حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۲۴
شناسه : 25089

رأی شماره274 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال مصوبه مورخ 19/8/1386 شورای اسلامی شهر بوکان شماره هـ/87/377 تاریخ: 31/3/1388شماره دادنامه: 274کلاسه پرونده: 87/377مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.شکات: آقایان خضر حاجی‌پور و عمر شکرالهی، حسین عبداله‌زاده، حسین یوسف‌زاده، علی شریفی، احمد پورمصطفوی، احمد امینی، علی حسین‌زاده، حسن وکیلی، عثمان فرامرزی، صالح رحیمیان.موضوع شکایت […]

پ
پ

رأی شماره274 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال مصوبه مورخ 19/8/1386 شورای اسلامی شهر بوکان شماره هـ/87/377


تاریخ: 31/3/1388
شماره دادنامه: 274
کلاسه پرونده: 87/377
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
شکات: آقایان خضر حاجی‌پور و عمر شکرالهی، حسین عبداله‌زاده، حسین یوسف‌زاده، علی شریفی، احمد پورمصطفوی، احمد امینی، علی حسین‌زاده، حسن وکیلی، عثمان فرامرزی، صالح رحیمیان.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه مورخ 19/8/1386 شورای اسلامی شهر بوکان.
مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، با استناد به ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 22/12/1351 بررسی و تصویب نهایی طرحهای جامع و تغییرات آنها در صلاحیت آن کمیسیون می‎باشد و با استناد به بند 23 از ماده 71 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، وظیفه شورای اسلامی شهر در خصوص شهرسازی نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه می‎باشد و لاغیر، ولی به استناد مصوبه مورخ 19/8/1386 آن را به 8 متری تبدیل کرده‎اند این درحالی است که به استناد پروانه‎های ساختمانی استنادی شهرداری خیابان مذکور را به صورت 16 متری اجرا و با اخذ رایگان املاک اینجانبان و اجبار ما به عقب نشینی بدون کمترین چشمداشتی این طرح نسبت به ما اجرا گردیده است. بنابراین نظر به خروج موضوع از صلاحیت و حیطه اختیارات شورای اسلامی استدعای نقض مصوبه صدرالذکر را داریم. رئیس شورای اسلامی شهر بوکان در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1338/ش/الف مورخ 29/7/1387 اعلام داشته‎اند، 1ـ مطابق آنچه خواهان در سطور سوم و چهارم نیز به آن اقرار نموده است، فرایند طرحهای مصوب مستقیماً توسط شورای اسلامی شهر یا شهرداری تهیه و تصویب نمی‎شود که به خواسته خود نیز آن را تغییر و تبدیل نمایند. 2ـ خیابان مورد ادعا موسوم به 16 متری اساساً در طرح تفصیلی که مبنای اجرا و بخشی از وظایف شهرداری را تشکیل می‎دهد، وجود ندارد تا شهرداری با شورای اسلامی شهر ملزم به رعایت آن باشد. مضافاً حذف طرح نیز توسط شورای اسلامی صورت نگرفته تا دعوی متوجه آن باشد و نباید فراموش کرد که مصوبات شورا در صورتی که مخالف باقانون و وظایف صریح و احصاء شده آن باشد، قابل فسخ و ابطال است که در مانحن‌فیه در طرح الزام‌آور تفصیلی چنین خیابانی مشاهده نمی‎شود تا شورای اسلامی با دخالت خود تغییراتی در آن ایجاد کرده باشد. 3ـ تأمل و تعمق در اظهارات خواهان در سطور بالا و پایین دادخواست مسجل خواهد نمود که شهرداری حتی یک متراژ از زمین مشارالیه را تصرف و تملک نکرده و اساساً طرح 16 متری اجراء نشده تا زمینی از ایشان در طرح قرار گرفته باشد، لذا نظر به مراتب معروض اتخاذ تصمیم شایسته مورد استدعا است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
طبق ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران تدوین و تصویب طرح تفصیلی شهرها با رعایت ضوابط مربوط به نقشه جامع شهر در زمره وظایف و مسئولیتهای کمیسیون مقرر در ماده مذکور قرار دارد. بنا به مراتب فوق‎الذکر و اینکه بند 23 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصرح در اختیار شورای اسلامی شهر در حد نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر طبق مقررات موضوعه است و متضمن اختیار آن شورا در تعیین محل ایجاد کوچه‎ها و معابر شهری و طول و عرض آنها و صدور دستور اجرای طرحهای مذکور نیست، بنابراین بند یک مصوبه مورخ 19/8/1386 شورای اسلامی شهر بوکان که مقرر داشته است، شهرداری معبر مورد نظر را به لحاظ حذف خیابان 16 متری به صورت کوچه 8 متری اجراء نماید، خلاف قانون وخارج از حدود صلاحیت و اختیارات قانونی آن شورا تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 ابطال می‎گردد.


هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاونت قضائی دیوان عدالت اداری ـ رهبر پور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.