حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
شناسه : 14058

حسن نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و در رابطه با آخرین اقدامات قضایی کارخانه قند یاسوج گفت: بیشترین جلسات و پیگیری‌ها در مورد احیای نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد پس از سفر و دستور رئیس قوه قضاییه به این استان انجام شده است. وی با بیان اینکه دادگستری پس از رسیدگی […]

پ
پ

حسن نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و در رابطه با آخرین اقدامات قضایی کارخانه قند یاسوج گفت: بیشترین جلسات و پیگیری‌ها در مورد احیای نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد پس از سفر و دستور رئیس قوه قضاییه به این استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه دادگستری پس از رسیدگی به پرونده واگذاری کارخانه قند یاسوج، حکم بر ابطال واگذاری صادر کرد، ادامه داد: با حضور آیت الله رئیسی در جریان سفر استانی، رفع تصرف از این کارخانه صورت گرفت و همان روز به بانک تجارت تحویل داده شد.

این مقام قضایی بیان داشت: اکنون نیز بانک در حال بررسی و رایزنی برای انجام واگذاری کارخانه قند یاسوج به یکی از نهاد‌های کشور است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: از زمان سفر و دستور رئیس قوه قضاییه به این استان تاکنون بیشترین جلسات در رابطه با کارخانه قند یاسوج برگزار شده و بیشترین پیگیری‌ها برای احیا صورت گرفته است.

نگین تاجی خاطرنشان کرد: با حضور مقامات قضایی و بانک تجارت، بیش از ده جلسه با کارگران برگزار شده و در حال تنظیم قراردادی هستیم که بر اساس و با موافقت بانک حقوق و بیمه کارگران تا راه اندازی کارخانه پرداخت خواهد شد؛ بنابراین گزارش، کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ در قالب شرکت سهامی در بهترین نقطه جغرافیایی شهر یاسوج در نزدیکی روخانه بشار تاسیس شد. در سال ۶۲ مصوب شد که این شرکت با عنوانی جدید به نام شرکت فرآورده‌های غذایی قند یاسوج (سهامی خاص) متعلق به سازمان صنایع ملی ایران به فعالیت خود ادامه دهد.

در سال ۶۹، کارخانه قند یاسوج در نتیجه اهمال مدیران در امر تولید و بی توجهی به مطالبات کشاورزان و کارگران، در ردیف واحد‌های زیان ده قرار گرفت و تعطیل شد. در نتیجه مدیران سازمان صنایع ملی ایران زمینه را برای فروش سهام آن فراهم کردند.

واگذاری نخست کارخانه قند یاسوج؛ به نفع عده‌ای خاص!
در سال ۷۱، فروش و واگذاری سهام دولتی در شرکت‌ها، به سه روش بورس، مزایده و مذاکره مستقیم با متقاضیان انجام می‌گرفت؛ اما این روند اصلاحی، در یاسوج اعمال نشد و سهام کارخانه قند به روش دیگر و به نفع عده‌ای خاص به فروش رسید.

طبق مصوبه هیئت دولت، کارخانه‌هایی که سهام دولتی دارند باید قیمت پایه سهام را بر اساس دارایی‌های مشهود و نامشهود خود، ارزیابی کرده تا با تنظیم سند توسط کارشناس رسمی دادگستری میزان دقیق آن مشخص شود، اما در مورد واگذاری کارخانه قند یاسوج این فرآیند طی نشد و قیمت پایه سهام این کارخانه، همان قیمت سال ۴۵ در نظر گرفته شد و ۶۳ درصد از سهام این کارخانه که متعلق به سازمان صنایع ملی ایران بود، طی قراردادی به مدت سه سال، فروخته شد.

ابطال واگذاری نخست کارخانه قند یاسوج که با تبانی صورت گرفته بود
زد و بند و تبانی صورت گرفته در این واگذاری، سبب ورود دادگستری و صدور احکام ابطال واگذاری و محکومیت عاملان آن شد، اما پس از چندی، باز هم در نتیجه اهمال مدیران در امر تولید، کارخانه قند یاسوج اعلام ورشکستگی کرد و با انتخاب کارشناس رسمی درصدد تعیین ارزش واقعی دارایی‌های ثابت برآمد. در نهایت دولت به دلیل بدهی بالایی که به بانک‌ها داشت، سهام و دارایی خود در کارخانه قند یاسوج را به یکی از بانک‌ها واگذار کرد.

واگذاری بعدی؛ تضییع آشکار دارایی‌های کارخانه قند یاسوج و سهام کارگران آن
پس از این فعل و انفعالات، مسئولان وقت بانک مورد اشاره، سهام کارخانه قند یاسوج را با دارایی حدود ۳۰۰ میلیاردی در فرآیندی غیرقانونی و غیرشفاف و با تبانی و زد و بند به مبلغ تنها یک میلیارد به فردی به نام باقری واگذار کردند؛ این واگذاری غیراصولی، بدون اطلاع کارگران که سهامدار ۲۳ درصد از سهام کارخانه قند یاسوج هستند، انجام شد. همچنین این واگذاری سبب افول تولید در کارخانه مزبور و تعطیلی آن شد؛ به گونه‌ای که قریب به هزار کارگر کارخانه قند یاسوج که اغلب آن‌ها در ۱۸۰ واحد سازمانی متعلق به این کارخانه زندگی می‌کردند، بیکار و یا تعدیل شدند.

ورود دستگاه قضایی؛ ابطال واگذاری کارخانه قند یاسوج
با ورود دستگاه قضایی به موضوع کارخانه قند یاسوج و با توجه به سیاست قاطعانه قوه قضاییه در مقابله با واگذاری‌های معیوب و شائبه دار، حکم ابطال واگذاری این کارخانه و رفع تصرف از دارایی‌های آن صادر شده است تا گامی دیگر در دستگاه قضایی برای احیای حقوق عامه و کمک به رونق تولید و اشتغالزایی در کشور برداشته شود.

بازدید رئیس دستگاه قضا از کارخانه قند یاسوج
صبح روز شنبه دوم اسفند، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد، در حضور خبرنگاران از کارخانه قند یاسوج که در پی واگذاری‌های غیر اصولی تعطیل شده بود، بازدید کرد و با چند نفر از نمایندگان کارگران این کارخانه که مدت پنج سال از تعطیلی آن می‌گذرد، گفتگو و دستور داد تا کارخانه قند یاسوج سریعا احیا شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.