حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
شناسه : 20216

«ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز (چهارشنبه پنجم آبان) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد. رئیس دستگاه قضا فردا به استان خوزستان سفر می‌کند وی با تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: روز پنجشنبه (فردا) رئیس دستگاه قضا […]

پ
پ

«ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز (چهارشنبه پنجم آبان) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

رئیس دستگاه قضا فردا به استان خوزستان سفر می‌کند

وی با تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: روز پنجشنبه (فردا) رئیس دستگاه قضا به استان شهید پرور خوزستان سفر می‌کند و مسئولان عالی دستگاه قضایی، رئیس قوه قضاییه را در این سفر همراهی می‌کنند.

وی افزود: نمایندگان رئیس قوه قضاییه در شهرستان‌های مختلف حضور پیدا کرده و با مردم و همچنین کارآفرینان و همکاران قضایی و اداری از نزدیک دیدار خواهند داشت و مسائل و مشکلات شهرستان‌ها را جمع آوری و نهایتا در جلسه‌ای با حضور رئیس قوه قضاییه و مسئولان استانی در مورد آن‌ها اتخاذ تصمیم می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا یادآور شد: سفر‌های رئیس قوه قضاییه مسئله محور هستند؛ یعنی مسائل اصلی که در استان‌ها وجود دارد و به نوعی نیاز به دخالت قوه قضاییه است بررسی و در جلسه نهایی مطرح و در مورد آن‌ها اتخاذ تصمیم می‌شود.

راه اندازی سامانه امضای الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

وی با اشاره به سند تحول قضایی و پر رنگ بودن رویکرد فناوری در آن، بیان داشت: سند تحول قضایی، یک سند فناوری پایه است و سعی می‌شود خدمات قوه قضاییه بر پایه فناوری به مردم ارائه شود.

خدائیان تصریح کرد: در این زمینه در سازمان ثبت اسناد و املاک، جهت تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به خدماتی که به صورت الکترونیکی توسط واحد‌های ثبتی به مردم ارائه می‌شود، درگاه الکترونیکی «ثبت من» را ایجاد کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در این درگاه که هم از طریق تلفن همراه و هم از طریق سیستم‌های رایانه‌ای قابل دسترسی است، تمام بخش‌های سازمان ثبت اسناد و املاک، از طریق این درگاه خدمات خود را ارائه می‌دهد.

وی تاکید کرد: اقدام خوبی که صورت گرفته و در آینده به شکلی عمل خواهد کرد که بسیاری از مردم نیاز به مراجعه حضوری به واحد‌های ثبتی نداشته باشند، راه اندازی سامانه امضای الکترونیکی است. این سامانه طراحی شده و از روز شنبه در یکی از استان‌ها به صورت آزمایشی راه اندازی می‌شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

خدائیان ادامه داد: به خصوص در زمینه ثبت شرکت ها، معمولا کسانی که نیاز به ثبت شرکت داشتند، ضمن اینکه اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی ارسال و اسناد و مدارک را بارگذاری می‌کردند، بعدا نیاز بود که حتما به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده تا امور مربوط به امضاء صورت گیرد؛ اما در این سامانه، هم احراز هویت و هم امضاء و هم پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی است و از حضور هزاران نفر در واحد‌های ثبت شرکت‌ها جلوگیری می‌شود.

۲۹ هزار بازدید از زندان در دوره تحول و تعالی

خدائیان در مورد اقدامات صورت گرفته در بحث زندان‌ها، تصریح کرد: بعضاً زندانیان گله‌مند بودند که بلاتکلیف هستند و دسترسی به مسئولان قضایی ندارند؛ لذا در دوره تحول و تعالی بنا بر تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ساماندهی وضعیت زندان‌ها و توجه به حقوق زندانیان در دستور کار قرار گرفت و موضوع بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان از سوی رئیس قوه قضاییه از بدو تصدی این مسئولیت مورد پیگیری قرار گرفت.

وی بیان داشت: در این دوره صد روزه ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بر قوه قضاییه اقداماتی در راستای بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان صورت گرفته که با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست. رئیس قوه قضاییه در این مدت شخصاً ۴ بار از زندان‌ها بازدید کرده و با زندانیان ملاقات چهره به چهره داشته است. همچنین در ملاقات‌های خارج از زندان نیز با خانواده‌های زندانیان دیدار کرده و دستوراتی از سوی ایشان در این مورد صادر شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در مدت اخیر بنا بر تاکیدات رئیس قوه قضاییه شاهد حضور بی سابقه مسئولان و مقامات قضایی اعم از روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها و قضات پرونده‌ها در زندان‌ها بودیم. بر همین اساس مقامات و مسئولان قضایی حدود ۲۹ هزار بازدید از زندان‌های سراسر کشور را انجام دادند و به صورت حضوری و بدون واسطه با زندانیان ملاقات کردند و برای رفع مسائل آن‌ها دستوراتی را صادر کردند. همچنین در این مدت مسئولان قضایی بیش از ۷ هزار ملاقات و بازدید الکترونیکی را از زندان‌ها انجام دادند و به صورت الکترونیکی با زندانیان دیدار کردند.

خدائیان تصریح کرد: در این مدت بیش از ۱۵ هزار نفر از زندانیان به مرخصی اعزام شدند و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آن‌ها نیز مشمول عفو قرار گرفتند. البته این آمار عفو شدگان به استثناء عفو اخیر به مناسبت ۱۷ ربیع الاول است. همچنین بیش از هزار نفر از زندانیان در نتیجه عفو‌های قبلی از زندان آزاد شدند. علاوه بر این‌ها قریب به ۲۳ هزار زندانی نیز مشمول نهاد‌های ارفاقی نظیر آزادی‌های مشروط، تعلیق مجازات و … شدند. همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان نیز از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنا بر تاکیدات رئیس قوه قضاییه بازدید‌های مسئولان قضایی از زندان‌های سراسر کشور ادامه خواهد داشت، گفت: از سوی رئیس قوه قضاییه در جلسات مکرر تاکید می‌شود که نباید تا زمانی که جرم فرد به اثبات رسیده او را روانه زندان کرد و بر این اساس ترتیباتی اتخاذ شده که در موارد غیرضرور فرد متهم روانه زندان نشود و برای او قرار‌های کفالت و وثیقه صادر شود. علاوه بر این‌ها ملاقات‌های زندانیان با خانواده هایشان به صورت حضوری و تلفنی نیز بیشتر شده است و به طور کلی در این مدت اخیر کمتر زندانی‌ای بوده که با مسئولان قضایی ملاقات نکرده باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.