حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
شناسه : 18706

رأی شماره ۱۰۰۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بخشی از ماده ۳۰ دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در سال۱۳۹۶ مصوب شورای اسلامی شهر رشت برای تابلوهای معرف محل شماره هـ/۹۷۷/۹۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ بسمه تعالی جناب آقای جاسبی مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی‌ایران با سلام یک نسخه از رأی هیأت‌عمومی دیوان […]

پ
پ

رأی شماره ۱۰۰۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بخشی از ماده ۳۰ دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در سال۱۳۹۶ مصوب شورای اسلامی شهر رشت برای تابلوهای معرف محل

شماره هـ/۹۷۷/۹۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی‌ایران

با سلام

یک نسخه از رأی هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۰۰۴ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۵ با موضوع:

«ابطال بخشی از ماده ۳۰ دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در سال ۱۳۹۶ مصوب شورای اسلامی شهر رشت برای تابلوهای معرف محل.» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد.

مدیرکل هیأت‌عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۶/۱۰/۵ شماره دادنامه: ۱۰۰۴ کلاسه پرونده: ۹۷۷/۹۶ مرجع رسیدگی: هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: بانک قرض الحسنه مهر ایران با وکالت آقای منصور مقبل حقیقی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشی از ماده ۳۰ دفترچه عوارض سال ۱۳۹۶ شورای شهر رشت در اجرای ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲

گردش کار: ۱ـ موضوع ماده ۳۰ دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت برای اجرا در سال ۱۳۹۶ عبارت است از «دریافت عوارض تابلو و تبلیغات محیطی از مشاغل صنفی».

۲ـ بانک قرض الحسنه مهر ایران با وکالت آقای منصور مقبل حقیقی به موجب دادخواستی ابطال بخشی از ماده ۳۰ دفترچه عوارض سال ۱۳۹۶ شورای شهر رشت را در اجرای ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت با آرای هیأت‌عمومی درخواست کرده است.

۳ـ مشاورین رئیس دیوان عدالت اداری، ماده ۳۰ تعرفه مورد اعتراض را مغایر رأی شماره ۸۵۰ ـ ۱۳۹۴/۷/۳ و آرای دیگر هیأت‌عمومی اعلام کردند.

۴ـ خلاصه مفاد رأی مورد استناد مشاورین رئیس دیوان عدالت اداری برای اعمال مـاده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

«تابلوهای منصوبه بر سر درب اماکن تجاری و اداری علی القاعده مبین معرفی محل استقرار و فعالیت اماکن مذکور است و الزاماً متضمن تبلیغاتی در زمینه ارائه خدمات مربوط نیست و اصولاً شهرداری در خصوص مورد ارائه‌کننده خدمتی نیست تا محق به دریافت بهای آن باشد بنابراین اخذ عوارض بابت تابلوهای منصوبه بر سر درب شرکتهای دولتی، شعب بانکها و موسسات اعتباری مغایر حکم مقنن و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی است.»

۵ ـ ریاست دیوان عدالت اداری پس از ملاحظه نظر مشاورین، با اعمال ماده ۹۲ صرفاً در خصوص تابلوهای معرف محل موافقت کردند.

در اجرای ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از شورای اسلامی شهر رشت خواسته شد تا نماینده خود را برای شرکت در جلسه هیأت‌عمومی معرفی کنند.

هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان و نیز با حضور نماینده معرفی شده از سوی طرف شکایت تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت‌عمومی

نظر به اینکه در آراء متعدد هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رأی شماره ۸۵۰ ـ ۱۳۹۴/۷/۳ وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی برای تابلو معرف محل، مغایر قانون تشخیص و ابطال شده است و در ماده ۳۰ دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت مصوبه شورای اسلامی رشت برای تابلوهای معرف محل، مازاد بر ابعاد مدنظر شورا به میزان کل تابلو وضع عوارض شده است. این مصوبه به علت مغایرت با مفاد آراء هیأت‌عمومی و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.