حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17825 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
شناسه : 16917

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/1400/197شماره پرونده : 1400-115-197 حتاریخ نظریه : 1400/04/21 استعلام :1- با توجه به اصل یکصدو شصت و پنجم قانون اساسی در دعوای مطروحه پیرامون قرارداد تجاری متضمن اسرار مهم، ا چنانچه به علت ترس از اضرار ناشی از افشاء اسرار تجاری، یکی از تجار غیر علنی شدن دادرسی را درخواست کند […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1400/197
شماره پرونده : 1400-115-197 ح
تاریخ نظریه : 1400/04/21

استعلام :
1- با توجه به اصل یکصدو شصت و پنجم قانون اساسی در دعوای مطروحه پیرامون قرارداد تجاری متضمن اسرار مهم، ا چنانچه به علت ترس از اضرار ناشی از افشاء اسرار تجاری، یکی از تجار غیر علنی شدن دادرسی را درخواست کند و طرف دیگر مخالف آن باشد، آیا قاضی می‌تواند به استناد نظم عمومی منردج در اصل یاد شده از قانون اساسی علنی بودن را ممنوع کند؟ آیا تا این حد ضرر وارد بر یک شرکت در اثر علنی شدن دادرسی اخلال در نظم تلقی می‌شود؟ 2- آیا دراین دعوا و در مقام نگارش رأی، رعایت اختصار و عدم درج تفصیلی گردش‌کار و دفاعیات که موجب افشاء اسرار تجاری می‌شود ضروری است یا این‌که درج اسرار پرونده در یک رأی قضایی در جهت توضیح؛ توجیه و اتقان رأی فاقد ایراد است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

  • اصولاً اسرار تجاری مرتبط با نظم خصوصی است و نه نظم عمومی؛ هر چند در مواردی ممکن است افشای اسرار تجاری یک تاجر مغایر نظم عمومی نیز تلقی شود و تشخیص مصداق بر عهده مرجع رسیدگی‌کننده است. 2- چون مفروض آن است که رأی به طرفین ابلاغ می‌شود، حفظ محرمانگی اسرار تجاری مندرج در رأی بر عهده فردی است که رأی به وی ابلاغ شده است و طرفی که رأی به وی ابلاغ شده است، حق افشاء آن را ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.