حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
شناسه : 23820

مرجع تصویب: هیات عمومی دیوان عدالت اداریشماره ویژه نامه: ۴۷۱ شنبه،۲۰ خرداد ۱۳۹۱ سال شصت و هشت شماره ۱۹۵۹۱ رأی شماره ۱۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع عدم پرداخت فوق‌العاده مأموریت خارج از کشور به افرادی که بدون تحقق شرایط مذکور در ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه مأموریت خارج از کشور […]

پ
پ

مرجع تصویب: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شماره ویژه نامه: ۴۷۱

شنبه،۲۰ خرداد ۱۳۹۱

سال شصت و هشت شماره ۱۹۵۹۱

رأی شماره ۱۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع عدم پرداخت فوق‌العاده مأموریت خارج از کشور به افرادی که بدون تحقق شرایط مذکور در ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه مأموریت خارج از کشور و منحصراً به تبع همسر خود در خارج از کشور اشتغال دارند

شماره هـ/۹۱/۲۳۲ ۱۶/۳/۱۳۹۱

تاریخ دادنامه : ۱/۳/۱۳۹۱ شماره دادنامه: ۱۱۸ کلاسه پرونده : ۹۱/۲۳۲

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

درخواست‌کننده : مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش طی لایحه شماره ۵۵/۱۰۴۸۴۱/۳۴۰ـ۲۶/۵/۱۳۸۸ اعلام کرده است که:

«به استحضار می‌رساند آقای مسعود کشاورزی و همسرش خانم فرح نجفی جیلانی با استناد به مستندات پیوست بدون شرکت در آزمون اعزام کتبی و مصاحبه با اخذ مرخصی بدون حقوق از محل کار ایران به قطر مراجعه و با سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی محلی قراردادی، همکاری نموده و حق و حقوق همکاری خود را طبق توافق فی‌مابین به صورت ارز رایج در کشور قطر دریافت کرده است و این مرکز صرفاً برای نامبرده حکم حقوق ریالی واریز در ایران را صادر کرده و چون همکاری ایشان از مصادیق مأموریت مقرر در ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه مأموریت خارج از کشور نبوده مشمول صدور حکم ارزی نمی‌شده‌اند و با عنایت به رأی شماره ۴۵۴ مورخ ۲۵/۵/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پرداخت فوق‌العاده اشتغال ارزی به افرادی که بدون تحقق و اجتماع شرایط قانونی مذکور همکاری می‌کنند فاقد محمل قانونی اعلام شده است و با توجه به مراتب فوق آراء صادره برای نامبردگان که نیروی محلی و بدون شرکت در آزمون اعزام و مصاحبه بوده‌اند با آرای افراد ذیل در تعارض می‌باشد خواهشمند است دستور فرمایند موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی و در صورت احراز تعارض نسبت به صدور رأی اقدام نمایند.

۱ـ دادنامه شماره ۲۱۹۳ـ۲/۱۰/۱۳۸۵ کلاسه ۸۴/۲۹/۱۸۴۲ خانم مریم حائری اسدی

۲ ـ دادنامه شماره ۴۵۰ـ ۲۹/۲/۱۳۸۷ کلاسه ۲/۸۵/۱۶۵۷ خانم رضوان علی محمدی

۳ـ دادنامه شماره ۸۷۱ ـ۲۶/۵/۱۳۸۴ کلاسه ۸۳/۱۳/۲۴۶۷ خانم ایراندخت عابد

۴ـ دادنامه شماره ۳۴۰۸ـ۲۴/۸/۱۳۸۵ کلاسه ۸۴/۳/۲۹۶۰ خانم پریا فروهر

۵ ـ دادنامه شماره ۶۴۴ ـ ۲۹/۴/۱۳۸۳ کلاسه ۲۳/۸۲/۸۳۸ خانم فروغ‌الزمان لیموئی

۶ ـ دادنامه شماره ۱۳۵۴ـ۱۱/۹/۱۳۸۳ کلاسه ت۹/۸۳/۷۸۸ خانم فروغ‌الزمان لیموئی.»

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه اول دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده‌های شماره ۱/۸۲/۳۷۸۸، ۱/۸۲/۳۸۰۲ با موضوع دادخواست آقای مسعود کشاورزی و خانم فرح نجفی‌جیلانی به طرفیت اداره کل آموزش و پرورش خارج از کشور و به خواسته مطالبه مابه‌التفاوت شغل خارج از کشور بر اساس مصوبه ۲۹۹۲۰/ت۴۶۱هـ ـ ۹/۱۰/۱۳۷۱ به موجب دادنامه‌های شماره ۴۹۳ و ۴۹۲ـ۲۴/۲/۱۳۸۴ مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است.

نظر به این که به استناد مواد ۳۸ و۳۹ قانون استخدام کشوری فوق‌العاده شغل مورد خواسته شاکی مورد تاکید قرار گرفته است و با توجه به رأی وحدت رویه شماره ۱۷ـ ۱۵/۲/۱۳۷۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری عدم تامین اعتبار نمی‌تواند موجبات اسقاط حقوق مکتسبه شود. لذا بنا به مراتب مذکور ضمن رد دفاعیات اداره مشتکی‌عنه شکایت شاکی را وارد و موجه تشخیص و الزام اداره مشتکی‌عنه به پرداخت مابه التفاوت فوق‌العاده شغل حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی صادر شده ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

ب: در سایر پرونده‌های مورد نظر اعلام‌کننده تعارض، شعب دیوان عدالت اداری به شرح دادنامه های مذکور در لایحه اعلام تعارض با این استدلال که چون شکات فاقد ماموریت از جانب اداره کل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند و با اخذ مرخصی بدون حقوق و به تبع همسر به خارج از کشور عزیمت کرده‌اند، شکایت را غیروارد تشخیص داده اند و حکم به رد شکایت صادر کرده‌اند.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء مذکور محرز است.

ثانیاً: با توجه به این که مطابق رأی شماره ۴۵۴ـ ۲۵/۵/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، فوق‌العاده ماموریت خارج از کشور فقط به مستخدمینی پرداخت می‌شود که با رعایت مقررات و ضوابط مربوط به منظور خدمت در خارج از کشور برگزیده شده و به حکم رسمی وزارتخانه یا سازمان متبوع خود به ماموریت اعزام و مشغول خدمت شده‌اند و پرداخت فوق‌العاده مذکور به افرادی که بدون تحقق و اجتماع شرایط یاد شده و منحصراً به تبع همسر خود در خارج از کشور اشتغال دارند قابل پرداخت نمی‌باشد، بنابراین آراء صادر شده مبتنی بر رد شکایت به شرح مندرج در گردش کار صحیح و موافق مقررات می‌باشد. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم ‎ الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.