاهم نامه‌های علمی- آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان و … اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.