حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
شناسه : 17721

رأی شماره 1404 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: ابطال بند «ج» دفترچه شماره (1) راهنمای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاهها و مؤسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور تاریخ دادنامه:  13 /6 /1397 شماره دادنامه: 1404 کلاسه پرونده: 596 /96 مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: آقای شاهین […]

پ
پ

رأی شماره 1404 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع: ابطال بند «ج» دفترچه شماره (1) راهنمای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاهها و مؤسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور

تاریخ دادنامه:  13 /6 /1397

شماره دادنامه: 1404

کلاسه پرونده: 596 /96

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای شاهین جعفرپور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند (ج) دفترچه شماره 1 راهنمای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاه‌ ها و موسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور

گردش‌ کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند (ج) دفترچه شماره 1 راهنمای ثبت‌ نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاه‌ ها و موسسات عالی سازمان سنجش آموزش کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«الف) نظر به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تثبیت قاعده تفکیک و استقلال قوای مقننه، مجریه و قضاییه از یکدیگر وضع قانون در عموم مسائل را به شرح دو اصل 58 و 71 به مجلس شورای اسلامی و در حد مقرر در اصل 112 به مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص داده است اطلاق قانون یا تعمیم مطلق وجوه ممیزه آن به مقررات موضوعه سایر واحدهای دولتی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای حقوقی و وجاهت قانونی ندارد، لذا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند توسط سازمان سنجش آموزش کشور در امر توزیع عادلانه فرصتها و بهره‌مندی داوطلبان آزمون سراسری کشور از حق تحصیل، مورد استناد قرار گیرد. لکن بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌ نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 با استناد به مصوبه جلسه مورخ 6 /12 /1362 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت) حق شرکت طیفی از داوطلبان را در این آزمون سلب می‌ کند که این ممانعت اساس حقوقی نداشته و استناد به خارج از قانون می ‌باشد، لذا بند فوق‌ الذکر خلاف قانون اساسی کشور است.

ب) مطابق بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 «افرادی که از سال تحصیلی 1364 ـ 1363 به بعد دو نوبت در آزمونهای ورودی رشته ‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز (دوره‌ های روزانه) پذیرفته شده باشند، حق ثبت ‌نام در آزمون سراسری سال 1396 را نخواهد داشت.» عبارت «پذیرفته شده باشند» به منزله «استفاده» حتمی داوطلب از حق آموزش رایگان نیست زیرا ممکن است فرد پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری، بنا به حوادث و شرایط قادر به ثبت ‌نام در دانشگاه نباشد (مثلاً به علت عدم موفقیت در اخذ مدرک پیش ‌دانشگاهی تا پایان شهریورماه سال برگزاری کنکور)، از دانشگاه اخراج گشته و یا از ادامه تحصیل انصراف داده باشد. در چنین مواردی فرد علی‌ رغم قبولی در آزمون سراسری، از حق تحصیل با استفاده از امکانات دولتی محروم می ‌شود. حال با ذکر مثال درباره سه نفر داوطلب به عنوان مثال به شرح منظور پرداخته می‌ شود. فرد اول دو بار در آزمون سراسری در مقطع کارشناسی «پذیرفته» شده اما در بار اول، بنا به وقوع یکی از شرایط فوق موفق به ثبت ‌نام در دانشگاه نشده ولی در بار دوم قبولی، تحصیل خود را در مقطع کارشناسی با امکانات دولتی به پایان رسانده که این فرد حداکثر 6 سال از تحصیل رایگان بهره‌ مند گشته است. فرد دوم فردی است که دو بار در آزمون سراسری در مقطع کاردانی پذیرفته شده و حداکثر 6 سال از تحصیل رایگان بهره ‌مند گشته است. فرد سوم، فردی است که قبلاً فقط یک بار در مقطع کارشناسی روزانه پذیرفته شده و مدرک کارشناسی اخذ کرده است. این فرد با در نظر گرفتن آرای شماره 734 ـ 30 /10 /1392 و شماره 1205 ـ 22 /10 /1394و رأی مربوط به دادنامه شماره 494 الی 508 ـ 4 /8 /1395 دیوان عدالت اداری حق شرکت در آزمون سراسری و تحصیل رایگان در مقطع دکتری عمومی رشته‌ های آموزش پزشکی (حداقل 7 سال) دارد که در چنین حالتی وی در مجموع حداقل 11 سال از تحصیل رایگان بهره‌ مند خواهد بود. قیاس میزان بهره‌مندی این سه فرد از امکانات دولتی و محرومیت نفر اول و دوم از ثبت ‌نام در آزمون سراسری و تحصیل در رشته مقاطع عالی تر، عین تبعیض و به دور از عدالت بودن این بند را آشکار می ‌کند، بنابراین ذکر عبارت «پذیرفته شده باشند» در بند مذکور دفترچه ثبت ‌نام آزمون سراسری موجب متضرر شدن افراد اول و دوم در مثال فوق می ‌شود. همچنین مقطع دکتری عمومی رشته ‌های آموزش پزشکی همتراز با مقطع کارشناسی ارشد بوده و تحصیل در یکی از آن رشته‌ ها برای داوطلبین دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی در حکم تحصیل در مقطع عالی تر (ادامه تحصیل) محسوب می‌ شود. همچنین تحصیل در رشته‌ هایی که در مقطع دکتری پیوسته تخصصی پذیرش آنها از طریق کنکور سراسری انجام می‌ شود (دکتری تخصصی بیوتکنولوژی، دکتری تخصصی فیزیک) نیز در حکم تحصیل در مقطع عالی‌ تر (ادامه تحصیل) محسوب می ‌شود اما امکان تحصیل در آن رشته مقاطع از طریق کنکور سراسری برای افرادی که شرایطی مشابه با افراد اول و دوم در مثال فوق را دارند امکان‌پذیر نمی ‌باشد. موارد فوق به لحاظ حق تحصیل رایگان در مقاطع عالی تر در تضاد با ماده 7 لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال 1358 و اصل 30 قانون اساسی و به لحاظ رعایت عدل و قسط بر خلاف بند 6 اصل 2 و بند 9 اصل 3 قانون اساسی است.

ج) اینجانب در آزمون سراسری سال 1386 در رشته فیزیک در مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در دوره روزانه پذیرفته شده لکن بنا به مشکلات شخصی از ادامه تحصیل منصرف شده و انصراف خود را تسلیم دانشگاه مربوطه کرده و همچنین هزینه استفاده از آموزش رایگان و خسارت ناشی از انصراف از تحصیل را مطابق ضمایم ارسالی پرداخت نموده‌ ام. سپس در آزمون سراسری سال 1390 در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شده و در سال 1394 موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیوتراپی با استفاده از امکانات دولتی شده ‌ام. به عبارتی دیگر بنده دو بار در آزمون سراسری در دوره‌ های روزانه پذیرفته شد ه‌ام، لکن در بار اول انصراف داده هزینه مربوطه را پرداخت نموده ‌ام و در بار دوم موفق به فارغ ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی شده ‌ام. حتی در صورت احتساب سنوات تحصیلی بنده در دانشگاه ارومیه (3 سال)، در مجموع 7 سال در دانشگاه دولتی تحصیل نموده ‌ام. اینجانب با توجه به بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 را ندارم. این در حال است که طبق بند «و» دفترچه فوق ‌الذکر داوطلبانی که با استفاده از امکانات دولتی در مقطع کارشناسی فارغ ‌التحصیل شده ‌اند می ‌توانند در رشته‌ های دکتری عمومی گروه آموزش پزشکی (مقاطع بالاتر) با استفاده از امکانات دولتی و به صورت رایگان مشغول به تحصیل شوند که در این صورت حداقل 11 سال در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل خواهند شد. با توجه به عرایض فوق، بند «ج» دفترچه شماره یک راهنمای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 مصداق بی‌ عدالتی در زمینه ایجاد فرصت برابر تحصیل با استفاده از امکانات دولتی در مقاطع بالاتر بوده و مغایر با ماده 7 لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال 1358 و اصل 30 قانون اساسی و به لحاظ رعایت عدل و قسط برخلاف بند 6 اصل 2 و بند 9 اصل 3 قانون اساسی است.»

متن مقرره مورد اعتراض به قرار زیر است:

«ج) بر اساس مصوبه جلسه مورخ 6 /12 /1362 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت)، متقاضیانی که از سال تحصیلی 1364 ـ 1363 به بعد، دو نوبت در آزمونهای ورودی (دوره‌ های روزانه) رشته ‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز پذیرفته شده باشند، حق ثبت ‌نام در آزمون سراسری سال 1396 را نخواهند داشت.»

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین ‌الملل سازمان سنجش کشور به موجب لایحه شماره 77857 /د ـ26 /9 /1396 توضیح داده است که:

«مدیر محترم دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام:

احتراماً، بازگشت به کلاسه پرونده شماره 596 /96 ـ 20 /8 /1396 در خصوص درخواست آقای شاهین جعفرپور به طرفیت سازمان سنجش آموزش کشور با عنوان «ابطال بند (ج) دفترچه راهنمای ثبت‌ نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور» به استحضار می‌ رساند، طبق بند «ج» صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت‌ نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1396 متقاضیانی که از سال تحصیلی 1364 ـ 1363 به بعد دو نوبت در آزمونهای ورودی (دوره‌ های روزانه) رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه متمرکز پذیرفته شده باشند، حق ثبت ‌نام در آزمونهای سراسری سال 1396 را نخواهند داشت. تذکر مذکور مصوبه جلسه مورخ 1362/12/6 شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد انقلاب فرهنگی وقت) می‌باشد که از کنکور سراسری سال 1364 تا کنون در کلیه دفترچه‌ های راهنمای ثبت ‌نام آزمونهای سراسری درج می ‌شود. علیهذا شاکی مدعی ‌اند این ممانعت اساس حقوقی ندارد و خلاف قانون اساسی است. در پاسخ به اظهارات مشارالیه:

اولاً: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قابل ابطال نمی‌ باشد. ثانیاً: سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یک دستگاه اجرایی صرفاً مجری مصوبات شورا و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاههای ذیصلاح می ‌باشد و از سال 1364 تا کنون بر اساس مصوبه مارالذکر هر داوطلبی که در کنکور سراسری 2 مرتبه در دوره روزانه پذیرفته شده باشد فارغ از اینکه در کد محل قبولی ثبت‌ نام کرده یا نکرده باشد (به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش در دوره روزانه) دیگر حق ثبت ‌نام در آزمون سراسری را نخواهد داشت. شایان ذکر است محدودیت مذکور صرفاً برای پذیرش در دوره‌ های روزانه لحاظ می ‌شود و در خصوص دوره ‌های غیرروزانه (شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی) اعمال نمی ‌گردد. با عنایت به مراتب فوق ‌الذکر و با توجه به اینکه اقدامات این سازمان وفق مقررات بوده است، از ریاست هیأت عمومی رد شکایت مطروحه مورد استدعاست.»

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 13 /6 /1397 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

به صراحت الفاظ سطر اول مصوبه مورخ 6 /12 /1362 ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلی) ممنوعیت شرکت داوطلبانی که دو بار سابقه قبولی در آزمون را دارند برای شرکت مجدد در آزمون، محدود به داوطلبان سراسری سال 1364 ـ 1363 بوده و نهایتاً به شرح ذیل بند 4 به سال تحصیلی 1363 ـ 1362 نیز تسری داده شده است. نظر به اینکه با این اوصاف و قید زمانی موصوف، مصوبه در سالهای تحصیلی بعد حاکمیت و نظارت نداشته است، بنابراین بند (ج) دفترچه آزمون سال تحصیلی 1396 از این جهت که متضمن محدودیت در حق به تحصیل می ‌باشد و نیاز به حکم قانونگذار دارد خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص می‌ شود و به استناد بند 1 ماده 12 و مواد 88 و 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌ شود.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.