حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
شناسه : 22066

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه در رویکرد جدید دستگاه قضایی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از ماموریت‌های سند تحول و تعالی دستگاه قضایی توجه ویژه‌ای شده است، بیان کرد: قوه قضاییه به سمتی در حرکت است که موضوع […]

پ
پ

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه در رویکرد جدید دستگاه قضایی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از ماموریت‌های سند تحول و تعالی دستگاه قضایی توجه ویژه‌ای شده است، بیان کرد: قوه قضاییه به سمتی در حرکت است که موضوع پیشگیری از مظلومیت و مهجوریت خارج شده و به عنوان اولویت همه برنامه‌ها و دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضایی قرار گیرد.
قویدل، در گردهمایی روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان افزود:با توجه به رویکرد‌های جدید در مطالعات علم جرم شناسی، همه بر این عقیده هستیم که باید تغییر رویه و رویکرد ایجاد شود و رویکرد‌های پیشگیرانه، اجتماعی، مشارکت جویانه، نظارتی، مطالبه گرایانه و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در کنار مسئولیت‌های اداری و قضایی از مهمترین مواردی است که باید در راس برنامه‌های این حوزه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری از وقوع جرم در کشور مغفول مانده است، تاکید کرد: متاسفانه آنچه جامعه از دستگاه قضایی مطالبه می‌کند، رویکرد سزاگرایانه و کیفری است و امید می‌رود که با برنامه‌های جدید قوه قضاییه و اجرای سند تحول و تعالی قضایی، برنامه‌هایی حول محور مطالبه پیشگیری و توجه به نقش دستگاه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم در اولویت قرار گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: قانونگذار به موضوع پیشگیری توجه داشته و برای هر یک از سازمان‌ها در این زمینه وظایفی را تعریف کرده است و نمونه آن را در قانون مبارزه با مواد مخدر، قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز و. می‌توان دید.
قویدل، افزود: بسیاری از دستگاه‌ها متولی اجرای امر پیشگیری از وقوع جرم هستند و متاسفانه این موضوع، اولویت کار آن‌ها نبوده است و دستگاه قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم وظیفه دارد این موضوع را دنبال کرده و سهم هر یک از دستگاه‌ها را مشخص، مطالبه و پیگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: در معاونت اجتماعی قوه قضاییه برنامه‌های علمی و کاربردی به منظور پیشگیری از وقوع جرم تعریف شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که سیمای جرایم چهار ساله در استان کرمان تدوین شده است، تاکید کرد: باید با توجه به سیمای جرایم استان کرمان، سهم هر یک از نهاد‌های اجرایی فرهنگی نظارتی و مردمی مشخص شود.
قویدل، گفت: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر به عنوان یک چالش مطرح است موضوع اتباع بیگانه و موارد مرتبط با آن‌ها است و در این رابطه باید دستگاه‌های مربوطه پای کار آیند.
وی یادآور شد: جشنواره طرح پیشگیری از وقوع جرم را آغاز کرده ایم و تلاش می‌شود که تا پایان سال جاری بتوان آیین اختتامیه این جشنواره را برگزار کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: طرح اورژانس قضایی به عنوان یک طرح الگو برای کل کشور در معاونت اجتماعی قوه قضاییه در دست انجام است.
قویدل به ورود معاونت اجتماعی به موضوع حاشیه نشینی اشاره و بیان کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است و این اقدامات نشان می‌دهد که با روود به مسائل و پیگیری از دستگاه‌های مربوطه می‌توان به سمت و سویی رفت که مشکلات حل شوند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول قضایی باید مبنای همه اقدامات باشد، تاکید کرد: نقشه راه را برای ما نشان داده شده است و ما در رسیدگی ها، رویکرد‌ها و فرایند‌ها باید به سمت اقدامات علمی و پیشگیرانه حرکت کنیم، زیرا اقدامات زندان محور، قاضی محور و کیفری منسوخ شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ۴۴ برنامه منطبق با سند تحول پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: حدود ۱۰ هزار نفر در سامانه دیده بان‌های پیشگیری ثبت نام کرده اند و پیش از دو هزار گزارش تاکنون دریافت شده است.
قویدل گفت: بر مبنای اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از وقوع جرم، از مجموع ۲۰ اتهام دارای بیشترین فراوانی استان کرمان ۱۲ اتهام کاهش چشمگیری داشته است در مجموع ۱۲.۵ درصد کاهش را در این حوزه شاهد بوده ایم.
وی افزود: در ماموریت ۵ سند تحول و تعالی قضایی، موضوع پیشگیری مطرح شده که ۱۲ راهبرد نیز در ذیل آن تعریف شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.