حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
شناسه : 17702

دستگاه قضایی استان همدان در ۲۱ ماه گذشته با بهره گیری از طرح‌های مبتکرانه به سمت ترویج و اشاعه فرهنگ نوع دوستی، مودت، مهربانی، گذشت و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیقات قابل توجهی نیز حاصل شده به نحوی که با تشکیل کمیته معتذرین و در راستای ایجاد مصالحه در […]

پ
پ

دستگاه قضایی استان همدان در ۲۱ ماه گذشته با بهره گیری از طرح‌های مبتکرانه به سمت ترویج و اشاعه فرهنگ نوع دوستی، مودت، مهربانی، گذشت و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیقات قابل توجهی نیز حاصل شده به نحوی که با تشکیل کمیته معتذرین و در راستای ایجاد مصالحه در پرونده‌های کیفری اقدام و موجبات کاهش پرونده‌ها را فراهم کرده است.   مرتضی بهمنی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان همدان در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اقدامات کمیته معتذرین اظهار داشت: کمیته معتذرین زیر مجموعه ستاد مرکز تالیف قلوب دادگستری استان همدان است که ستاد تالیف قلوب دادگستری استان در خصوص رضایت اولیای دم در پرونده‌های قتل فعالیت می‌کند.

وی افزود: مشابه همین ستاد با حضور روسای حوزه‌های قضایی، دادستان‌های و ائمه جمعه بعلاوه فرماندهان ناحیه مقاومت سپاه، به همراه چند نفر از اعضای شورای حل اختلاف و افراد متنفذ محلی که پرونده‌های قتل عمد را بررسی می‌کنند در شهرستان‌ها تاسیس شده است و در مورد افرادی که واجد شرایط باشند جهت اخذ رضایت اقدام می‌کنند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان همدان در خصوص هدف از تشکیل کمیته معتذرین عنوان داشت: هدف از تشکیل کمیته معتذرین این است که در پرونده‌های کیفری که شاکی خصوصی دارند قبل از آنکه قاضی وارد پرونده به صورت رسیدگی ماهیتی شود و صحت و سقم ادعای شاکی را رسیدگی نماید، به متهم پیشنهاد دهد که آیا حاضر به عذرخواهی است یا خیر؟ این طرح پیاده شد و الحمدالله نتیجه خوبی هم داده است که اگر متهم قبول کند که عذرخواهی کند و شاکی هم اعلام رضایت داشته باشد و قابل گذشت باشد پرونده مختومه می‌شود و اگر نهایتا متهم مستقیما حاضر به عذرخواهی شد، ولی شاکی اعلام رضایت نکرد این موضوع به عنوان مستند قضایی در پرونده می‌ماند و قاضی مربوطه چه در مرحله بدوی و چه در مرحله تجدید نظر می‌تواند با توجه به احراز اینکه متهم نادم و پشیمان شده است، تخفیفات قانونی را اعمال کند.

وی در ادامه افزود: در شعب تحقیق دادسرا، محاکم کیفری ۲ و همچنین در حوزه‌های قضایی بخش‌ها تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰، ۲ هزارو ۸۷۷ نفر قادر به عذرخواهی شده اند که در نتیجه این اقدام یک هزارو ۷۳۱ نفر از شکات عذر خواهی را قبول و اعلام رضایت قطعی کرده اند و پرونده‌ها مختومه شده است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان همدان در ادامه بیان کرد: در نتیجه اعلام گذشت شکات، بالغ با ۲۰ هزار و ۴۶۲ ماه حبس اجرا نشده است.   بهمنی تاکید کرد: این طرح از ناحیه ضابطین قوه قضاییه در استان همدان از ۲۳ آذر ماه سال گذشته اجرا شده و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰، ۲ هزارو ۲۷۰ متهم در کلانتری و پاسگاه‌ها و آگاهی، حاضر به عذرخواهی شده اند و تعدادی از شکات عذرخواهی را قبول و اعلام رضایت کرده‌اند.
وی یادآور شد: در زندان‌های استان همدان نیز از دی ماه ۱۳۹۹ طرح را اجرا کرده ایم و‌ در میان افرادی که حکم قطعی در موردشان صادر شده و با قرار‌های تامین کیفری وارد زندان‌ها شده بودند، ۴۶۱ نفر قادر به عذر خواهی شدند که تعدادی از شکات با توجه به عذرخواهی محکومان علیه، یا متهمان اعلام رضایت کرده اند و پرونده آن‌ها نیز هم مختومه شده است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان همدان در خصوص تمایز ستاد تالیف قلوب و کمیته معتذرین عنوان کرد: کمیته معتذرین راجع به پرونده‌های کیفری است ولی ستاد تالیف قلوب راجع به پرونده‌های قتل عمد مصالحه صورت می دهد. البته ستاد تالیف قلوب به ستاد استانی صبر تغییر نام پیدا کرد.   وی افزود: افرادی که به نام معتذرین فعالیت می‌کنند با توجه به اساس نامه ستاد ملی صبر و شیوه نامه نحوه مشارکت‌های مردمی از طرف مرکز توسعه حل اختلاف، به عنوان صلح یار شناخته می‌شوند.
وی در پایان یادآور شد: صلح یاران دارای نفوذ محلی هستند و در میان مردم مصالحه ایجاد و رضایت شکات را جلب می‌کنند، در واقع صلح یار همکاران قضایی در مجموعه قضایی، ضابطین در مراجع انتظامی و  مددکاران در زندان‌ها هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.