حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
شناسه : 24695

مطابق با رای وحدت رویه جدید دیوانعالی کشور، چنانچه راننده‌ای گواهینامه معتبر رانندگی نداشته باشند ولو اینکه بیمه حادثه ویژه راننده داشته باشد، دیه و خسارت از طریق شرکت‌های بیمه به وی تعلق نمی‌گیرد. بر این اساس، راننده فاقد گواهینامه رانندگی، حق مطالبه خسارت از محل بیمه نامه حوادث راننده مسبب حادثه را ندارد. لذا […]

پ
پ

مطابق با رای وحدت رویه جدید دیوانعالی کشور، چنانچه راننده‌ای گواهینامه معتبر رانندگی نداشته باشند ولو اینکه بیمه حادثه ویژه راننده داشته باشد، دیه و خسارت از طریق شرکت‌های بیمه به وی تعلق نمی‌گیرد. بر این اساس، راننده فاقد گواهینامه رانندگی، حق مطالبه خسارت از محل بیمه نامه حوادث راننده مسبب حادثه را ندارد. لذا بموجب رای مزبور یکی از مصادیق مهم شمول بیمه راننده مسبب حادثه از تعهدات بیمه گر خارج می شود.

در این ارتباط ماده۱۵ قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه مصوب 1395 در این مورد بیان داشته: در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:…. پ ـ در صورتی‌که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.بدیهی است که مسئولیت بیمه گر در برابر راننده مسبب حادثه که در قانون بیمه اجباری 1395 اجباری شد تنها خسارات جانی را بر عهده دارد و لذا خسارات مالی وارده توسط راننده مسبب بر عهده خود ایشان است و بیمه گر تعهدی در قبال آن ندارد، لذا به نظر می رسد علی رغم امکان تفسیر محدود این مسئولیت قواعد برتری وجود دارد که راه حل را به سمت ضرورت جبران خسارت راننده مسبب حادثه در فرض فقدان گواهینامه سوق می دهد که علاوه بر اطلاق قانون و احصاء موارد خارج از شمول تعهدات بیمه گر در این مورد، جبران حداکثری خسارت نیز این امر را اقتضا دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.