حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۵۸
شناسه : 13276

پیام فروزنده، جوان متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته حقوق جزا و جرام‌شناسی در دانشگاه علوم قضایی است. او که در آزمون سراسری از رتبه‌های برتر رشته ریاضی فیزیک بوده و هم‌اکنون کارآموز قضایی حین تحصیل و بورسیه قوه قضاییه است، در آزمون دکتری ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه ۱ در بین ۵هزار و […]

پ
پ

پیام فروزنده، جوان متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته حقوق جزا و جرام‌شناسی در دانشگاه علوم قضایی است. او که در آزمون سراسری از رتبه‌های برتر رشته ریاضی فیزیک بوده و هم‌اکنون کارآموز قضایی حین تحصیل و بورسیه قوه قضاییه است، در آزمون دکتری ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه ۱ در بین ۵هزار و ۳۸۷  داوطلب شد.

با او درباره شیوه آمادگی‌اش برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

پیام فروزنده هستم؛ متولد سال ۱۳۷۶ در شهرستان گرمی از استان اردبیل. در کنکور سراسری سال ۱۳۹۴ در رشته ریاضی‌فیزیک رتبه ۷۷ را کسب کردم.  با توجه به رتبه خوبی که در رشته ریاضی‌فیزیک کسب کرده بودم، می‌توانستم در اکثر رشته‌های دانشگاه شریف پذیرفته شوم اما به‌دلیل علاقه‌ای که به رشته حقوق و علوم انسانی داشتم و همچنین فضای مناسب علمی دانشگاه علوم قضایی، تصمیم گرفتم این رشته و دانشگاه را انتخاب کنم تا در آینده بتوانم کمک موثری به دستگاه حقوقی و قضایی ارائه دهم.

نهایتاً وارد رشته کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی در دانشگاه علوم قضایی تهران شدم و در مقطع ارشد نیز با توجه به علاقه‌ام، گرایش جزا و جرم‌شناسی را انتخاب کردم. بنده کارآموز قضایی حین تحصیل و بورسیه قوه قضاییه بوده و انشاالله در منصب قضا خدمت خواهم نمود.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

حفظ ارتباط با محیط آکادمیک دانشگاه در جهت به‌روز شدن و به‌روز ماندن اطلاعات و تعمیق آموخته‌ها و نیز کسب مدارج عالی علمی و درنتیجه خدمت شایسته به مردم عزیز و نیز کمک موثر به اعتلای هرچه بیشتر نظام حقوقی و قضایی کشور عزیزمان، مهم‌ترین اهداف بنده از ادامه تحصیل در مقطع دکتری می‌باشد.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

با توجه به اینکه بنده هنوز هم فارغ‌التحصیل نشده‌ام و منتظر تعیین زمان جلسه دفاع هستم، بیشتر اوقات بنده در سال گذشته به دروس دانشگاهی و نگارش پایان‌نامه اختصاص یافت؛ به‌نحوی که اواخر دی ماه نگارش پایان‌نامه‌ام پایان یافت و از اول بهمن ماه شروع به مطالعه متمرکز و تمام وقت برای آزمون دکتری کردم. اما نکته اصلی این بود که بنده در تمام مدت دوره تحصیلی، همواره مطالعه داشتم و به این جهت سابقا همه منابع مرجع و اصلی را مطالعه کرده بودم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

باعنایت به نکاتی که عرض کردم، بنده تنها یک ماه و نیم فرصت داشتم تا مطالبی را که سال‌های قبل مطالعه کرده بودم، مرور کنم. بنابراین، با یک برنامه‌ریزی دقیق، روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت مطالعه و مرور می‌کردم و هفته آخر نیز به جمع‌بندی و حل تست‌های سال‌های گذشته به شکل آزمون جامع پرداختم.

همچنین با توجه به زمان اندک باقی مانده تا کنکور، فرصتی برای مطالعه درس زبان و استعداد تحصیلی هم نداشتم. اما با توجه به عادت همیشگی‌ام که سعی میکنم هرروز مقداری متون انگلیسی مطالعه کنم، در آن ایام نیز هرروز یک درک مطلب مطالعه و تست‌های آن را حل می‌کردم؛ درنتیجه در کنکور هم فقط به بخش واژگان و درک مطلب پاسخ دادم.

اما برای درس استعداد تحصیلی از هیچ منبعی استفاده نکردم و تنها برای آشنایی با سبک سوالات، در روزهای منتهی به کنکور، سوالات چندسال گذشته را مطالعه و بررسی کردم. در مورد منابع مورد استفاده برای آزمون، چنانکه سابقا ذکر شد، منابع اصلی و مرجع حقوق جزا (مانند کتب دکتر اردبیلی، دکتر الهام و برهانی، دکتر میرمحمدصادقی، دکتر خالقی و…) را در حین دوره تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مطالعه و گاهی حاشیه نویسی کرده بودم و برای مرور از کتب و منابع زیر و به‌این نحو استفاده کردم:

متون فقه: شرح لمعه دکتر شیروانی و خلاصه‌هایی که خودم از قبل نوشته بودم.

آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی با تاکید بر متن مواد و مرتبط ساختن آن‌ها با یکدیگر

جزای عمومی: کتاب دکتر شمس‌ناتری(که البته آن‌را هم قبلا یکبار مطالعه کرده بودم)+مطالعه دقیق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که تاثیری شگرف بر تمام مواد قانون مجازات و حتی برخی موارد از آیین دادرسی کیفری دارد.

جزای اختصاصی: مطالعه حاشیه‌هایی که بر کتب دکتر میرمحمدصادقی و دکتر آقایی‌نیا نوشته بودم+مطالعه دقیق متن قانون مجازات اسلامی و به‌ویژه بخش تعزیرات+قوانین خاص

جرم‌شناسی: بدون‌شک درسی که همه داوطلبان گرایش جزا و جرم‌شناسی با آن مشکل پیدا می‌کنند، همین درس است. بیش از هرچیزی، فقدان منبعی که داوطلبان با خیال راحت بتوانند به آن تکیه کنند، مطالعه این درس شیرین را دشوار می‌کند. از طرف دیگر، سوالات طرح شده در سال‌های مختلف در آزمون‌های دکتری به وضوح نشان از اختلاف‌نظر موجود میان اساتید طراح این درس دارد. به‌ویژه دانشجو مردد می‌شود که جرم‌شناسی آنگلوامریکن بخواند یا از منابع جرم‌شناسی اروپایی استفاده کند.(که حقیقتا هرکدام دنیای جداگانه‌ای دارد). اما با این‌حال بنده بخش‌هایی از جزوات بسیار ارزشمند دکتر نجفی ابرندآبادی، کتب دکتر فرید محسنی و کتب دکتر رایجیان اصلی را مطالعه کردم. و در بازه نزدیک به آزمون، نکات و دست‌نوشته‌هایی که از قبل داشتم، به‌همراه دانشنامه جرم‌شناسی(دکتر نجفی ابرندآبادی-دکتر هاشم‌بیکی) را مطالعه کردم.

امیدوارم در آینده با تهیه منبعی جامع و البته با حجم معقول و منطقی و نوشتاری شیوا و روان برای این درس بتوانم به داوطلبان عزیز برای یادگیری این درس بسیار جذاب کمک کنم.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با درنظرگرفتن تصویب دو قانون بسیار مهم در سال گذشته(قانون کاهش حبس تعزیری و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان)، آزمون امسال به‌شدت تحت تاثیر این دو قانون بود و من از قبل این موضوع را پیش‌بینی می‌کردم و داوطلبین عزیز علاوه‌بر قوانین مهم و اصلی باید قوانینی که در سال منتهی به آزمون تصویب و لازم‌الاجرا می‌شوند را نیز به‌خوبی مطالعه کرده و بر آن تسلط پیدا کنند. سوالات درس فقه با تغییرات اساسی و رویگردانی طراحان محترم از شرح لمعه به‌سمت کتبی نظیر جواهرالکلام و تکمله المنهاج همراه بود. اما بنظرم کسی که شرح لمعه را خوب خوانده بود می‌توانست به سوالات آن پاسخ دهد. البته به‌شرطی که متن عربی آن را می‌خواند و سعی می‌کرد خودش مطلب را متوجه شود و تنها درصورت نیاز از ترجمه و شرح فارسی کمک بگیرد. این روشی بود که خود بنده در مطالعه متون فقه استفاده کردم و در کنکور نیز در این درس درصد ۹۶ را کسب کردم. بنابراین، داوطلبین عزیز به مطالعه شرح فارسی اکتفا نکنند که درصورت تغییر منابع طرح سوال دچار مشکل نشده و به راحتی متن عربی را خوانده و به سوال پاسخ بدهند.

تغییرات دیگر در قسمت سوالات جرم‌شناسی بود که امسال تعدادی سوال از قوانین و مقررات نیز مطرح شده بود که بنظرم پاسخش به‌شدت از معیار شخصی طراح محترم تبعیت می‌کرد. اما مباحث اصلی جرم‌‌شناسی و جامعه‌شناسی جنایی مانند همیشه سهم خود را از سوالات داشت‌.
درکل سطح سوالات نسبت به سال گذشته دشوارتر اما استاندارد بود‌.

آزمون امسال در شرایط خاص کرونایی برگزار شد. این شرایط روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ اضطراب جلسه آزمون و مشکلات پاسخ‌دادن به سوالات با ماسک و… را چطور مدیریت کردید؟ در کل از شیوه برگزاری آزمون در حوزه امتحانی‌تان رضایت داشتید؟

از آنجایی که مطالعات بنده تنها محدود به زمان کنکور نبود و سعی می‌کنم همیشه مطالعه داشته باشم، به‌همین دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها تاثیر منفی بر روند مطالعه بنده نگذاشت که حتی باعث شد اوقاتی که به اجبار باید در خانه می‌ماندیم هم با مطالعه پر شود. در مورد آزمون نیز بنده سعی کردم با آرامش، تمام تمرکزم بر روی مطالعه و برنامه‌ریزی خودم باشد و به حواشی ایجاد شده توجهی نکنم. برای شرکت در آزمون با رعایت تمام موارد بهداشتی آماده شدم و در حوزه امتحانی نیز تا حد مطلوبی پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد. البته درهرحال پاسخ دادن به سوالات با ماسک دشواری‌های خاص خودش را داشت که اکنون به خاطره تبدیل شده است!

همچنین در حین پاسخ دادن به سوالات دفترچه استعداد تحصیلی و زبان، جر و بحث یکی از داوطلبان با مراقب حوزه حدود ده دقیقه تمرکز سایر داوطلبان را برهم زد که برای دفترچه‌ای که خود زمان کمی برای پاسخگویی دارد، زمان قابل توجهی بود که سعی کردم زمان از دست رفته را مدیریت کنم. اما امیدوارم که با مدیریت درست، مشابه این اتفاقات برای داوطلبان سال‌های آینده رخ ندهد.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

تمایل دارم که انشاالله دوره دکتری را در دانشگاه تهران یا شهید بهشتی سپری کنم.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

نگارش پایان‌نامه؛
یک مقاله علمی-پژوهشی پذیرفته شده و چند مقاله علمی-پژوهشی دیگر که درحال داوری هستند و امیدوارم به‌زودی پذیرش شوند؛
دو مقاله کنفرانسی؛
و رتبه یک دکتری.

و حرف آخر؟

بنده درگذشته به دلیل داشتن چندین مقام کشوری در رشته ورزشی تکواندو و مقام کشوری در تفسیر قرآن کریم به عنوان نماد تحصیل، تهذیب و ورزش مورد تجلیل مقام معظم رهبری قرار گرفتم و در جشنواره ملی حضرت علی‌اکبر(ع) نیز به‌عنوان نفر اول و جوان نمونه کشور انتخاب شدم و امروز خوشحالم که توانستم در آزمون علمی بسیار مهم رتبه خوبی کسب کنم؛ و آرزو می‌کنم تمامی عزیزانی که تلاش می‌کنند، به جایگاهی که شایسته‌شان است، برسند.

از خداوند منان که همواره بر منت نهاده بسیار سپاسگزارم. از خانواده عزیزم، به‌ویژه پدر بزرگوار و مادر مهربانم، بخاطر پشتیبانی و حمایتشان تشکر می‌کنم. از تمامی اساتید و معلمانم و همه عزیزانی که برای بنده زحمت کشیدند، عمیقا قدردانی می‌کنم. از شما، تیم زحتمکش پایگاه خبری اختبار، نیز که در جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه حقوقی تلاش می‌کنید، سپاسگزارم.

ممنون از شما. امیدواریم در سایر مراحل زندگی نیز موفق باشید./اختبار

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.