حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
شناسه : 23240

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰جهت بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع شود. عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی امروز(سه شنبه) گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه […]

پ
پ

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰جهت بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع شود.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی امروز(سه شنبه) گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را به شرح زیر قرائت کرد:

خلاصه گزارش:

با وقوع سیل در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مناطق شمالی شهرستان گرمسار و طغیان رودخانه حبله رود که منجر به مسدود شدن ۲ نقطه ریلی و همچنین مسدود شدن مسیر مواصلاتی فیروزکوه به گرمسار، از بین رفتن ۱۰۰ هکتار از باغات روستاییان منطقه و دام و  طیور آنان گردید و همچنین خسارات زیادی به تاسیسات عمومی و سایر زیرساخت ها وارد شد که ده ها میلیارد تومان ضرر و زیان به منطقه وارد نمود و همچنین در مورخ ۵ خردادماه ۱۴۰۰ بار دیگر به دلیل بروز سیلاب سه واگن قطار باری در محدوده آرادان به سرخه از ریل خارج گردید که تردد در این مسیر را دچار اختلال نمود.

نتایج حاصله بر اساس گزارش‌های واصله از دستگاه‌های اجرایی ذیربط، مشاهدات میدانی و همچنین بررسی‌های کمیسیون عمران،  به شرح ذیل تقدیم می‌گردد.

شرح گزارش:
از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات سیل در این شهرستان می‌توان به وجود کانون‌های جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب و تبدیل سریع بارش‌ها به رواناب، عدم ارتقای دانش، امکانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و بکارگیری تجارب حوادث مشابه اشاره نمود. عمده‌ترین مشکلات و خسارات وارده در این سیل به شرح ذیل می‌باشد:

ده‌ها میلیارد تومان خسارت در بیش از ۱۰۰ هکتار از باغات روستایی در مسیر حبله رود  که به علت نقض و استنکاف از قانون، اجرای ناقص آن و سهل‌انگاری از سوی ستاد مدیریت بحران شهرستان و دستگاه های اجرایی می‌باشد.

عدم پیش‌بینی سازوکارهای مهار و هدایت سیلاب، احداث پل غیر استاندارد در همجواری کارگاه آب منطقه‌ای، انسداد و انحراف مسیر آب توسط تعدادی از کشاورزان بالادستی جهت برداشت آب از رودخانه و عدم سرکشی، نظارت و جلوگیری از اینگونه اقدامات توسط نهادهای ذیربط.

عدم لایروبی مسیر رودخانه طی سنوات گذشته تا زمان وقوع سیل توسط نهادهای ذیربط

کمبود تجهیزات امداد سریع در شهرستان گرمسار از مشکلاتی است که لازم است با تأمین ماشین آلات و تجهیزات به روز از طریق جمعیت هلال احمر و تأمین مالی از محل اعتبارات قانون بودجه سالانه رفع گردد.

طبق بررسی‌های بعمل آمده، از دلایل اصلی افزایش خسارات سیل شهرستان گرمسار می‌توان به موارد ذیل، به تفکیک دستگاه‌های اجرایی اشاره نمود:

وزارت نیرو: عدم مدیریت سیلاب، ‌عدم کنترل وحفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها، عدم لایروبی و عدم ایمن‌سازی رودخانه‌ها مخصوصاً در نزدیکی روستاها و سکونتگاه‌ها

وزارت جهاد کشاورزی: عدم کفایت اجرای طرح‌های آبخیزداری، عدم توسعه و پوشش بیمه محصولات کشاورزی

وزارت راه و شهرسازی: عدم برآورد مناسب دبی سیلاب در طراحی پل‌ها، عدم جانمایی، کنترل و نصب علائم و تابلوهای راهنمایی مسیر بالاخص در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها

وزارت کشور: عدم اطلاع رسانی و مدیریت موثر بحران و اقدام جهت پیشگیری

موارد نقض یا استنکاف از اجرای قانون و یا اجرای ناقص قانون:
استنکاف از قانون در اجرای بند (خ) ماده ۹ قانون مدیریت بحران در خصوص کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده‌پژوهی و ایجاد نظام دیده‌بانی علمی از طریق همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی توسط مدیریت ستاد بحران
اجرای ناقص قانون در بند (ث) ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران در خصوص ساز و کارهای کاهش خطر در حوزه وظایف در چهارچوب برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح توسط نهادهای ذیربط

استنکاف از قانون، ردیف ۴ بند (ث) ماده ۱۴ قانون توسط مدیریت ستاد بحران که باید در خصوص وقوع سیل به کمک سازمان هواشناسی کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:

عدم پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع سیل که می بایست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار در کشور اقدام کند.

اجرای ناقص قانون در خصوص همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در جهت راه اندازی شبکه پایش و هشدار سیل

اجرای ناقص قانون مطابق با تبصره‌های ۳،۱ و ۴ ماده ۲۱ قانون مدیریت بحران که مسئولیت اجرای قوانین فوق را با بالاترین مقام هر یک از دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون می‌داند. لذا در صورت تخلف از وظایف مقرر توسط هر یک از مقامات، مسؤولان و یا کارمندان دستگاه‌ها و نهادهای مشمول این قانون، وزیر کشور، رئیس سازمان و یا استانداران و فرمانداران حسب مورد مکلفند گزارش تخلفات صورت گرفته را به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه مذکور ارائه دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.