حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
شناسه : 18326

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۲۳۶ و ۱۲۳۵ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۸ جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد. مدیرکل هیأت‌عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین تاریخ دادنامه: ۱۳۹۶/۱۲/۸                شماره دادنامه:۱۲۳۶ـ۱۲۳۵       کلاسه پرونده: ۱۷۸۳/۹۶، ۱۷۸۲/۹۶ مرجع رسیدگی: هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری. اعلام‌کننده تعارض: آقای محمدتقی […]

پ
پ

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۲۳۶ و ۱۲۳۵ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۸ جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد.

مدیرکل هیأت‌عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۶/۱۲/۸                شماره دادنامه:۱۲۳۶ـ۱۲۳۵       کلاسه پرونده: ۱۷۸۳/۹۶، ۱۷۸۲/۹۶ مرجع رسیدگی: هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری.

اعلام‌کننده تعارض: آقای محمدتقی نخستین حلم

موضوع: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش‌کار: به موجب بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مقرر شده که کارمندان دولت در صورت برخورداری از مدرک لیسانس و گذراندن ۸۰۰ ساعت دوره آموزشی و اجرای طرح تحقیقی معادل ۱۰۰ ساعت، از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار شوند. این سازمان در سالهای بعد و در قالب سه بخشنامه به شماره‌های ۲۰۰/۱۸۳۴ ـ ۱۳۹۰/۱/۳۰، ۲۰۰/۹۰/۳۱۱۴۹ ـ ۱۳۹۰/۱۲/۴ و ۲۰۰/۹۲/۱۸۸۱۹ ـ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ علاوه بر سه شرط فوق، دو شرط دیگر یعنی شرکت در آزمون جامع و کسب نصاب ۶۰ درصد و همچنین طرح موضوع و تأیید آن در کمیته‌های راهبری آموزش و توانمند‌سازی کارکنان را برای برخورداری کارمندان از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر تعیین کرده است.

بخش اول:

تعدادی از شکات در دوره حاکمیت بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۵ دوره‌های آموزشی خود را آغاز کرده و به پایان رسانده‌اند، اما به دلیل عدم احتساب مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی خود، شکایاتی را در شعب دیوان عدالت اداری به طرفیت استانداری تهران مطرح می‌کنند. در رابطه با شکایت این گروه از شکات، سه رأی از سوی شعب مختلف دیوان عدالت اداری صادر شده است که به قرار زیر است:

الف: شعبه۲۱ دیوان‌عدالت‌اداری به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۱۰۱۲۹۷ ـ ۱۳۹۰/۸/۱۸ در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۸۷۱۷ با موضوع دادخواست آقای داود ستوده به طرفیت استانداری تهران و به خواسته الزام طرف شکایت به احتساب مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر در احکام کارگزینی، به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

مشارالیه به شرح  دادخواست اشعار داشته است که به مدت ۸۷۰ ساعت دوره آموزشی را گذرانده‌ام لکن تاکنون در حکم کارگزینی منظور نگردیده است تقاضا و اقدام قانونی دارم اداره مشتکی‌عنه نیز به شرح لایحه دفاعیه پاسخ داده است که ۴۷ برگ گواهینامه‌های آموزشی آقای داود ستوده به میزان ۸۷۰ ساعت بر اساس مجوز از مبادی واجد صلاحیت بوده و از طرف این دفتر مورد تأیید است. دیوان با بررسی اوراق پرونده و با عنایت به تأیید مدت ۸۷۰ ساعت آموزش از طرف اداره مشتکی‌عنه مستنداً به دستورالعمل شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در اجرای مواد ۴۳ و ۴۵ قانون استخدام کشور و ماده ۱۵۰ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی نظام جدید آموزش کارکنان دولت صادر گردیده است حکم به الزام اداره مشتکی‌عنه به محاسبه مدت آموزش مذکور در حکم کارگزینی شاکی و احتساب حقوق و مزایای مقرر قانون با رعایت سایر شرایط لازم صادر و اعلام می‌گردد این رأی قطعی است.

ب: شعبه۲۴ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۰۷۰۰ ـ ۱۳۹۰/۵/۳ در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۷۹۳۸ با موضوع دادخواست آقای سیدحسین سیدموسوی به طرفیت استانداری تهران و به خواسته الزام طرف شکایت به احتساب مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر در احکام کارگزینی، به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به اینکه استاندار طرف شکایت حسب نامه جوابیه شماره ۹۰/۶۳/۲۵۶۶۹ ـ ۱۳۹۰/۴/۱۲ طی دوره آموزشی شاکی به مدت ۹۲۶ ساعت به انضمام گواهیهای آموزشی صادره را مورد تأیید قرار داده است لذا شعبه خواسته شاکی آقای سیدحسین سیدموسوی را به منظور احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر در احکام کارگزینی وی را مورد تأیید قرار داده و بر این اساس حکم به الزام خوانده به اقدام حسب خواسته صادر می‌نماید. این تصمیم قطعی می‌باشد.

ج: شعبه۲۲ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۷۳۹ ـ ۱۳۹۱/۸/۲ در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۵۵۷۰ موضوع دادخواست آقای احمد متقی نژاد به طرفیت استانداری تهران و به خواسته الزام به احتساب مدرک تحصیلی به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

درخصوص شکایت آقای احمد متقی‌نژاد به طرفیت استانداری تهران و اداره کل امور اداری و مالی و به خواسته منظور نکردن یک مقطع تحصیلی بالاتر به ازای هشتصد ساعت دوران آموزشی برای کارمندان لیسانس نظر به محتویات پرونده و مدارک پیوستی عنایتاً برگهای ۱ تا ۴۲ پرونده که حکایت از گذراندن دوران آموزشی وسیله شاکی را دارد و طرف شکایت نیز به موجب لایحه شماره ۹۰/۶۳/۸۶۶۲۹ ـ ۱۳۹۰/۱۱/۲۴ اظهارات شاکی در خصوص سپری نمودن مدت آموزش به نظر شکایت شاکی وارد است و مستنداً به مواد ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت و الزام خوانده به پذیرش خواسته با طرح موضوع در کمیته توانمندسازی مربوطه صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره با رعایت ماده ۷ قانون یاد شده قطعی است.

بخش دوم:

گروه دیگری از شکات، دوره‌های آموزشی خود را در زمان حاکمیت بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ آغاز کرده و بخشی از این دوره‌ها را در زمان حاکمیت بخشنامه فوق و بخش دیگری از آن را پس از صدور بخشنامه‌های شماره ۲۰۰/۱۸۳۴ ـ ۱۳۹۰/۱/۳۰ و شماره ۲۰۰/۹۰/۳۱۱۴۹ ـ ۱۳۹۰/۱۲/۴ و شماره ۲۰۰/۹۲/۱۸۸۱۹ ـ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ سپری کرده‌اند. این گروه از شکات نیز به دلیل عدم احتساب مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی خود، شکایاتی را به طرفیت استانداری تهران در شعب مختلف دیوان عدالت اداری مطرح می‌کنند. در رابطه با شکایت این گروه از شکات هم شعب دیوان عدالت اداری آرایی صادر کرده‌اند که به قرار زیر است:

الف: شعبه ۲۷ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه‌های شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۰۲۳۴ ـ ۱۳۹۲/۲/۱۶، ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۱۲۵۵ ـ ۱۳۹۱/۵/۷ در رسیدگی به پرونده‌های شماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۱۲۱۰، ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۹۶۵۲۴ و با موضوع دادخواست آقایان رحمان علیزاده و یحیی بناساز به طرفیت استانداری تهران و به خواسته الزام به احتساب مدرک تحصیلی بالاتر با توجه به دوره‌های آموزشی طی شده به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه جوابیه طرف شکایت نظر به اینکه شاکی دوره‌های آموزشی مربوط به نظام جدید آموزشی کارکنان دولت مقرر در مصوبه ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت کشور که در اجرای ماده ۱۵۰ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تدوین یافته است را با موفقیت گذرانده و به میزان ۱۰۵۶ ساعت مورد تأیید مشتکی‌عنه نیز قرار گرفته است با این وصف شاکی استحقاق برخورداری از مزایای مندرج در همان مصوبه را خواهد داشت بدین جهت حکم به ورود شکایت صادر و اعلام می‌گردد این رأی قطعی است.

ب: شعبه ۲۲ دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه‌های شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۴۸۹ ـ ۱۳۹۱/۷/۱۱ و ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۵۸۱ ـ ۱۳۹۱/۷/۲۴ در رسیدگی به پرونده‌های شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۵۵۸۳، ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۷۵۹۲۶ با موضوع دادخواست آقایان ابوالفضل نجفی و ناصر آذریفر به طرفیت استانداری تهران و به خواسته الزام به احتساب مدرک تحصیلی بالاتر و با توجه به دوره‌های آموزشی طی شده به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

موضوع می‌بایست در کمیته اجرایی آموزش و توانمندسازی استانداری تهران مورد طرح قرار گیرد بنابراین بر مبنای ضرورت بررسی موضوع در کمیته مذکور شکایت وارد تشخیص به استناد مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ و ضمن صدور حکم به ورود شکایت، مشتکی‌عنه را مکلف به اجابت خواسته فوق‌الذکر و الزام مشتکی‌عنه به طرح موضوع در کمیته فوق‌الذکر می‌نماید. این رأی مطابق ماده  قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ قطعی بوده و بر اساس مادتین ۳۴ و ۳۷ همان قانون بلافاصله پس از ابلاغ لازم‌الاجراء و دارای ضمانت اجرای قانونی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

الف ـ در خصوص آراء مندرج در بخش اول گردش کار پرونده، ضمن احراز تعارض در آراء، نظر به اینکه شاکیان در حاکمیت بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ دوره آموزشی خود را گذرانده‌اند، بنابراین در خصوص دادخواهی آنان به خواسته الزام به برقراری مزایای ناشی از این بخشنامه، استناد به بخشنامه‌هایی که  در سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۲ ابلاغ شده و در آنها شرایط جدیدی وضع گردیده موجه نیست و حق مکتسب این قبیل اشخاص را تضییع می‌کند. با توجه به مراتب و صرف نظر از اینکه شاکیان شرایط لازم در بخشنامه پیش گفته را دارند یا خیر آراء شعب ۲۱ و ۲۴ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه‌های ۱۲۹۷ ـ ۱۳۹۰/۸/۱۸ و ۷۰۰ ـ ۱۳۹۰/۵/۳ که بر وارد دانستن شکایت صادر شده صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی به استناد بند ۲ ماده۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

ب ـ در خصوص آراء مندرج در بخش دوم گردش کار، اولاً: با توجه به اینکه در رأی شعبه ۱۰ تجدیدنظر به شماره دادنامه ۵۲۹ ـ ۱۳۹۴/۲/۱۶، کارمند موضوع این رأی ساعات آموزشی مربوط را سپری نکرده است، بنابراین این رأی از موضوع تعارض خارج است و در سایر آراء تعارض محرز است. ثانیاً: با توجه به اینکه شاکیان موضوع این بخش از گردش کار پرونده در حاکمیت بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ دوره آموزشی را شروع کرده ولی در حاکمیت بخشنامه‌های شماره ۲۰۰/۱۸۳۴  ـ ۱۳۹۰/۱/۳۰، ۳۱۱۴۹ /۲۰۰/۹۰ ـ ۱۳۹۰/۱۲/۴ و ۲۰۰/۹۲/۱۸۸۱۹ ـ ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ دوره مربوط را به اتمام رسانده‌اند و در بخشنامه اخیرالذکر علاوه بر شرایط مصرح در بخشنامه ۱۰۵/۲۲۵۵۴ ـ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ رعایت ضوابط دیگری نیز پیش‌بینی شده و از جمله آنها طرح موضوع در کمیته‌های راهبری آموزش و توانمندسازی کارکنان می‌باشد، بنابراین آراء صادر شده به وارد دانستن شکایت به شماره دادنامه‌های ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۴۸۹ ـ ۱۳۹۱/۷/۱۱ و ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۱۵۸۱ ـ ۱۳۹۱/۷/۲۴ شعبه ۲۲ دیوان عدالت اداری در حدی که مقید به طرح در کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی است، صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

رئیس هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.