حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
شناسه : 19376

شماره۶۲۸/۹۵ ۱۳۹۶/۷/۱ بسمه تعالی جناب آقای جاسبی مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران با سلام یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۵۷۰ مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۴ با موضوع: «ابطال بندهای ۱ و ۳ دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت.» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست […]

پ
پ

شماره۶۲۸/۹۵ ۱۳۹۶/۷/۱

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۵۷۰ مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۴ با موضوع:

«ابطال بندهای ۱ و ۳ دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت.» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۶/۶/۱۴ شماره دادنامه: ۵۷۰ کلاسه پرونده: ۶۲۸/۹۵

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای ۱ و ۳ دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت

گردش‌کار: معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی و سرپرست کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت‌نامه شماره ۹۵۰۹۹ ـ ۱۳۹۵/۵/۱۱ اعلام کرده است که:

«حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای بهرامی

رئیس محترم دیوان عدالت اداری

سلام علیکم

احتراماً به پیوست تصویری از گزارش بازرسیهای کل استانهای اصفهان و اردبیل و مستندات مرتبط با آن راجع به مغایرت بندهای (۱) و (۳) دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت با قوانین و مقررات موضوعه که در کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری با قانون این سازمان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است، ارسال می‌گردد. به حکایت گزارش مزبور:

۱ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای رفع موانع تولید و ساماندهی واحدهای تولیدی واقع در محدوده ۵۰ کیلومـتری اصفهان و ۳۰ کیلومـتری سایر مراکز اسـتانی اقـدام به صدور بخشنامه صدرالذکر عنوان روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها کرده است.

۲ـ بند (۱) بخشنامه مزبور مقرر می‌دارد: «صدور پروانه تولید برای محصول جدید، افزایش ظرفیت، تغییر نوع تولید و یا توسعه (اعم از همجوار یا غیرهمجوار) برای واحدهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی از محدوده‌های مذکور برای دارندگان مجوز صنعتی (پروانه بهره‌برداری، کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی) به داخل شهرکها و یا نواحی صنعتی نیاز به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌باشد».

۳ـ بند (۳) بخشنامه موصوف اشعار داشته است: «مجوز دارندگان کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی در استانهای تهران، البرز و اصفهان در صورت انتقال به شهرکهای صنعتی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست به پروانه بهره‌برداری تبدیل گردد.»

۴ـ ماده (۱۲) قانون جلوگیری از آلودگی هوا بیان می‌دارد: «احداث کارخانجات و کارگاههای جدید و توسعه و تغییر محل و یا خط تولید کارخانجات و کارگاههای موجود مستلزم رعایت ضوابط و معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد».

۵ ـ ماده (۱۳) قانون اخیرالذکر عنوان داشته است: «وزارتخانه‌های صنایع، معادن و فلزات، کشاورزی و جهاد سازندگی هنگام صدور جواز تأسیس، رونوشتی از جواز تأسیس مربوطه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال خواهند نمود. دارندگان جواز تأسیس مذکور مکلفند محل استقرار واحدهای صنعتی و یا تولیدی خود را طبق ضوابط استقرار موضوع ماده (۱۲) این قانون تعیین نمایند. صدور پروانه بهره‌برداری موکول به تأیید محل استقرار با رعایت ضوابط موضوع ماده (۱۲) فوق بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد».

بنا به مراتب، صدور پروانه بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی و صنعتی وفق ماده (۱۳) قانون جلوگیری از آلودگی هوا موکول به تأیید محل استقرار با رعایت ضوابط موضوع ماده (۱۲) قانون مزبور بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد. از طرف دیگر، مستند به بند (ب) ذیل ماده (۱۵۸) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی واحدهای صنعتی حتی پس از احداث نیز می‌باید کلیه ضوابط، از جمله ضوابط و معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست تأیید محل استقرار بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست) را رعایت نمایند، به عبارت دیگر صدور پروانه بهره‌برداری موکول به رعایت این ضوابط شده است. لذا بندهای (۱) و (۳) دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت مغایر با مواد (۱۲) و (۱۳) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (مصوب ۱۳۷۴/۲/۳) و خارج از حدود و اختیارات واضع تشخیص می‌گردد.

خواهشمند است در اجرای تبصره (۲) ماده (۲) قانون تشکیل این سازمان موضوع در هیأت عمومی آن دیوان مطرح و به طور فوق‌العاده و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گرفته تا نسبت به ابطال آن اقدام فرمایند. موجب امتنان است از تصمیم متخذه این سازمان را مطلع فرمایند.»

متن دستورالعمل در قسمتهای مورد اعتراض به قرار زیر است:

«۱ـ صدور پروانه تولید برای محصول جدید، افزایش ظرفیت، تغییر نوع تولید و یا توسعه (اعم از همجوار یا غیر همجوار) برای واحدهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی مصوب و یا انتقال به شهرکها و یا نواحی صنعتی از محدوده‌های مذکور برای دارندگان مجوز صنعتی (پروانه بهره‌برداری، کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی) به داخل شهرکها و یا نواحی صنعتی نیاز به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌باشد.

۲ـ ……………

۳ـ مجوز دارندگان کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی در استانهای تهران، البرز و اصفهان در صورت انتقال به شهرکهای صنعتی بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست به پروانه بهره‌برداری تبدیل گردد.»

علی‌رغم ارسال نسخه ثانی شکایت و ضمائم آن برای طرف شکایت، تا زمان رسیدگی به پرونده در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری هیچ پاسخی از طرف شکایت واصل نشده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۶/۶/۱۴ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

با توجه به اینکه بندهای ۱ و۳ دستورالعمل شماره ۶۰/۳۸۴۰۳ ـ ۱۳۹۴/۲/۶ وزیر صنعت، معدن و تجارت مغایر و مخالف مفاد مواد ۱۲ و ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۱۳۷۴ است، بنابراین مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.