حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۰۸
شناسه : 22236

شماره ۹۳ /۲۱۵      تاریخ  ۱۴ /۱۰ /۱۳۹۳ تاریخ دادنامه : ۲۴ /۹ /۱۳۹۳         شماره دادنامه: ۱۵۳۱      کلاسه پرونده : ۹۳ /۲۱۵ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی : آقای مهدی مفیدی موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند ۴ /۷ دستورالعمل اجرایی با عنوان «نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور در بقاع […]

پ
پ

شماره ۹۳ /۲۱۵     

تاریخ  ۱۴ /۱۰ /۱۳۹۳

تاریخ دادنامه : ۲۴ /۹ /۱۳۹۳        

شماره دادنامه: ۱۵۳۱     

کلاسه پرونده : ۹۳ /۲۱۵

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای مهدی مفیدی

موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند ۴ /۷ دستورالعمل اجرایی با عنوان «نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور در بقاع و اماکن متبرکه» ابلاغ شده به شماره ۱۹۷۲۶۲ /۹۰ـ ۱۲ /۳ /۱۳۹۰ سازمان اوقاف و امور خیریه

گردش‌کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند ۴ /۷ دستورالعمل اجرایی با عنوان «نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور در بقاع و اماکن متبرکه» ابلاغ شده به شماره ۱۹۷۲۶۲ /۹۰ ـ ۱۲ /۳ /۱۳۹۰ سازمان اوقاف و امور خیریه را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

« این جانب در سال ۱۳۶۵ یک قطعه قبر در امامزاده یحیی بن زید شهرستان گنبد کاووس به مبلغ مندرج در برگ فروش را خریداری کردم لیکن اداره مذکور در سال ۱۳۹۲ به استناد بند ۴ /۷ از دستورالعمل ابلاغی شماره ۱۹۷۲۶۲ /۹۰ـ ۱۲ /۳ /۱۳۹۰ مدعی ۵۰ درصد قیمت امتیاز دفـن به نرخ روز برای مالـک شدن قـبر خریداری شده قبلی را خـواهان بـوده این در حالی اسـت که به موجب ماده ۴ قانون مدنی، اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و این امر با حقوق مکتسبه افراد در تعارض بوده است. چگونه می توان انتظار داشت که یک دستورالعمل در ۱۶ سال بعد، حقوق مالکانه افراد را تضییع نماید. از این رو تقاضای ابطال بند ۴ /۷ دستورالعمل مورد استدعاست. »

متن دستورالعمل اجرایی در قسمت مورد اعتراض به قرار زیر است:

«۴ /۷ـ متقاضیانی که از سالهای گذشته (قبل از ابلاغ دستورالعمل شماره ۶۰۲۴۱ /۸۸ ـ ۶ /۷ /۱۳۸۸) برابر اسناد مثبته اقدام به خرید قطعه قبر نموده‌اند، می‌توانند در قبال پرداخت ۵۰% قیمت امتیاز دفن به نرخ روز از بقعه متبرکه قطعه قبری را با رعایت این دستورالعمل دریافت نمایند و در صورت داشتن معارض (عدم امکان دفن) و یا عدم موافقت متقاضی، موضوع در کمیته مطرح و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد. »

علی‌رغم ارسال نسخه ثانی دادخواست و ضمایم آن برای طرف شکایت، تا زمان رسیدگی به پرونده در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هیچ پاسخی از طرف شکایت واصل نشده است.    

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعـب دیوان تشکیل شد. پـس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.

رأی هیأت عمومی

با توجه به حکم مقرر در ماده ۲۱۹ قانون مدنی مبنی بر این که عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد، بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم الاتباع است مگر این که به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود، بند ۴ /۷ دستورالعمل اجرایی « نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور در بقاع و اماکن متبرکه » مبنی بر لزوم پرداخت۵۰  درصد قیمت امتیاز دفن به نرخ روز به بقعه متبرکه توسط متقاضیانی که از سالهای گذشته برابر اسناد مثبته اقدام به خرید قطعه قبر کرده‌اند مغایر قانون صدرالذکر است. لذا مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، بند یاد شده ابطال می‌شود.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضائی دیوان عدالت اداری  ـ مرتضی علی‌اشراقی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.