حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
شناسه : 12635

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/1900شماره پرونده : 99-192-1900 کتاریخ نظریه : 1400/01/17 استعلام :به موجب ماده 8 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها صدور هرگونه مجوز با پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیر بنایی مانند آب برق و تلفن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع ماده […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/1900
شماره پرونده : 99-192-1900 ک
تاریخ نظریه : 1400/01/17

استعلام :
به موجب ماده 8 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها صدور هرگونه مجوز با پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیر بنایی مانند آب برق و تلفن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع ماده 1 این قانون صرفاً پس از تأیید کمیسیون موضوع تبصره 1 ماده 1 این قانون مبنی بر تغییر کاربری مجاز خواهد بود و متخلف از این ماده برابر مقررات ماده (3) این قانون مجازات خواهد شد. مضافاً به موجب ماده 3 این قانون، متخلفین علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم خواهند شد. آیا دادگاه علاوه بر محکومیت متخلف از حکم ماده 8 قانون یادشده به جزای نقدی و ابطال مجوز صادره و ذکر شده در تبصره 2 ماده 3، باید مطابق ماده 3 حکم به قلع و قمع بنای احداثی نیز صادر کند؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
این‌که قانون‌گذار مجازات جرم موضوع ماده 8 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 1374 با اصلاحات بعدی (صدور مجوز ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تأسیسات زیربنایی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغ‌ها بدون اخذ نظر کمیسیون مربوط) را به ماده 3 همین قانون ارجاع داده است، به منزله صدور حکم به قلع و قمع بنا علیه مقامات دستگاه‌های ذی‌ربط نیست و از آن‌جا که ساخت و ساز توسط این مقامات صورت نگرفته، محکومیت آنان به قلع و قمع بنا فاقد وجاهت قانونی است و صرفاً به جزای نقدی محکوم می‌شوند. بنا به مراتب فوق، صدور حکم به قلع و قمع بنای غیر مجاز صرفاً در صورتی مجاز است که شخصی که اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز کرده نیز تحت تعقیب قرار گرفته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.