حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۹
شناسه : 22876

شماره هـ /۹۰ /۸۹۸ تاریخ ۱۰ /۲ /۱۳۹۲ تاریخ دادنامه: ۲۶ /۱ /۱۳۹۲       شماره دادنامه: ۴۱       کلاسه پرونده: ۹۰ /۸۹۸ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: آقای رجب شهباز الش موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری گردش کار: آقای رجب شهباز الش به موجب لایحه‌ای […]

پ
پ

شماره هـ /۹۰ /۸۹۸

تاریخ ۱۰ /۲ /۱۳۹۲

تاریخ دادنامه: ۲۶ /۱ /۱۳۹۲      

شماره دادنامه: ۴۱      

کلاسه پرونده: ۹۰ /۸۹۸

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای رجب شهباز الش

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار: آقای رجب شهباز الش به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی (رشته حقوق قضایی) آموزشکده پلیس قضایی را گذرانده و استحقاق دریافت مزایای فوق دیپلم را به واسطه گذراندن واحدهای مذکور داشته است لیکن به علت عدم اجابت خواسته توسط قوه قضاییه، الزام قوه قضاییه به‌برقراری مزایای معادل فوق دیپلم را در حق خویش خواستار شده است و شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۱۷۱ـ ۲۸ /۱ /۱۳۸۷ به رد شکایت حکم صادر کرده است، ولی در مورد مشابه شعبه ۸ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۱۵۴۳ـ ۹ /۶ /۱۳۸۴ که به تأیید شعبه دوم دیوان عدالت اداری نیز رسیده است به وارد دانستن شکایت حکم صادر کرده است. نامبرده با اعلام مراتب رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۲۳ /۸۶ /۴۰۲ با موضوع دادخواست آقای رجب شهباز الش به طرفیت اداره کل امور اداری و استخدامی کارمندان قوه قضاییه و به خواسته لحاظ نمودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم داخلی پلیس قضایی، به موجب دادنامه شماره ۱۷۱ـ ۲۸ /۱ /۱۳۸۷، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص دادخواست شاکی به طرفیت خوانده مبنی بر لحاظ نمودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم براساس گذراندن واحدهای درسی به میزان ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی رشته علوم قضایی در پلیس قضایی سابق مشتکی‌عنه در لایحه جوابیه ثبت شده به شماره فوق اعلام کرده است، واحدهای مورد نظر شاکی در مراجع ذی‌صلاح رسمی تحت عنوان دیپلم تأیید نشده است، النهایه عنایتاً به مراتب و این که شاکی مدرک معتبر قانونی مبنی بر کسب معادل فوق دیپلم یا مدرک فوق دیپلم ارائه نکرده است و یک برگ نامه پلیس قضایی سابق دایر بر تأیید گذراندن واحدهای درسی مدرک تحصیلی تلقی نمی‌شود. علی‌هذا در خصوص شکایت مطروح از سوی خوانده نقض قوانین و مقررات مربوطه صورت نگرفته است و اقدامات اداره طرف شکایت در قلمرو قوانین ملحوظ است و مستنداً به مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری دادخواست یاد شده غیر موجه تشخیص و به رد آن حکم صادر و اعلام می‌دارد. به دلالت ماده ۷ قانون مذکور این رأی قطعی است بدیهی است شاکی می‌تواند بدواً از طریق مراجع ذی صلاح در مورد اخذ مدرک فوق دیپلم یا معادل اقدام سپس لحاظ کردن مدرک مزبور را تقاضا کند.

ب: شعبه ۸ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۲ /۸ /۳۹۳ با موضوع دادخواست آقای عبدالرضا خدابخشی به طرفیت اداره کل کارگزینی کارکنان اداری قوه‌قضاییه و به خواسته لحاظ کردن مدرک تحصیلی فوق دیپلم داخلی پلیس قضایی، به‌موجب دادنامه شماره ۱۵۴۳ـ ۹ /۶ /۱۳۸۴، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با عنایت به این که براساس گواهی شماره ۲۵۰۷۱۰۰۵‌ـ ۱۸ /۹ /۱۳۷۰ پلیس قضایی جمهوری اسلامی ایران مشارالیه معادل ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی (رشته علوم قضایی) گذرانده است و طی احکام صادر شده از سوی نیروی انتظامی و دادگستری جمهوری اسلامی ایران این دوره معادل فوق‌دیپلم ارزیابی و در احکام کارگزینی و نیز مدرک تحصیلی وی فوق‌دیپلم قید شده است و مدت متمادی حقوق و مزایای وی بر مبنای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم پرداخت شده است و این امر حق مکتسب شاکی است. لذا اقدام بعدی طرف شکایت نسبت به حذف مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم از حکم کارگزینی وی با تمسک به عدم پذیرش سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تنزل گروه وی از ۱۰ به ۹ وجهه قانونی ندارد. لذا در این خصوص با رد دفاعیات غیر موجه مشتکی‌عنه حکم به الزام اداره کل کارگزینی کارکنان اداری قوه‌قضاییه نسبت به اصلاح حکم کارگزینی و درج مجدد مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم در حکم کارگزینی و اعطای گروه ۱۰ به شاکی صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادر شده ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دیوان است.  

   رأی مذکور به موجب دادنامه شماره ۲۰۸۳ـ ۲۸ /۱۰ /۱۳۸۴ شعبه ۲ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به قطعیت رسیده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به‌صدور رأی مبادرت می‌کند.

رأی هیأت عمومی

با توجه به این که آموزشکده محل تحصیل شکات مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی [علوم، تحقیقات و فناوری] نبوده است و در مورد مشابه دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طی نامه شماره ۲۷۹۶۵ /۰۴ط ـ  ۲۶ /۵ /۱۳۷۹ اعلام کرده است که گواهی تحصیلی مبنی بر گذراندن معادل ۷۲ واحد درسی در مقطع کارشناسی داخلی فاقد هرگونه ارزش استخدامی برای کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری است، بنابراین دادنامه شماره ۱۷۱ـ‌ ۲۸ /۱ /۱۳۸۷ شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ علی مبشری

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.