حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
شناسه : 22692

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در نشست مشترک با اعضاء هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و نمایندگان معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: مهم‌ترین فلسفه مجازات در کشور ما، اصلاح و تربیت زندانی است و در این فرآیند به دنبال نهادینه‌سازی مدیریت علمی و بکارگیری علم زندانبانی هستیم. […]

پ
پ

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در نشست مشترک با اعضاء هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و نمایندگان معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: مهم‌ترین فلسفه مجازات در کشور ما، اصلاح و تربیت زندانی است و در این فرآیند به دنبال نهادینه‌سازی مدیریت علمی و بکارگیری علم زندانبانی هستیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه یکی از خطیرترین عرصه حاکمیتی نظام، زندانبانی است، تصریح کرد: زندان باید در کنار تامین امنیت اجتماعی و اجرای مجازات حبس، به‌دنبال اصلاح و تربیت زندانی و بازگردان وی به حیاط طیبه باشد؛ مضاف بر اینکه بر اساس اصل فردی بودن مجازات مساله رسیدگی به امور خانواده زندانیان و اجرای برنامه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های زندان نیز بخشی از ماموریت‌های ما در زندانبانی اسلامی است.

محمدی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها گفت: تمرکز بر اجرای برنامه‌های تربیتی و سالم‌سازی روح و روان زندانی بر اساس همین دیدگاه اجرا می‌شود و منتهای آرزوی ما این است که زندانبان مصداق آیه کریمه «و من احیا‌ها فکانما احیا الناس جمیعا» شود.

رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که زندان‌ها باید بر اساس دانایی و عقلانیت اداره شود از این رو همه نهاد‌های علمی و دانش‌بنیان کشور را برای تبیین مبانی علمی و تولید علم و دانش در این زمینه دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز به کمک رشد دانش و علوم مختلف در اداره زندان‌ها نیز می‌بایست از فناوری‌های نوین استفاده کنیم از این رو توسعه سامانه‌های الکترونیک برای ارائه خدمات قضایی و زندانبانی در دستور کار است.

محمدی پابند‌های الکترونیک را یکی از ابزار‌های سامانه‌های الکترونیک عنوان کرد و گفت: پابند‌ها باید توسعه یابد. این پابند‌ها علاوه بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کاهش آسیب‌های زندان، منجر به این می‌شود که رابطه عاطفی زندانی با خانواده قطع نشده و حضور وی در خانواده به‌منظور صیانت از حریم خانواده تداوم یابد.

رئیس سازمان زندان‌ها به ملاقات الکترونیکی زندانی با خانواده نیز اشاره کرد و گفت: توسعه و تقویت این نوع ملاقات‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌های تردد خانواده‌ها به زندان به‌ویژه برای زندانیانی که به هر دلیل در موطن خود نیستند کمک شایانی کند.

وی دادرسی الکترونیک را هم از موارد خوب در سامانه‌های الکترونیک عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسات زندانی با دادگاه به صورت دوجانبه و حتی سه جانبه با حضور همزمان شاکی از ظرفیت‌های این شبکه است.

رئیس زندان‌های کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشتغال زندانیان بهترین بسترفرآیند اصلاح و تربیت است. در کنار اشتغال مولد که بر اساس آن تعدادی از زندانیان در داخل و خارج از زندان مشغول کار و کسب درآمد هستند موضوع اشتغال نشسته را هم داریم و این یک ظرفیت مهم برای از بین بردن بیکاری در زندان‌هاست؛ چرا که اعتقاد داریم مهم‌ترین آسیب در زندان‌ها بیکاری زندانیان است.

وی به موضوع نیروی کار زندانیان و تجربیات موفق در بکارگیری زندانیان در پروژه‌های مهم شهری و خدماتی نیز اشاره کرد و گفت: از نهاد‌های عمومی در کشور دعوت می‌کنیم که از نیروی کار زندانیان در حوزه‌های مختلف از جمله خدماتی و کشاورزی استفاده کنند.

در ادامه این جلسه مباحثی در خصوص زمینه توسعه همکاری‌های متقابل، از جمله در حوزه‌های مختلف فنی، علوم تربیتی، روان درمانی، بهداشت و درمان و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های علمی و طرح‌های پژوهشی و… مطرح و حاضرین به ابراز نظر و تحلیل مطالب پرداختند.

در پایان، مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهیه و تدوین شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.