حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
شناسه : 25510

هیئت‌ وزیران‌ در جلسات 28 /12 /1392 و 27 /7 /1393 به‌ پیشنهاد مشترک شماره 100 /20 /52385 /92 مورخ‌ 21 /12 /1392 وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و نیرو و به‌ استناد ماده‌ (13) قانون‌ اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی – مصوب 1386- و ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار […]

پ
پ


هیئت‌ وزیران‌ در جلسات 28 /12 /1392 و 27 /7 /1393 به‌ پیشنهاد مشترک شماره 100 /20 /52385 /92 مورخ‌ 21 /12 /1392 وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و نیرو و به‌ استناد ماده‌ (13) قانون‌ اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی – مصوب 1386- و ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکتها و موسسات دولتی و وابسته به دولت – مصوب 1377- ، اساسنامه‌ شرکت سهامی سازمان توسعه برق ایران را با اصلاح نام آن به ‌شرکت‌ مادر تخصصی ‌تولید نیروی برق حرارتی به‌ شرح‌ زیر اصلاح و تصویب‌ کرد:

اساسنامه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی
مصوب 1393,07,27با اصلاحات و الحاقات بعدی

فصل اول – کلیات و سرمایه

ماده 1– نام‌ شرکت‌، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی است که ‌از این ‌پس‌ در این‌ اساسنامه ‌شرکت‌ نامیده ‌می‌شود.

ماده 2– هدف‌ از تشکیل ‌شرکت‌، ساماندهی فعالیت‌های تصدی دولت در زمینه تولید نیروی برق حرارتی متصل به شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور، راهبری شرکت‌های زیر مجموعه و برنامه ریزی، مدیریت، توسعه و بهره برداری از نیروگاههای یاد شده در چارچوب سیاست‌های وزارت نیرو و تسهیل مشارکت بخش غیردولتی در تولید برق حرارتی می باشد.

ماده 3(اصلاحی 02/02/1394)– ‌ مرکز اصلی ‌شرکت‌ شهر تهران ‌است‌ و شرکت ‌می‌تواند با رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ مربوط برای‌ اجرای‌ عملیات ‌مقرر در این ‌اساسنامه ‌شعب ‌یا نمایندگی‌هایی ‌در داخل‌ کشور با تصویب‌ مجمع‌عمومی و یا خارج کشور با رعایت تبصره (3) ماده (13) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی- مصوب 1387- تأسیس‌ نماید.

ماده 4– شرکت ‌دارای ‌شخصیت ‌حقوقی ‌و مستقل‌ بوده ‌و به‌ صورت‌ شرکت‌ سهامی ‌(خاص‌) اداره ‌می‌شود. این‌ شرکت‌ و ‌شرکت‌های ‌تابع ‌از هر لحاظ استقلال‌ مالی‌داشته ‌و تابع ‌مقررات‌ اساسنامه ‌خود می‌باشند.

ماده 5– مدت‌ فعالیت شرکت‌ نامحدود است‌.

ماده 6– سرمایه‌ شرکت مبلغ‌ نود میلیارد و پانصد و نود و پنج میلیون و هشتصد و پنجاه و چهار هزار (000/ 854/ 595/ 90) ریال ‌است که ‌به‌ نود میلیون و پانصد و نود و پنج هزار و هشتصد و پنجاه و چهار (854/ 595/ 90) سهم‌ ده هزار (000/ 10) ریالی ‌با نام تقسیم می‌گردد و صددرصد (100%) سهام‌ متعلق ‌به ‌دولت ‌است‌.

فصل دوم – وظایف شرکت

ماده 7(اصلاحی 02/02/1394)– موارد زیر از وظایف شرکت می باشد:
1- برنامه ریزی و مدیریت (توسعه و بهره برداری) ظرفیت های تولید برق حرارتی در چارچوب برنامه های جامع و کلان وزارت نیرو.
2- ساماندهی و مدیریت شرکتهای تولید کننده برق حرارتی که تمام یا بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است.
3- توسعه ظرفیت های تولید برق حرارتی دولتی در چارچوب مقررات مربوط.
4- همکاری با نهادهای ذیربط برای واگذاری نیروگاه‌های دولتی و سهام دولت در شرکتهای تولید نیروی برق به بخش غیر دولتی و افزایش سهم این بخش در تولید برق در چارچوب مقررات مربوط.
5- انجام تمهیدات لازم برای جلب مشارکت بخش غیردولتی در احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه ظرفیت و بهینه‌سازی نیروگاه‌های موجود، در جهت تحقق برنامه‌های مصوب وزارت نیرو.
6- اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و مصوبات وزارت نیرو.
7- مدیریت سهام و سرمایه‌های شرکت در شرکت‌های زیر مجموعه.
8- اتخاذ تدابیر لازم و همکاری برای واگذاری بخشی از سهام شرکت از طریق بورس اوراق بهادار.
9- انجام حمایت لازم برای افزایش بهره‌وری عوامل تولید در شرکت‌های زیر مجموعه.
10- اخذ هرگونه‌ تسهیلات‌ مالی‌، عرضه اوراق ‌مشارکت‌ و سایر روشهای‌ تأمین ‌منابع‌ مالی‌ با رعایت موازین قانونی.
11- مدیریت‌، توسعه‌ و تأمین‌ منابع ‌مالی ‌و استفاده‌ بهینه ‌از این ‌منابع ‌از طریق‌ برقراری ‌تسهیلات ‌و گردش ‌منابع‌ مالی بین ‌شرکت ‌و شرکتهای‌ زیرمجموعه‌.
12- استفاده بهینه از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سایر منابع داخلی شرکت و شرکت‌های تابع در راستای حمایت از بخش خصوصی در جهت احداث، توسعه و بهینه‌سازی تاسیسات و تامین تجهیزات و خدمات تولید برق. شرکت می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، با تأیید وزارت نیرو و با استفاده از منابع فوق نسبت به احداث، توسعه و بهینه‌سازی تاسیسات تولید برق دولتی مبادرت ورزد.
13- ارتقای بازده نیروگاههای حرارتی با توسعه روشهایی مانند تولید همزمان برق و حرارت و برودت و تولید آب شیرین با استفاده از حرارت بازیافتی.
14- انجام اقدامات لازم و اعمال حمایت برای کاهش انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای ناشی از تولید برق حرارتی.
15- حمایت از سرمایه­گذاری­های خطرپذیر با استفاده از ظرفیت نهادهای مالی و منابع داخلی شرکت.
16- مدیریت و هماهنگی بین شرکت‌های زیر مجموعه و هدایت آنها در جهت سیاست‌های تعیین شده از طرف وزارت نیرو.
17- نظارت بر مدیریت و نظام مالی شرکت‌های تابع.
18- انجام هرگونه عملیات اجرایی، مهندسی، بازرگانی، مالی، معاملات، سرمایه‌گذاری، تشکیل شرکت، مشارکت در موسسات و شرکت‌های دیگر که در راستای سیاست‌های وزارت نیرو و مرتبط با موضوع شرکت باشند، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
19- انجام و حمایت از فعالیت های پژوهشی، نوآوری و فن آوری در حوزه فعالیت شرکت.

فصل سوم – ارکان شرکت

ماده 8– ارکان شرکت به شرح زیر می باشد:
الف‌) مجمع ‌عمومی‌
ب‌) هیئت‌ مدیره‌
ج‌) بازرس‌ (حسابرس)

ماده 9– مجمع‌ عمومی ‌شرکت ‌از افراد زیر تشکیل‌می‌شود:
1- وزیر نیرو (رییس‌ مجمع ‌عمومی)
2- وزیر امور اقتصادی‌ و دارایی‌
3- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
4- وزیر نفت‌
5- وزیر صنعت، معدن و تجارت

ماده 10– مجامع‌ عمومی ‌شرکت‌ عبارتند از:
1- مجمع ‌عمومی‌ عادی‌
2- مجمع‌ عمومی‌ فوق‌العاده‌

ماده 11– مجمع‌ عمومی‌ عادی‌ حداقل ‌سالی‌ دو بار برای‌ تصویب‌ ترازنامه ‌و حساب ‌سود و زیان‌ شرکت‌، تصویب‌ صورت‌های ‌مالی ‌تلفیقی‌ شرکت و تصویب ‌بودجه ‌شرکت ‌و رسیدگی ‌به ‌سایر موضوعات‌ مذکور در دستور جلسه ‌تشکیل ‌خواهد شد.

ماده 12– مجمع‌ عمومی ‌عادی‌ با حضور اکثریت‌ اعضا و مجمع‌ عمومی‌ فوق‌العاده ‌با حضور حداقل‌ چهار عضو رسمیت ‌خواهد داشت‌. تصمیمات‌ در مجمع‌ عمومی‌ عادی با سه رأی ‌و در مجمع‌ عمومی‌ فوق‌العاده‌ با چهار رأی‌ موافق ‌معتبر خواهد بود. دعوت‌ مجمع‌ عمومی ‌اعم ‌از عادی‌ یا فوق‌العاده‌ با ذکر تاریخ ‌و محل ‌تشکیل ‌و دستور جلسه‌ حداقل ‌ده ‌روز قبل ‌از تشکیل مجمع‌ به‌ عمل‌ خواهد آمد. سوابق ‌مربوط به‌ موضوعاتی ‌که ‌در دستور مجمع ‌قرار دارد باید همراه ‌دعوتنامه ‌برای ‌اعضای‌ مجمع ‌ارسال‌ شود.

ماده 13– وظایف‌ مجمع ‌عمومی ‌عادی ‌عبارت ‌است ‌از:
1- بررسی ‌و تصویب‌ خط مشی ‌و برنامه ‌عملیاتی ‌شرکت‌.
2- رسیدگی‌ و اتخاذ تصمیم‌ نسبت‌ به ‌گزارش ‌عملکرد سالانه‌، صورت‌های‌ مالی‌، صورت‌های ‌مالی ‌تلفیقی ‌و بودجه ‌شرکت‌.
3- انتخاب‌ رییس‌ و اعضای ‌هیئت‌ مدیره ‌شرکت ‌براساس‌ پیشنهاد وزیر نیرو برای ‌مدت ‌دو سال‌.
4- انتخاب ‌بازرس‌ (حسابرس‌) شرکت‌.
5- اتخاذ تصمیم ‌نسبت‌ به‌ اندوخته‌ها و نحوه ‌تقسیم‌ سود ویژه‌ شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
6- تعیین ‌حقوق ‌و مزایای ا‌عضای ‌موظف و غیرموظف ‌هیئت‌مدیره ‌و حق‌الزحمه ‌بازرس ‌(حسابرس) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
7- بررسی ‌و تصویب‌ ساختار کلان ‌شرکت ‌و تعیین‌ سقف‌ پست‌های ‌مورد نیاز و برنامه‌های‌ جذب‌ نیروی ‌انسانی ‌شرکت با رعایت قوانین و مقررات‌ مربوط.
8- تصویب ‌آیین‌نامه‌های‌ مالی‌، معاملاتی ‌و استخدامی‌ شرکت با رعایت قوانین و مقررات ذیربط.
9- تصویب ‌و ابلاغ ‌ضوابط تعیین‌ اعضای ‌هیئت‌مدیره‌ شرکت‌های ‌تابع‌.
10- تصویب ‌و ابلاغ ‌ضوابط مربوط به مشارکت و سرمایه‌گذاری ‌برای ‌شرکت‌های‌ تابع.
11- بررسی ‌و اتخاذ تصمیم ‌نسبت ‌به ‌انتقال ‌سهام ‌مشمول ‌واگذاری ‌متعلق ‌به ‌شرکت‌ در شرکت‌های‌ زیرمجموعه.
12- اتخاذ تصمیم‌ نسبت ‌به ‌سایر موضوعاتی‌که ‌با رعایت ‌مقررات ‌این ‌اساسنامه ‌در دستور مجمع ‌عادی ‌قرار می‌گیرد.

ماده 14– وظایف‌ مجمع ‌عمومی ‌فوق‌العاده ‌به ‌شرح ‌زیر می‌باشد:
1- اتخاذ تصمیم ‌نسبت‌ به‌ افزایش‌ یا کاهش‌ سرمایه ‌شرکت ‌و پیشنهاد به ‌هیئت ‌وزیران ‌برای ‌تصویب‌.
2- بررسی ‌و اتخاذ تصمیم ‌نسبت ‌به ‌اصلاح‌ یا تغییر مواد اساسنامه ‌شرکت‌ در چارچوب ‌قانون ‌و پیشنهاد به‌ هیئت‌ وزیران ‌برای ‌تصویب‌.
3- بررسی ‌و اتخاذ تصمیم ‌نسبت ‌به ‌انحلال ‌شرکت‌ برای ارایه به ‌هیئت‌ وزیران با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده 15– هیئت‌ مدیره ‌شرکت‌ مرکب‌ از هفت یا نه عضو اصلی‌ خواهد بود که‌ با تصویب مجمع ‌عمومی‌ عادی ‌از بین ‌افراد صاحب‌ نظر در تخصص‌های ‌مرتبط با فعالیت‌های‌ شرکت ‌برای ‌مدت‌ دو سال ‌انتخاب ‌می‌شوند و پس‌ از انقضای ‌مدت ‌تا زمانی‌که ‌تجدید انتخاب ‌به ‌عمل ‌نیامده ‌در سمت ‌خود باقی ‌خواهند بود. انتخاب ‌مجدد اعضای هیئت مدیره برای دوره‌های ‌بعد بلامانع‌ است‌. اکثریت اعضای هیئت مدیره موظف خواهند بود.

ماده 16– مجمع ‌عمومی ‌عادی ‌می‌تواند سه تا چهار نفر عضو علی‌البدل‌ به‌ عنوان ‌جایگزین‌ اعضای ‌اصلی ‌هیئت ‌مدیره انتخاب‌ کند. در صورت‌ فوت‌ یا استعفا یا هر دلیل‌دیگر که ‌ادامه ‌فعالیت ‌برخی از اعضای‌ اصلی ‌هیئت ‌مدیره ‌غیرممکن‌ گردد، اعضای ‌علی‌البدل ‌با تشخیص‌ ریاست ‌مجمع ‌عمومی، ‌جایگزین ‌آنها خواهند شد. حضور اعضای علی البدل در جلسات هیئت مدیره، بدون حق رأی، بلامانع است.

ماده 17– جلسات‌ هیئت‌ مدیره ‌با حضور اکثریت‌ اعضا رسمیت ‌می‌یابد، ولی تصمیمات‌ در صورت هفت نفر بودن اعضا با چهار رأی موافق و در صورت نه نفر بودن اعضا با پنج رأی موافق اتخاذ خواهد گردید.

ماده 18– جلسات ‌هیئت‌ مدیره ‌حداقل ‌هر ماه ‌یکبار و به ‌طور منظم‌ تشکیل‌ و دستور جلسه‌ یک‌ هفته ‌قبل ‌از تشکیل ‌جلسه ‌توسط رییس‌ هیئت‌ مدیره ‌برای ‌اعضا ارسال‌خواهد شد.

ماده 19– هیئت مدیره ‌دارای ‌دفتری ‌خواهد بود که ‌صورتجلسات ‌هیئت ‌مدیره ‌در آن ‌با درج ‌نظر مخالفین‌ ثبت ‌و به ‌امضای ‌اعضای ‌حاضر خواهد رسید. مسئولیت ‌ابلاغ ‌و پیگیری‌ مصوبات‌ هیئت‌ مدیره ‌با رییس ‌هیئت ‌مدیره ‌می‌باشد.

ماده 20– هیئت ‌مدیره دارای اختیارات کامل ‌برای ‌هر نوع اقدام ‌به ‌نام ‌شرکت ‌و انجام ‌هرگونه ‌عملیات ‌و معاملات ‌‌مربوط به ‌موضوع ‌فعالیت ‌شرکت ‌و اتخاذ تصمیم درباره مواردی که صریحاً در صلاحیت مجامع ‌عمومی ‌قرار نگرفته است، می باشد. ‌اختیارات و وظایف هیئت مدیره از جمله موارد زیر می‌باشد:
1- تأیید آیین‌نامه‌های ‌مالی‌، معاملاتی ‌و استخدامی‌ شرکت‌ و ارایه ‌آن ‌به ‌مجمع ‌عمومی ‌عادی‌.
2- پیشنهاد آیین‌نامه‌های ‌مالی‌، معاملاتی‌ و استخدامی ‌شرکت‌های‌ تابع‌.
3- پیشنهاد خط مشی‌ و تأیید برنامه ‌عملیاتی ‌مدیریت ‌شرکت‌ و ارایه ‌آنها به ‌مجمع‌ عمومی ‌عادی‌.
4- رسیدگی‌ و تأیید بودجه‌ سالانه‌ شرکت‌، گزارش‌ عملکرد سالانه‌، صورت‌های‌ مالی ‌شرکت‌ و صورت‌های‌ مالی ‌تلفیقی‌ و ارایه ‌آن ‌به ‌مجمع ‌عمومی ‌عادی‌.
5- رسیدگی ‌و اتخاذ تصمیم ‌نسبت ‌به ‌گزارش ‌سالانه ‌صورت‌های ‌مالی ‌و بودجه ‌شرکت‌های‌ تابع‌.
6- تعیین‌ نمایندگان ‌تام‌الاختیار برای ‌شرکت‌ در مجمع ‌عمومی ‌شرکت‌های‌ زیر مجموعه‌.
7- تعیین ‌اعضای ‌هیئت ‌مدیره ‌شرکت‌های‌ تابع.‌

تبصره 1– مدیرعامل ‌شرکت‌های ‌تابع ‌از بین ‌اعضای ‌هیئت ‌مدیره ‌یا خارج ‌از آن ‌و توسط هیئت‌مدیره ‌شرکت‌های‌ تابع ‌انتخاب ‌می‌شود.

تبصره 2– اعضای‌ هیئت ‌مدیره ‌و مدیرعامل‌ شرکت‌های ‌تابع ‌با حکم‌ رییس ‌هیئت ‌مدیره ‌شرکت منصوب‌ می‌شوند.
8- تعیین ‌بازرس‌ (حسابرس‌) شرکت‌های‌ تابع‌.
9- انجام اقدامات لازم برای استخراج گزارش حسابرسی داخلی نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت از طریق اشخاص واجد صلاحیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
10- بررسی ‌و اتخاذ تصمیم‌ نسبت‌ به ‌هر نوع ‌مشارکت ‌و سرمایه‌گذاری ‌توسط شرکت‌های ‌تابع ‌در چارچوب ‌مصوبات ‌مجمع ‌عمومی‌.
11- تدوین ‌و پیشنهاد ضوابط سرمایه‌گذاری ‌برای ‌شرکت‌های‌ تابع ‌به‌ مجمع‌ عمومی.
12- طراحی ‌و ارایه ‌برنامه ‌آموزشی‌ در جهت ‌تربیت ‌و ارتقای‌ کادر مدیریت‌ در شرکت‌های‌ زیر مجموعه‌.
13- آماده‌سازی‌ شرکت‌های ‌قابل ‌واگذاری‌ برای ‌فروش‌.
14- تصویب‌ سیاست‌ها و خط مشی‌های‌ شرکت‌های‌ تابع ‌در چارچوب ‌مصوبات ‌مجمع ‌عمومی ‌و وزارت ‌نیرو.
15- بررسی ‌و تصویب ‌ساختار کلان ‌و برنامه ‌جذب ‌نیروهای ‌انسانی ‌شرکت‌های ‌تابع ‌در چارچوب ‌قانون ‌و مصوبات ‌مجمع عمومی‌.
16- تصویب‌ تشکیلات ‌تفصیلی ‌شرکت‌ در چارچوب ‌تشکیلات ‌کلان ‌شرکت‌.

ماده 21– هیئت‌مدیره ‌موظف‌ است ‌یک‌ نسخه‌ از صورت‌های‌ مالی ‌شرکت ‌و صورت‌های ‌مالی ‌تلفیقی ‌شرکت ‌و گزارش‌ هیئت ‌مدیره ‌را در مهلت‌ مقرر به ‌منظور رسیدگی ‌و اظهار نظر برای‌ بازرس‌(حسابرس‌) شرکت‌ ارسال ‌نماید.

تبصره – مبنای ‌تهیه ‌و تنظیم ‌و ارایه‌ صورت‌های ‌مالی ‌تلفیقی ‌استانداردهای ‌لازم‌الاجرای حسابداری ‌می‌باشد.

ماده 22– هیئت‌ مدیره ‌به ‌مسئولیت ‌خود می‌تواند قسمتی‌ از اختیارات ‌خود را به ‌مدیرعامل ‌تفویض ‌نماید.

ماده 23– مدیرعامل ‌بالاترین ‌مقام ‌اجرایی ‌شرکت ‌بوده‌ و برای‌ مدت‌ دو سال‌ از بین ‌اعضای هیئت ‌مدیره‌ یا خارج‌ از آن ‌توسط هیئت ‌مدیره ‌انتخاب ‌و با حکم‌ وزیر نیرو منصوب ‌می‌شود. مدیر عامل‌در حدود قوانین ‌و مقررات ‌و این ‌اساسنامه ‌مسئول ‌اداره ‌امور شرکت‌ می‌باشد. مدیر عامل ‌می‌تواند با مسئولیت ‌خود بخشی از وظایف ‌و اختیارات ‌خود را به ‌هر یک‌ از کارکنان ‌شرکت ‌تفویض ‌نماید.

ماده 24– موارد زیر از جمله ‌وظایف ‌مدیرعامل‌ می‌باشد:
1- اجرای‌ مصوبات ‌مجامع ‌عمومی ‌و هیئت‌ مدیره‌.
2- تهیه ‌بودجه ‌سالانه ‌شرکت، ‌صورت‌های‌ مالی ‌و صورت‌های ‌مالی ‌تلفیقی ‌شرکت‌ و شرکت‌های ‌تابع ‌و ارایه ‌آن‌ به ‌هیئت مدیره‌.
3- تهیه ‌و تنظیم‌ برنامه ‌عملیاتی ‌شرکت‌ و ارایه ‌آن‌ به ‌هیئت ‌مدیره‌.
4- اداره‌ امور فنی‌، مالی‌ و اداری ‌و استخدامی ‌شرکت‌.
5- پیشنهاد آیین‌نامه ‌مالی‌، معاملاتی ‌و استخدامی ‌شرکت‌ به‌ هیئت‌ مدیره‌.
6- پیشنهاد تشکیلات ‌تفصیلی ‌شرکت‌ به‌ هیئت ‌مدیره‌.
7- اعطای وکالت‌نامه ‌برای ‌واگذاری ‌شرکت‌های ‌زیرمجموعه ‌مشمول ‌واگذاری ‌به ‌سازمان خصوصی‌سازی‌ در چارچوب مصوبات ‌مجمع ‌عمومی‌.

ماده 25– اسناد و اوراق ‌مالی ‌و قراردادها و اسناد تعهدآور شرکت‌ باید به ‌امضای‌ مدیرعامل و یکی ‌از اعضای ‌هیئت ‌مدیره ‌و یا نمایندگان آنها ‌برسد. چک‌ها علاوه بر امضای افراد یاد شده به امضای ذیحساب یا نماینده وی نیز خواهد رسید. مکاتبات‌ اداری‌ به‌ امضای‌ مدیر عامل‌ یا نماینده‌ وی خواهد رسید.

ماده 26– مدیرعامل‌ نماینده ‌قانونی ‌شرکت در ‌مراجع ‌اداری ‌و قضایی ‌بوده ‌و برای ‌دفاع ‌از حقوق ‌شرکت ‌و تعقیب ‌دعاوی ‌و طرح ‌آن اعم‌ از کیفری ‌و حقوقی ‌حق‌ توکیل ‌به ‌غیر را دارد. مدیرعامل ‌می‌تواند با رعایت ‌مقررات ‌و پس‌ از اخذ نظر هیئت‌مدیره‌ نسبت ‌به ‌ارجاع ‌موارد به‌داوری ‌اقدام ‌نماید.

ماده 27– در صورت ‌انقضای ‌مدت ‌مدیریت ‌مدیرعامل ‌اقدامات ‌وی تا تعیین ‌مدیرعامل ‌جدید نافذ و معتبر بوده ‌و قدرت ‌اجرایی ‌خواهد داشت‌.

ماده 28– شرکت‌ دارای ‌بازرس‌ (حسابرس‌) خواهد بود که ‌با تصویب ‌مجمع‌ عمومی ‌برای ‌مدت‌یک‌سال‌ انتخاب ‌خواهد شد و تا زمانی‌ که‌ جانشین ‌وی‌ انتخاب‌ نشده ‌به ‌وظایف‌ خود ادامه خواهد داد.

تبصره 1‌– اقدامات ‌بازرس ‌در اجرای ‌وظایف ‌خود نباید مانع ‌جریان ‌کارهای ‌عادی ‌شرکت ‌گردد.

تبصره 2‌– مجمع ‌عمومی ‌در مواردی که بازرس اصلی را بر اساس قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی – مصوب 1372- انتخاب کرده باشد می‌تواند بازرس علی‌البدل را نیز بر اساس همان قانون انتخاب نماید تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نباشد حسب تشخیص رییس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.

فصل چهارم – صورتهای مالی شرکت

ماده 29– سال ‌مالی ‌شرکت‌ از اول ‌فروردین ‌ماه ‌تا پایان ‌اسفند ماه ‌همان ‌سال ‌می‌باشد.

ماده 30– صورت‌های‌ مالی‌ شرکت‌ و صورتهای مالی تلفیقی شرکت و شرکتهای تابع باید در موعد مقرر در اختیار بازرس‌ قرار داده‌ شود.

فصل پنجم – سایر مقررات

ماده 31– این ‌شرکت ‌و شرکت‌های ‌زیرمجموعه‌ از نظر سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های ‌توسعه ‌و بهره‌برداری ‌تابع‌ ضوابط و مقررات ‌وزرات‌ نیرو خواهد بود.

ماده 32 – نسبت به مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در مواردی که مغایر شرع نباشد، معتبر خواهد بود.

ماده 33– منظور از شرکت‌ زیرمجموعه‌، شرکتی‌ است‌ که ‌سهام ‌آن‌ به ‌هر میزان‌ متعلق ‌به شرکت باشد. شرکت‌ زیر مجموعه‌ای که ‌بیش ‌از پنجاه درصد (50%) سهام‌آن‌ متعلق ‌به ‌شرکت باشد، شرکت‌ تابع ‌نامیده ‌می‌شود.

این اصلاحیه به موجب نامه شماره 3443 /102 /93 مورخ 12 /11 /1393 شورای نگهبان تأیید شده است.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.