حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
شناسه : 18288

نشست کمیسیون علمی و تخصصی با موضوع بررسی علل آلودگی هوای کلانشهر‌ها با حضور معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.   غلامعباس ترکی در این نشست که با حضور معاون سازمان محیط‌زیست و برخی نخبگان و کارشناسان حوزه آلودگی هوا در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: برای […]

پ
پ

نشست کمیسیون علمی و تخصصی با موضوع بررسی علل آلودگی هوای کلانشهر‌ها با حضور معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.   غلامعباس ترکی در این نشست که با حضور معاون سازمان محیط‌زیست و برخی نخبگان و کارشناسان حوزه آلودگی هوا در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: برای اینکه اولویت‌های سازمان بازرسی‌کل کشور برای پرداختن به مسائل تعیین شود، نیازمند استفاده از دیدگاه صاحب‌نظران، خبرگان و اهل دانش هستیم که در قالب کمیسیون‌های علمی و تخصصی در سازمان شکل می‌گیرد و ما در موضوعات مختلف نظرات کارشناسی را اخذ می‌کنیم.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: اعضای نخبه جلسه حاضر به مثابه عقل منفصل سازمان بازرسی کل کشور در حوزه‌های تخصصی هستند و طبعا اگر بتوانیم قبل از آن‌که یک تصمیم غلط در دستگاهی اجرا شود هشدار‌های لازم را ارائه کنیم و سیاست‌های درست اتخاذ و اجرا شود، هزینه کمتری پرداخته می‌شود و منافع بیشتری برای کشور و دستگاه اجرایی از نظر تامین اهداف و ماموریت‌های سازمان به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ما در سازمان بازرسی کل کشور به دنبال بررسی‌های چند لایه و جامع نسبت به موضوعات مختلف هستیم. در این بررسی چند لایه و جامع فقط کنش مدیران را نمی‌بینیم. چرا که ممکن است کنش مدیران نتیجه ساختار‌های غلط، سیاست‌ها و قوانین نادرست و حتی نگاه‌ها و رویکرد‌های سیاست گذاران است و طبعا در نشست‌های علمی باید به همه این لایحه‌ها توجه کنیم.

ترکی خاطرنشان کرد: ما نیازمند رویکرد توامان علمی و عملی در سازمان بازرسی کل کشور هستیم؛ از یک سو باید نگاه علمی را تقویت کنیم و از سوی دیگر به تجربیات نیز توجه داشته باشیم. یعنی این جا فقط موضوع دانش مطرح نیست؛ بنابراین سعی داریم از صاحب‌نظرانی استفاده کنیم که دستی در اجرا هم داشته‌اند و یا ترکیبی از این دو باشند.

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفت: در حوزه آلودگی هوا ما قوانین متعددی داریم که هر کدام وظایفی را برای دستگاه‌ها تعیین کرده‌اند. به عبارتی در این حوزه ما با انباشتی از قوانین مواجه هستیم، ولی در عمل توفیقی برای کنترل به ویژه هوای پایتخت و بسیاری از کلان شهر‌ها نداشته‌ایم.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در پایان تصریح کرد: در نشست حاضر می‌خواهیم بررسی کنیم که در موضوع آلودگی هوای پایتخت کجا‌ها تکالیف اجرا نشده است و کجا‌ها سیاست‌های نادرست اتخاذ شده است و بعد با واکاوی عمیق نهایتا توصیه‌های اجرایی برای دستگاه‌ها داشته باشیم و اگر خلل و ضعفی وجود داشته باشد با استفاده نظر کارشناسان و بازرسی امور جهاد کشاورزی و محیط‌زیست سازمان به یک نتیجه خوب برسیم.

همچنین در ادامه این نشست محمدرضا اشرف بازرس‌کل امور جهاد کشاورزی و محیط‌زیست سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نامه‌های هشداری سازمان بازرسی در خصوص آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: طی سال‌های اخیر سازمان بازرسی کل کشور به صورت جدی به موضوع آلودگی هوای کلانشهر‌ها پرداخته و گزارش‌ها و نامه‌های هشداری متعددی به دستگاه‌های مسئول ارسال کرده است.

وی گفت: به‌رغم همه تلاش‌ها، دستگاه‌ها به وظایف و تکالیفی که قانون برای آن‌ها مشخص کرده عمل نمی‌کنند و این موضوع باعث شده هر ساله شاهد تکرار آلودگی هوای کلانشهر‌ها باشیم. متاسفانه هر سال که به انتهای فصل پاییز می‌رسیم تحرک دستگاه‌ها در خصوص آلودگی هوا بیشتر می‌شود و بعد که فصل سرما را پشت سر گذاشته‌ایم، این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

اشرف با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور هر سال در خصوص آلودگی هوا، پرونده بازرسی داشته است، گفت: امسال نیز موضوع آلودگی هوا در دستور کار بازرسی امور جهادکشاورزی و محیط‌زیست سازمان است و تلاش داریم با برگزاری جلسات علمی و تخصصی، نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و خبرگان این حوزه را دریافت کنیم.

در ادامه این نشست، مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارشی از عملکرد این سازمان در خصوص اجرای قانون هوای پاک و همچنین جلوگیری از آلودگی هوای کلانشهر‌ها ارائه کرد.

همچنین در این نشست دکتر حسین افشین رییس پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر یوسف رشیدی از پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدصادق حسنوند رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر کارشناسان حاضر دیدگاه‌های خود را درباره راهکار‌های جلوگیری از آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها مطرح کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.